شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۷
کد خبر: ۷۵۰۵۳
|
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
زواید بصری 3محور ناصر خسرو، میدان ولیعصر و انقلاب حذف می‌شود/
سازمان زیباسازی شهر تهران برنامه‌ها و اقدامات ویژه خود با عنوان طرح پیشواز بهار 1393 را برای پیرایش شهر تهران اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار شهر، جمال کامیاب در نشست خبری امروز خود با اشاره به سنت ایرانی‌ها برای پیرایش چهره خانه و شهر خود در آستانه سال نو ، گفت: در این راستا سازمان زیباسازی شهر تهران در قالب هفت بخش طرحی را برای تشویق شهروندان به خانه‌تکانی و پیراستن شهر خود در نظر گرفته است تا بدین وسیله سنت زیبای نو شدن در آستانه سال نو را به شهر تهران تسری دهد.

وی افزود: سازمان زیباسازی مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوعی را در طول سال بر اساس اساسنامه خود اجرا می‌نماید ولی در آستانه عید نوروز و فصل بهار این فعالیت‌ها رنگ و بوی تازه‌ای به خود می‌گیرند و این سازمان فعالیت‌های ویژه سال نو را با قدرت و جدیت بیشتری اجرا می‌کند.

وی با اشاره همزمانی نوروز با ایام فاطمیه و نام مقدس بانوی گرامی اسلام حضرت فاطمه (س) اظهارداشت: ایشان نماد مهربانی ، پاکی و عبودیت است که در برنامه ریزی ها و طراحی ها در برنامه استقبال از بهار این مناسبت نیز لحاظ شده است.

معرفی بهترین نماهای منازل در جشنواره  پلاک بهاری

وی با اشاره به هفت بخش رفتار نو، دیدار نو، سیمای نو، خیال نو، رنگ نو، سامان نو و اندیشه نو به عنوان بخش‌های مختلف طرح پیشواز بهار سال 1393 گفت: در بخش رفتار نو، جشنواره‌ای با عنوان پلاک بهاری برای شهروندان تهرانی برگزار می‌شود که در این جشنواره، معاونت فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهر تهران در راستای نهادینه نمودن فرهنگ زیباسازی شهر تهران با مشارکت و همیاری مستقیم شهروندان تهرانی به انتخاب و معرفی بهترین نماهای منازل مسکونی اقدام می‌کند.

کامیاب در خصوص جشنواره پلاک بهاری گفت: در این جشنواره نورپردازی و پیرایش نماهای عمومی ساختمان‌ها، حذف زواید، شستشو و نظافت بالکن‌ها، درها، پنجره‌ها و دیوارها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت به نماهای برگزیده در سطح شهر تهران جوایزی داده می‌شود و از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص بخش دیدار نو به عنوان یکی دیگر از بخش‌های طرح پیشواز بهاری گفت: معاونت فرهنگی هنری سازمان زیباسازی در طرح پیشواز بهار 93 اقدام به برگزاری جشنواره دیدار نو در حوزه گرافیک شهری می‌کند. در این جشنواره هدف اصلی فراهم آوردن فضایی دیدنی از طرح‌ها و رنگ‌ها بر روی سازه‌های تحقیقاتی شهر تهران در ایام بهار و نوروز است. ارتقای زیبایی‌شناسی دیداری در عین پالایش شهر از آلودگی‌های تصویری با دورنمای ایرانی ویژگی اصلی این جشنواره می‌باشد.

وی ادامه داد: در این طرح کارت‌پستال‌های شهری شامل تابلوهای تزیینی با موضوع بهار و نوروز ایرانی با حداقل نوشتار در موضوعات بهار و نوزایی طبیعت، بهار و جلوه‌های زندگی و آداب و آیین‌های آن اجرا می‌شود. همچنین پیام‌های مناسبتی شامل تابلوهای طراحی گرافیک با موضوع سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و تجلیل از مقام ایشان در این طرح اجرا می‌شود.

کامیاب به پیام‌های شهروندی در بخش دیدار نو طرح پیشواز بهار اشاره کرد و گفت: در این بخش تابلوهای تزیینی که با روش طراحی گرافیک یا تصویرسازی آماده شده باشند با موضوع بهار و نوروز ایرانی در تم‌های مختلف در سطح شهر نصب می‌شوند.

