يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۵۴
کد خبر: ۷۵۴۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش با تشریح تدابیرویژه برای چهارشنبه آخر سال، از تشکیل جلسه کارگروه ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال استان‌ها با موضوع «کاهش اثرات حوادث و سوانح مرتبط با آتش‌سوزی» خبر داد.
به گزارش شهر، دکتر محمد چینیان گفت: با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و احتمال گرایش بعضی از دانش‌آموزان برای استفاده از مواد محترقه و منفجره و همچنین افزایش آسیب‌های ناشی از آن، به منظور ترویج فرهنگ ایمنی و کاهش خسارات جانی و مالی، رعایت و اجرای برخی نکات مورد تاکید است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه ایمنی و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال استانها با موضوع «کاهش اثرات حوادث و سوانح مرتبط با آتش‌سوزی» و اتخاذ تدابیر ایمنی مناسب برای مدارس گفت: آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی پیام‌های مرتبط با استفاده از ظرفیت موجود استانی و محلی، اجرای برنامه اطفای حریق، تخلیه اضطراری و پناه‌گیری با اولویت مدارس مجری طرح دانش‌آموز آماده در روزهای سخت (دادرس)، از برنامه‌های آموزش و پرورش برای مدارس است.

معاون دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: ارایه آموزش‌های ایمنی و بهداشتی (نظری عملی) برای دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه با دعوت از کارشناسان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس و ... برگزاری انواع مسابقات، نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با موضوع و اختصاص بخشی از کلاس‌های درس به موضوع حوادث شب چهارشنبه آخر سال، راهکارهای کاهش خسارات و اقدام مناسب جایگزین از دیگر تدابیر اتخاذ شده است.

چینیان ادامه داد: تاکید بر اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت اصول ایمنی و مراقبت در برابر حوادث و سوانح، کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی، امدادی و ...و زمینه‌سازی برای مشارکت تشکل‌های دانش‌آموزی، انجمن اولیا و مربیان، سایر سازمان‌های مردم‌ نهاد و ارایه راهکارهای پیشنهادی، برخی دیگر از برنامه‌ها در این زمینه است.

همچنین مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران نیز درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدارس پایتخت در چهارشنبه آخر سال به ایسنا، گفت: با توجه به این که در ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخر سال عده‌ای از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به توزیع مواد محترقه در بین جوانان و نوجوانان می‌کنند و متاسفانه فرزندان ما نیز از آثار مخرب و آسیب‌های ناشی از آن اطلاع کافی ندارند، به منظور ارتقاء‌ فرهنگ ایمنی در جامعه و کاهش خسارات جانی و مالی چندین اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت:‌ در همین راستا در هر منطقه کمیته‌ای به نام کمیته سلامت با موضوع کاهش اثرات حوادث و سوانح مرتبط با چهارشنبه آخر سال و یا آتش‌سوزی اتخاذ شده تا ایمنی مناسب برای مدارس فراهم شود.

ثقفی تصریح کرد:‌ توجیه و آگاه سازی دانش‌آموزان و اولیاء از طریق دعوت از کارشناسان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس و نیروی انتظامی در برنامه‌های صبحگاهی مدارس و کلاس‌های آموزشی خانواده در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز سی‌دی‌های آموزشی به تمام مدارس ارسال شده که شامل مجموعه‌ای از عکس‌ها و فیلم‌های مربوط به حوادث چهارشنبه آخر سال است.

ثقفی افزود: آسیب رساندن به زنان باردار، سالمندان، کودکان تازه متولد شده با ایجاد صداهای مهیب و بی‌اثر جزء رفتارهای پرخطر محسوب می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان به چنین رفتاری "تفریح" گفت.

وی همچنین از مدیران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان خواست تا در صورتی که مراکز فروش مواد محترقه را در اطراف محیط‌های آموزشی شناسایی کردند آن را در اولین فرصت به نیروی انتظامی گزارش کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره برنامه‌ آموزش و پرورش برای مدارسی که در نوبت دوم فعالیت می‌کنند، گفت: با توجه به این که 90 درصد مدارس شهر تهران در نوبت صبح دایر هستند، مقرر شده در مورد ساعات فعالیت مدارس نوبت دوم در روز چهارشنبه سوری، آموزش و پرورش منطقه مربوطه با هماهنگی مدرسه تدابیر لازم را اتخاذ کند. 
منبع: ایسنا
نظر شما