دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۷
کد خبر: ۷۵۴۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
عملیات عمرانی فاز نخست نمایشگاه شهر آفتاب از مرز 80 درصد گذشت/
عملیات اجرایی پروژه نمایشگاه شهر آفتاب که در جنوب تهران و در مجاورت حرم مطهر امام (ره) واقع است در فاز نخست از مرز 80 درصد فراتر رفت.
به گزارش شهر، اوایل دهه 80 بود که ایده احداث نمایشگاهی جدید با تمامی استانداردهای روز دنیا در مکانی مناسب در پایتخت مطرح شد. دی ماه سال 85 با پیگیری های شهرداری تهران کلنگ احداث نمایشگاه بین المللی کشور در شهر جدید آفتاب به زمین زده شد اما به دلایلی از جمله نبود سرمایه گذار و تاخیر در فاینانس ها عملیات اجرایی این پروژه به تاخیر افتاد تا اینکه شهردار تهران اعلام کرد به منظور جلوگیری از توقف این پروژه به طور مستقیم وارد کار اجرایی می شود و از طریق توان داخلی کار ساخت را دنبال می کند.

شورای شهر تهران نیز با حمایت از شهرداری بودجه فاز نخست نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب را تصویب کرد تا شرایط برای تسریع در اجرای طرح فراهم شود.

بنابراین عملیات اجرایی پروژه نمایشگاه شهر آفتاب از اواخر سال 89 آغاز شد تا با ساخت آن مشکلات کلانشهر تهران در زمان برگزاری نمایشگاه ها برای همیشه خاتمه یابد.

هم اکنون خبر می رسد که فاز اول این پروژه سال آینده به بهره برداری می رسد،محمد هادی ایازی، سخنگوی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفته است یکی از پروژه‌های جدی ما پروژه شهر آفتاب است که در حال انجام آن هستیم و در نظر داریم نمایشگاه‌های صنعتی را در این مکان برگزار کنیم.

وی افزود: در ساخت مجموعه شهر آفتاب، علاوه بر توجه به معماری ایرانی اسلامی از آخرین فناوری روز استفاده شده است و مرکزی تجاری و فرهنگی خواهد بود.

بنابراین گزارش نمایشگاه شهر آفتاب 3 سالن اصلی دارد که به سالن های سه قلو معروفند و 25 هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاه را به خود اختصاص می دهند. برای ورود به سالن‌های سه قلو و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب باید ابتدا از سالن بین‌الملل عبور کرد که برای ساخت این سالن از تخت جمشید، الگو گرفته شده و قرار است در این سالن 100ستون همانند 100ستون تخت جمشید احداث شود و این مجموعه، نمادی از معماری ایرانی اسلامی و نشان‌دهنده نمادهای ملل مختلف است.

3سالن نمایشگاه که 2نمایشگاه با دهنه 50 متری و یک نمایشگاه میانی با دهنه 80 متری خواهد بود در فاز اول به بهره برداری می‌رسد.

مرتضی اسکندر، مدیرعامل شرکت یادمان سازه در خصوص آخرین وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب می گوید: پیشرفت عملیات اجرایی در فاز نخست پروژه احداث مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب به مرز 80 درصد رسید و اقدامات مربوط به نازک کاری و نصب تاسیسات، طبق برنامه در بخش های مختلف این طرح عظیم عمرانی ادامه دارد.

وی با اعلام اتمام عملیات نصب ورق های فولادی پرلین در سقف سالن های غربی و شرقی سالن های سه قلوی نمایشگاهی، از آغاز عملیات نصب پوشش های گالوانیزه کلزیپ در سقف این سالن ها خبر می دهد و اضافه می کند: سقف سالن میانی سالن های سه قلوی نمایشگاهی ظرف ماه های آینده زیر ورق های فولادی پرلین خواهد رفت.

وی می افزاید: عملیات سنگ کاری کف طبقه اول به موازات تکمیل برخی از اقدامات باقی مانده در سقف کاذب این سالن ادامه دارد.

اسکندر با بیان اینکه عملیات کاشی کاری آب نمای میدان اصلی مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، متعاقب آبگیری آزمایشی آن در حال انجام است،می گوید: برای تکمیل عملیات سنگ کاری در رواق های پیش بینی شده در اطراف ساختمان های اداری و سالن ملل نیز تلاش می شود.
به گفته مدیرعامل شرکت یادمان سازه، همزمان با فرارسیدن فصل مناسب توسعه فضای سبز، اقدامات مربوط به کاشت و نگهداری درختان در بخش های مختلف مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب افزایش یافته است. 

در نمایشگاه شهر آفتاب، باغ ایرانی به موازات راه اصلی احداث می شود و 6 متر از کف نمایشگاه پایین تر است.

به گفته مسوولان شهری دسترسی ها به نمایشگاه نیز همزمان با عملیات عمرانی در حال انجام است و گفته می شود که مترو شهر آفتاب که در سمت شرقی نمایشگاه قرار دارد همزمان با گشایش نمایشگاه تکمیل می شود.

به غیراز فضاهای تجاری و اداری فضاهای سکونتگاهی نیز در این مجتمع دیده شده تا مهمانان خارجی و یا هموطنانی که از شهرهای دیگر برای بازدید به نمایشگاه می آیند بتوانند از امکانات مناسب اقامتی شامل هتل 5 ستاره و یک مهمانسرا استفاده کنند که البته این فضاها در فازهای بعدی طرح دیده شده که پس از تکمیل فاز اول عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

همچنین یکی از مشاوران پروژه با بیان اینکه شرکت Gmp آلمان طرح پایه نمایشگاه را طراحی کرده است، می گوید: این شرکت بزرگترین مشاور پروژه کشور آلمان و دومین مشاور در اروپاست که تخصصش طراحی معماری های سنگین از جمله نمایشگاه،فرودگاه و ...است.

به گفته این مشاور این شرکت نمایشگاه شهر آفتاب را برای برگزاری مناسبت های بین المللی در سطح غرب آسیا و با معیارهای جهانی طراحی کرده است. این نمایشگاه به دلیل وسعت 120 هزار مترمربعی بعد از کشور چین و ژاپن بزرگترین نمایشگاه آسیا خواهد بود.
نظر شما