حذف زواید بصری از چهره شهر در سه محور ناصر خسرو، میدان ولیعصر و انقلاب

کامیاب به سیمای نو به عنوان بخش دیگری از طرح سازمان زیباسازی شهر اشاره کرد و گفت: در این طرح اقدامات گسترده‌ای توسط معاونت فنی و طراحی سازمان زیباسازی با هدف پیرایش و حذف زواید بصری از چهره شهر انجام می‌شود. در سال‌های اخیر مطالعات بنیادی بسیار گسترده‌ای در خصوص پیرایش و تبلیغات شهری و ضرورت انجام آن به لحاظ آسیب‌دیدگی در فرم و تاثیرات آن در سازمان زیباسازی انجام شده است.

وی تولید و رونمایی آلبوم تصویری زواید بصری شناخته شده در سطح شهر تهران، برنامه‌ریزی و آغاز به کار اقدامات عملیاتی پیرایش در سه محور ناصر خسرو، میدان ولیعصر(عج) تا تقاطع زرتشت و محور میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر(عج) را به عنوان الگوسازی در این زمینه از فعالیت‌های ستاد سیمای نو عنوان کرد و افزود: موضوع پیرایش شهری همواره مورد تاکید سازمان زیباسازی شهر تهران بوده و نوروز بهانه‌ای برای ساماندهی، جمع‌آوری و جابجایی سازه‌های تبلیغاتی و به طور کلی پیرایش شهری و حذف زواید بصری از چهره شهر شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به بخش سامان نو طرح پیشواز از بهار اشاره کرد و گفت: در این نقش معاونت فنی طراحی شهری سازمان زیباسازی با هدف بهبود و نوسازی فضاهای شهری اقداماتی چون طراحی و ساخت نیمکت‌های خلاق با عنوان «بیست طراح بیست نمیکت» توسط اساتید و متخصصین و همچنین طراحی وسایل گازی و نمونه‌سازی مبلمان شهری ویژه کم‌توانان جسمی و حرکتی را دنبال می‌ کند.

وی ادامه داد: در این بخش نورپردازی پل‌ها از جمله نورپردازی پل شهید محلاتی در دستور کار قرار گرفته و آب‌نماهای بزرگراه امام علی(ع) مسیر جنوب به شمال و آب‌نمای هنری باران زیر پل سیدخندان نصب خواهند شد. در بخش سامان نو، نورپردازی مسجد به عنوان بناهای اصلی و ویژه شهر تهران نیز مورد تاکید قرار گرفته که نورپردازی مسجد امام حسن عسگری و مسجد دانشگاه شریف در این طرح اجرایی خواهد شد.

جمال کامیاب در ادامه به بخش رنگ نو طرح پیشواز از بهار اشاره کرد و گفت:‌معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی اقدام به برگزاری جشنواره رنگ‌نو با محوریت ساماندهی، اصلاح و پیرایش نقاشی‌های دیواری فرسوده و نامناسب و انجام رنگ‌آمیزی متناسب با فضای شهری با رویکرد آرام‌سازی و محوریت پالایش و پیرایش بصری در سطح شهر تهران با همکاری مناطق 22گانه شهرداری می‌کند.

وی افزود: در این جشنواره از 44 هنرمند جهت ساماندهی و ایده‌پردازی در 44 نقطه از مناطق 22 گانه شهرداری تهران در قالب 44هزار متر مربع نقاشی دیواری دعوت به عمل آمده است. همچنین 4 اثر نقاشی دیواری با رنگ اکرلیک در چهار منطقه اجرا خواهد شد.

نصب مجسمه‌های شهری در 14 نقطه از تهران 

وی در خصوص بخش خیال نو طرح پیشواز از بهار نیز گفت: این بخش با هدف ایجاد فضای جذاب و محیطی هویت‌ساز و خاطره‌انگیز با محوریت ایجاد فضاهای بصری شاد و عیدانه در سال 1393 برگزار می‌شود. در این بخش 730 اثر از 540 هنرمند طی سه دوره فراخوان دریافت شده و پس از بررسی هیات داوران 80 اثر از 75 هنرمند انتخاب می‌شود. این مجسمه‌های شهری به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در شهر نصب خواهند شد که در بخش متمرکز 14 محل در نقاط مختلف مهم تردد مردم در ایام نوروز مانند پل پارک وی، میدان صنعت، انقلاب و بهارستان نصب خواهند شد.

