شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۴۶
کد خبر: ۷۵۲۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۱
مراسم تقدیر از ابراهیم حاتمی کیا و بازیگران و عوامل فیلم «چ» در خانه موزه شهید چمران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر در اين مراسم مهدی چمران برادر شهید و عضو شورای شهر تهران، اظهار داشت: وقتي اين خانه را پدر ما خريد، يک خانه کلنگي بود که قرار بود بسازيم اما هيچ وقت نه توان ساختش را پيدا کرديم و نه فرصت اينکه بکوبيم و از نو بسازيم. وقتي هم که جنگ تمام شد، شهردار وقت اعلام کرد که به کساني که در جنگ بودند در ساخت خانه تخفيف مي دهيم اما خوشبختانه باز هم عملي نشد و خانه به همين شکل که الان مي بينيد باقي ماند. البته به اين نونواري نبود و شهرداري به منظور موزه آن را نونوار کرد.

چمران با اشاره به تقدیر فرزندان شهدا از حاتمی‌کیا در مراسمی در مؤسسه اوج، تصریح کرد:‌ فرزندان شهدا از حاتمی‌کیا خواستند که «در میان ما بمان»‌ و ما هم همین آرزو را داریم که فیلم‌سازی حاتمی‌کیا در عرصه‌ دفاع مقدس و فیلم‌های ارزشی و پرمحتوا ادامه یابد.

وی با بیان اینکه این فرصت فیلم‌سازی غنیمت است و باید مورد ارج قرار گیرد، افزود: ان‌شاءالله همه خانواده‌های رزمندگان دعاگوی او باشند که این بهترین جایزه و تقدیر است و بالاتر از همه این‌ها رضایت خدا است.

چمران اضافه کرد: حدود 15،16 سال پيش از آقاي حاتمي کيا خواستم که در مورد شهيد چمران فيلم بسازد که بالاخره خدا توفيق داد و اين فيلم ساخته شد.

عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اینکه فیلم «چ» ۷۲ ساعت از زندگی شهید چمران در پاوه است، اظهارداشت: پاوه نقطه عطفی فراموش نشدنی است چرا که این شهر آخرین نقطه کردستان بود که به دست ضد انقلاب نیفتاده بود و اگر چنین می‌شد کردستان از میهن‌ ما جدا می‌شد و این نقطه‌ مکتوم مانده را حاتمی‌کیا به تصویر کشیده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه سخنان خود به برخی از انتقادهای تاریخی به فیلم «چ» پاسخ داد و گفت: شهید چمران در مسئله پاوه با هلی‌کوپتر به میان محاصره این شهر پا گذاشت و اگر در فیلم‌های دیگر غیر از این به تصویر کشیده شده، اشتباه بوده است.

چمران با بیان اینکه فیلم «چ» براساس واقعیت‌های پاوه ساخته شده، تأکید کرد: اگر حتی خود را یک مسلمان و یک انقلابی ندانیم و بخواهیم ملی‌گرای صرف بنگریم و کشور را حفظ کنیم وظیفه ما این است که از شهدا یاد، تجلیل و تکریم کنیم که نسل‌های بعد بدانند چه فداکاری‌هایی صورت گرفته است.

حاتمي کيا: نبايد در مورد جنگ ساده انگاري شود

همچنين ابراهيم حاتمي کيا کارگردان فيلم چ در اين مراسم گفت: روزي که تصميم به ساخت فيلم چ گرفتم، هيچ گاه فکر نمي کردم که پس از ساخت به خانه اين شهيد بيايم و از سوي برادر و همرزمان اين شهيد مورد تقدير قرار گيرم. از اين بابت خدا را شاکرم.

وي با بيان اينکه در مورد تاريخ صحبت کردن به خصوص وقتي ناظران واقعه در قيد حيات باشند کار سختي است، افزود: بارها پيش آمد که پشيمان شدم و مي گفتم کاش اتفاقي بيفتد که فيلم ساخته نشود اما به لطف خدا فيلم ساخته شد.

حاتمي کيا تصريح کرد: گفتن از کسي مثل شهيد چمران بسيار سخت است و از همراهي برادر اين شهيد تشکر مي کنم که اگر همراهي ايشان نبود من جرات پيش روي نداشتم.

وی افزود: از سال ۷۴ که طرح این فیلم در ذهنم بود نگران بودم چرا که هنوز مدعیانی دارد و جمله ابلهانه‌ای نیز شنیدم که همین که از این فیلم صحنه سقوط آن به یاد می‌ماند پس فیلم چمران نیست که از شنیدن تعجب کردم.

وی در ادامه با اشاره به نقش ارتش در فیلم «چ»‌ تأکید کرد: با تمام قوا تلاش کردم حضور آن‌ها را مثبت و قوی نشان دهم و حتی در مراحل اولیه کار که بودم می‌گفتند بهتر است فلاحی را حذف کنید اما جواب من این بود که مگر می‌شود تاریخ را قلب کرد.

وي اضافه کرد: واقعا دلم مي خواست حضور عزيزان ارتش را مثبت و قوي نشان بدهم که در توان خودم اين امر محقق شد. حاتمي کيا با بيان اينکه دلم مي خواست مظلوميت اين بچه را نشان بدهم، گفت: بايد دانست که اگر از اين فضا حرف مي زنيم نبايد يک ابرمردهايي بسازيم که از مردم دور باشند چرا که اين افراد اسطوره هستند اما در بين همين مردم زندگي کرده اند.

حاتمي کيا خاطر نشان کرد: خوشحالم که ميان شما هستم و خدا را شکر مي کنم. اميدوارم اين بابي شود که باز هم از شهدا حرف بزنيم.

ويبا بيان اينکه نبايد در مورد جنگ ساده انگاري شود و تاريخ نگاري هايي از سر تنبلي صورت گيرد، گفت: خوشحالم که به اين خانه دعوت شدم و اميدوارم قدردان شهدا باشيم.

بنابراین گزارش،این مراسم شامگاه ۷ اسفند ماه با حضور مریلا زارعی ، جعفری‌جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ابراهیم حاتمی کیا و جمعی از عوامل فیلم«چ» به همراه مهدی چمران ، شاکری و صابری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و شهردار منطقه 12 برگزار و از عوامل فیلم و مریم کاظم‌زاده همسر شهید اصغر وصالی تقدیر شد.

فیلم «چ» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی جشنواره فیلم فجر، روایت ۴۸ ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است.«چ» همچنین در جشنواره سی و دوم، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین صدای فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین تدوین را نیز از آن خود کرد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: چمران ، حاتمی کیا
نظر شما