دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۷
کد خبر: ۷۵۴۰۷
|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱
خروج کوره‌های آلاینده کارخانه ایرفو از منطقه 18/
شهردار منطقه 18 تهران از انتقال کوره های آلاینده کارخانه ایرفو به شهرک شمس آباد، خبرداد و افزود: امیدواریم ظرف یک سال آینده با توجه به طرحی که مدیرعامل این کارخانه برای ساخت چند بنا در آنجا دارد این کارخانه از منطقه به صورت کامل خارج شود.
به گزارش شهر، امروز با حضور  ناصحی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ، شهردار منطقه 18 و جمعی از اهالی منطقه کوره های ریخته گری شرکت ایرفو که معضل اساسی در ایجاد آلاینده ها در این محدوده بود، به شهرک شمس‌آباد منتقل شد. 

در این مراسم وحید نوروزی شهردار منطقه 18 با اشاره به تعامل انجام شده میان شهرداری و مدیرعامل کارخانه ایرفو ، گفت: قطعا سیاست چماق و تقابل در مورد کارخانه ایرفو دیگر مجموعه های صنعتی راهگشا نیست و تنها از راه تعامل می‌شد کوره‌هایی که باعث آلایندگی شهر تهران می‌شد را از شهر تهران خارج کنیم.

وی با اشاره به خدماتی که این کارخانه در گذشته به نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گفت: سابقه این کارخانه بسیار زیاد است و خدمات بسیار ارزنده‌ای را در طول سالیان گذشته به نظام جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است. صاحب این کارخانه نیز از افراد خوشنام صنعت ریخته‌گری کشور است.در سال 1343 در این کارخانه اعلامیه‌های حضرت امام (ره) به چاپ می رسید. این کارخانه، کارخانه‌ای است که در زمان جنگ تحمیلی برای کشور خمپاره تولید کرده است و در زمان انقلاب نیز در مبارزه با رژیم طاغوت خدمات بسیار گسترده‌ای را به انقلاب ارائه کرده است.

وی افزود: در زمانی که این کارخانه در این منطقه ساخته شد بافت مسکونی اطراف آن هنوز شکل نگرفته بود و سالها پس از ساخت این کارخانه بافت مسکونی در اطراف آن شکل گرفته است. با بررسی‌هایی که به همراه متخصصان سازمان محیط زیست انجام داده‌ایم متوجه شدیم که تنها واحد آلاینده این کارخانه کوره‌های ذوب آن است.

با صحبت‌هایی که با مدیرعامل کارخانه انجام دادیم ایشان در راستای مسئولیت اجتماعی خود توافق کردند کوره‌های ریخته‌گری را به خارج از تهران منتقل کنند و کارخانه با اصلاحاتی که در نما و ساختمان آن انجام می‌شود همچنان ادامه کار بدهد.

وی تاکید کرد: بخشی از کارخانه که ادامه کار خواهد داد تنها به مونتاژ قطعات می‌پردازد و آلایندگی آن صفر است.

نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تنها بخش آلاینده این کارخانه کوره‌های آن نیستند و اهالی محل از آلودگی صوتی این کارخانه نیز شکایت دارند، گفت: مدیرعامل این کارخانه درخواست اخذ پروانه تخریب و نوسازی را به ما داده است و در نهایت انتقال ایرفو انجام می‌شود و خواست شهرداری نیز انتقال کامل این کارخانه به خارج از تهران است. امیدواریم ظرف یک سال آینده با توجه به طرحی که مدیرعامل این کارخانه برای ساخت چند بنا در آنجا دارد این کارخانه از منطقه 18 به صورت کامل خارج شود.

وی تاکید کرد: کوره‌های این کارخانه در ابتدا از سوخت‌های فسیلی مانند مازوت استفاده می‌کرد ولی بعدها کوره‌ها برقی شدند اما همچنان ذوب فلزات در آن منطقه ایجاد آلودگی می‌کرد و باعث گله‌مندی اهالی شده بود در نتیجه به این توافق رسیدیم که در حال حاضر کوره‌ها جابجا شوند و از منطقه 18 خارج شوند.

وی در خصوص صنایع آلاینده منطقه 18 گفت: بر اساس اطلاعاتی که مدیریت ساماندهی منطقه به ما داده است 48 واحد صنعتی آلاینده در منطقه وجود دارند که بخشی باید جابجا شوند و بخش دیگری نیز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توانند آلایندگی خود را به صفر برسانند و همچنان در منطقه باقی بمانند.

شهردار منطقه 18 تاکید کرد:‌ احداث صنایع جدید در شعاع 120 کیلومتری تهران موضوع درستی است اما صنایعی که می‌توانند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید آلایندگی نداشته باشند حضورشان در منطقه بلامانع است. قطعا حضور این صنایع در منطقه موجب رونق کسب و کار می‌شود.

نوروزی گفت: بخش مونتاژ کارخانه تا زمان اخذ پروانه تخریب و نوسازی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد و پس از اخذ پروانه بعد از مدت یکسال انتقال کامل کارخانه را شاهد خواهیم بود.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین عبدالمقیم ناصحی - رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز با اشاره به انتقال کوره‌های ذوب کارخانه ایرفو به خارج از تهران گفت: امروز برای شهروندان و اهالی منطقه 18 یک روز بیاد ماندنی است. شهروندان منطقه مکرر درخواست انتقال این کارخانه را از منطقه داشتند. بر اساس موافقتی که شد کوره‌های آلاینده این کارخانه به شهرک شمس آباد منتقل می‌شوند.

وی افزود: شهرداری تهران مصمم است بر اساس مصوبات شورای شهر تهران در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت چاره اندیشی کند. بر همین اساس انتقال صنایع آلاینده از شهر تهران به اطراف آن آغاز شده است. کارخانه ایرفو در گذشته خدمات بسیاری برای نظام جمهوری اسلامی داشته است که به عنوان یک عضو شورای شهر تهران از مدیریت این کارخانه تشکر می‌کنم.

ناصحی تاکید کرد:‌ البته در منطقه صنایع آلاینده دیگری وجود دارد که موجب زیان اهالی شده است و قطعا باید تلاش کنیم که این صنایع به خارج از تهران منتقل شوند. در گذشته این کارخانه در حاشیه شهر تهران قرار گرفته بود اما با تشکیل بافت مسکونی در اطراف آن امروز نیاز است که این کارخانه از این منطقه خارج شود. به نظر بنده انتقال کوره‌ای این کارخانه به نوعی عیدی برای اهالی منطقه 18 می‌باشد. امیدوارم دیگر صنایع آلاینده نیز هرچه زودتر از این منطقه خارج شوند.

نظر شما