کامیاب ادامه داد: در سال‌های گذشته سازمان زیباسازی شهر تهران بخش عمده فعالیت‌های خود را روی مطالعات پیرایش شهری و حذف زواید بصری در شهر تهران متمرکز کرده است و بهار فرصت مناسبی را برای معرفی نتیجه این مطالعات فراهم کرده است. به طوری که در طرح پیشواز از بهار،‌ رونمایی، نقد و بررسی چهل عنوان کتاب و پروژه‌های پژوهشی و مطالعاتی را خواهیم داشت.

وی افزود: رونمایی از کتاب‌ها با هدف ارتقای دانش سازمانی در حوزه زیباسازی انجام می‌شود که نخستین عنوان در 5 اسفندماه (امروز) در باغ نگارستان تهران رونمایی می‌شود.

وی کتاب «عودلاجان» را نخستین عنوان کتابی که رونمایی می‌شود معرفی کرد و گفت: در این کتاب عکس های مختلفی از محله عودلاجان از عکاسان گردآوری شده است.

کامیاب اقدامات انجام شده در طرح پیشواز از بهار 1393 را جدا از اقدامات شهرداری‌های مناطق 22 گانه شهر تهران خواند و گفت: مناطق 22گانه هم برنامه‌های ویژه بهار مانند شستشوی معابر و جدول‌ها را مانند سال‌های گذشته پیگیری و اجرا می‌کنند.


سالانه 40 میلیارد تومان صرف پاکسازی تبلیغات غیرمجاز می شود


وی با اشاره به تبلیغات غیرمجاز در فضای پایتخت گفت:  سالانه 40 میلیارد تومان صرف پاکسازی تبلیغات غیرمجاز در سطح شهر می شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران  افزود: در این رابطه با اصنافی که بیشترین تبلیغات غیرمجاز را دارند گفتگو کرده ایم و حتی فضاهای تبلیغاتی دیگری مانند تبلیغ در همشهری های محله و ... در اختیارشان قرار داده اما باز هم شاهد نصب چنین تبلیغاتی در سطح شهر هستیم.

وی با تاکید بر این که باید المان های زائد در سطح شهر پاکسازی شود گفت:  اجازه بدهید تهران نفست بکشد متاسفانه تبلیغات غیرمجاز سطح خیابان های ما را نیز پوشانده است.

ساماندهی 30 میدان و محور اصلی شهر در دستورکار زیباسازی
 
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران در مورد ساماندهی میادین پایتخت گفت: طرح مطالعاتی 30 میدان و محور اصلی شهر توسط صاحب نظران این عرصه انجام شده که یکی از این میادین میدان انقلاب است که طرح مطالعاتی آن در کمیسیون معماری و شهرسازی در حال بررسی است.در خصوص طراحی نماد این میدان فراخوانی در این رابطه منتشر شد که هیچکدام از آثار ارسالی مورد تایید هنری قرار  نگرفت که امیدواریم طرحی در خور این میدان طراحی شود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به پرسشی در خصوص توسعه پیاده راه های پایتخت گفت: توجه به پیاده محوری تنها در انحصار پیاده راه سازی نیست. اگر پیش از این مخاطب اصلی دیواره نگاری ها و آثار حجمی رانندگان خودروها بودند حالا عابران پیاده مخاطبان این آثار هنری هستند. ما باید تلاش کنیم فضاهای عمومی توسعه پیدا کنند.

قدس- تجریش پیاده راه می شود

به گفته کامیاب در صورت تصویب شورا پیاده راه قدس - تجریش به عنوان نخستین پروژه پیاده راه سازی در سال آینده اجرایی خواهد شد.

کامیاب از ساماندهی سایبان های فرسوده، کرکره های مستعمل و ... خبر داد و گفت: برخی از محورهای تاریخی پایتخت از جمله ناصرخسرو، خیابان انقلاب تا چهارراه ولیعصر، خیابان ولیعصر تا خیابان زرتشت به عنوان الگو ساماندهی می شوند.

وی از برگزاری جشنواره پلاک نو به عنوان برنامه های ویژه نوروز خبر داد و گفت: این جشنواره مخصوص شهروندان تهرانی و برای مشارکت دادن آنها بر زیباسازی فضاهای شهری است که در این جشنواره 110 شهروند مورد تقدیر قرار می گیرند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از حذف 15 هزار متر مربع سازه تبلیغاتی خبر داد و گفت: بسیاری از این سازه ها فرسوده و اضافه و یا جانمایی درستی نداشتند که این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
برچسب ها: زیباسازی
نظر شما