شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۵۲۰۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۶
با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی هنری کشور
مراسم نکوداشت دکتر ایرج نعیمایی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی هنری کشور و پیشکسوتان عرصه هنرهای تجسمی و موسیقی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.


به گزارش شهر ، حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار داشت: شهر تهران امروز با مشکلات بسیاری مانند آلودگی هوا و ترافیک روبه روست. اما مهمترین مشکل جامعه ما مهربانی است. برگزاری مراسمی مشابه این نکوداشت می تواند روحیه جامعه ما را بهتر کند. انتظاری که مردم از هنر، دانشگاه و حوزه های علمیه دارند، شیرین کام کردن مردم است.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این مراسم با اشاره به رویکرد خلاقانه دکتر نعیمایی در حوزه های معرفتی، قرآن پژوهی، موسیقی و خوشنویسی اظهار داشت: در تمام طول سال هایی که با دکتر نعیمایی همراه بودم، شاهد تلاش وی در راه هنر بوده ام و هرگز ندیدم که هنر را ابزار قرار دهند. بخشی از اتفاقاتی که در حوزه موسیقی و خوشنویسی افتاده است نتایج عملکرد دکتر نعیمایی است.

غلامحسین امیرخانی از چهره های ماندگار عرصه خوشنویسی در ادامه این مراسم در ارتباط با دکتر نعیمایی گفت: اگر انسان در طول زندگی خود آثار افرادی چون دکتر نعیمایی را نبیند به طور قطع ضرر کرده. زندگی امروز ضرباهنگی تند دارد که فرصت دیدن تمام زیبایی ها را از انسان می گیرد. اما جامعه ما تشنه زیبایی است و باید فرصتی برای بهره وری از زیبایی ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه جامعیتی در شخصیت دکتر نعیمایی هست که در آثار خوشنویسی وی نیز به چشم می خورد، گفت: در عرصه هنر، فرد هنرمند به جایی می رسد که نفع خود را در نفع دیگران می بیند. چیزی که در خط ثلث نعیمایی می توان مشاهده کرد، قلب سلیم است. وی گاهی از قوانین کلاسیک عبور کرده و دست به نوآوری و خلاقیت می زند.

همچنین دکتر حسن بلخاری در این مراسم با اشاره به عدم وجود تعریفی مشخص برای هنر دینی گفت: ما پس از 35 سال هنوز تعریفی از هنر دینی نداریم و همین مسئله موجب فراری شدن هنرمندان از این عرصه شده است. دکتر نعیمایی می تواند حلقه گمشده اتصال دین و هنر باشد. چرا که زبان دین و هنر را می شناسد.

مجید کیانی نوازنده سنتور و پیشکسوت موسیقی هم در سخنانی کوتاه آثار خوشنویسی دکتر نعیمایی به سبک شکسته نستعلیق را به ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی نزدیک دانست و گفت: کشش هایی در آثار وی هست که کشش های صدای کمانچه و نی را تداعی می کند. از این جهت در آثار نعیمایی می توان نوای موسیقی ایرانی را شنید.

در این مراسم قطعه ای با آواز علی جهاندار و تارنوازی مشفقی اجرا شد و همچنین مسئولان فرهنگی هنری از زحمات ایرج نعیمایی با اهدای هدایا تقدیر کردند.

در این مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران، شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، غلامحسین امیرخانی، عبدالحسین مختاباد، حسام‌الدین سراج و حمیدرضا نوربخش رئیس خانه موسیقی حضور داشتند.

 

نظر شما