شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۱
کد خبر: ۷۵۳۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
رييس كميسيون شهرسازي ومعماري شوراي اسلامي شهر تهران:
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با تشبيه شهرها به موجودات زنده‌اي كه رشد كرده، توسعه مي‌يابند و تحرك و پويايي دارند، گفت: البته اگر براي شهر برنامه‌ريزي نشود، آنها به صورت ناهمگون رشد مي‌كنند و اگر براي همه زواياي شهر برنامه نداشته باشيم، نه تنها مشكلات اساسي آن حل نمي‌شود، بلكه روز به روز بر ناهنجاري‌هاي آن نيز افزوده مي‌شود.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس محمد سالاري افزود: يكي از مهم‌ترين چالش‌هاي پايتخت موضوع تعيين حريم و اداره آن است و در حالي كه نسبت حريم به محدوده شهر در پايتخت‌هاي بزرگ جهان معمولاً يك به پنج است اما در تهران اين نسبت بسيار متفاوت است.
وي با اعلام اين كه با اجراي طرح تفصيلي، محدوده شهر تهران از 713 كيلومتر مربع به 648 كيلومتر مربع تقليل يافته، تأكيد كرد: در شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، كليات طرح حريم شهر تهران به مساحت 5 هزار و 918 كيلومتر مربع مورد تصويب مقدماتي قرار گرفت تا پس از مطالعات راهبردي به تصويب نهايي برسد.
طرح راهبردي حريم تهران بايد هر چه زودتر تدوين شود
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اهميت كمربند سبز پايتخت، اظهار كرد: با توجه به مشكلات عديده شهر تهران به خصوص معضل آلودگي هوا، پيگيري جدي¬تر موضوع توسعه كمربند سبز حريم پايتخت ضرورت دارد.
مهندس سالاري، تعيين حريم تهران را يك ضرورت انكارناپذير دانست و تصريح كرد: مشخص نبودن حريم شهر سبب شده تا راهي براي قانون شكني و تجاوز به منابع طبيعي پديد آيد.
وي با تشبيه حريم تهران به هاله‌اي كه عملكرد زيست محيطي و تنفس گاهي براي آن پيش بيني شده، اضافه كرد: با توجه به چالش‌ها و معضلات پيش‌رو، طرح راهبردي حريم پايتخت بايد هر چه زودتر تدوين واجرا شود.

حريم شهر جزء لاينفك مديريت شهري است
رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اين كه بر اساس اصول و مباني شهرسازي، مديريت شهري و حريم استحفاظي شهر اجزاي لاينفكي از هم بوده و بايد توسط يك مديريت واحد اداره شوند، اظهار كرد: پراكندگي مديريت و وجود اركان‌هاي مختلف مديريتي باعث ايجاد معضلات متعددي شده است.
مهندس سالاري، تنوع موضوعي قوانين و مقررات و اعمال آن‌ها توسط مجريان متعدد را باعث تغييرات پيش‌بيني نشده در شهر و پيرامون آن دانست و تصريح كرد: اين تحولات طرح‌ها و برنامه‌هاي توسعه شهر را دستخوش دگرگوني‌هاي ناخواسته مي‌كند.
وي در پايان ضرورت اتخاذ تصميم قانوني براي تعيين حريم پايتخت را مورد تاكيد قرار داد و خاطرنشان كرد: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران صيانت از حريم شهر تهران كه همانا حفاظت از حريم شهروندان تهراني است را به عنوان يكي از مهم‌ترين مسئوليت‌هاي خود مورد توجه ويژه قرار داده‌اند.

نظر شما