مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه باهمکاری بانک صادرات مشکل ضامن وام تاکسیرانان نیز برطرف شده است، گفت: در سالهای گذشته دو ضامن کارمند رسمی برای دریافت وام نیاز بود که اکنون یک ضامن که الزاما رسمی هم نباشد، مورد پذیرش واقع می شود و در قالب اقساط بلند مدت ماهیانه مبلغ 470 هزار تومان باز پرداخت خواهند کرد.
مظفر تصریح کرد: طی 10 روز گذشته با ارسال پیامکی به دارنندگان تاکسی های فرسوده سال 82 و ماقبل آن ، واجدین شرایط را در جریان آغاز طرح نوسازی قرار داده ایم به طوری که تاکنون 1200 نفر درسامانه ثبت نام کرده اند.
وی گفت: پس ازآغاز ثبت نام مراحل نوسازی با سرعت صورت خواهد گرفت به طوری که نهایتا کمتر از دو ماه خودروی نو تحویل تاکسیرانان خواهد شد.
وی در ادامه از حذف شارژ ثابت 20هزار تومانی در شرکت های خصوص خبر داد و گفت: با توجه به اینکه تمامی امور تصدی گرایانه به شرکت های خصوصی واگذارشده و تاکسیرانان مبلغ 20 هزار تومان شارژ ثابت پرداخت می کنند، طی لایحه ای در کمیسیون حمل و نقل وعمران مصوب شده شارژ ثابت 20 هزارتومانی حذف شده و شارژ براساس بهای تعیین شده درسامانه سیماتاکسی به ازای خدمات دریافت میشود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در ادامه با اشاره به جابجایی 4.5 میلیون مسافر روزانه در شهر تهران گفت: 22.5 درصد سهم سفرهای درون شهری در پایتخت بر عهده سازمان تاکسیرانی شهر تهران است. در حال حاضر 80 هزار تاکسی در شهر تهران این 4.5 میلیون مسافر را روزانه جابجا میکنند که نشان از یک ناوگان بزرگ با خدمات گسترده است.
وی افزود: قاعدتا این حجم خدمات رسانی و وجود تاکسی در شهر تهران ما را متوجه برخورد با یک قشر و لایه اجتماعی به نام تاکسیران میکند که شرایط خاص و سختیهای کار مخصوص خود را دارد. علاوه بر این، این حجم رانندگان تاکسی یک ظرفیت اثرگذار را در شهر تشکیل میدهد. در حقیقت با احتساب رانندگان کمکی چیزی حدود 100 هزار تاکسیران در شهر تهران وجود دارد.
مظفر تاکید کرد: در سالهای گذشته سه هدف ارتقای ناوگان و مدل مدیریتی،ارتقای شان و منزلت تاکسیرانها و هوشمند کردن سیستمهای مدیریتی را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی در خصوص ارتقای ناوگان و مدل مدیریتی سازمان تاکسیرانی گفت: هرچه در ارتقای سیستمهای خود تلاش کنیم قطعا نتیجه مثبتی خواهیم گرفت. موضوع دومی که به عنوان دغدغه سازمان تاکسیرانی محسوب میشود، ارتقای شان و منزلت اجتماعی تاکسیرانها است. مدیریت 80 هزار تاکسی قطعا ابزارهای خاصی میخواهد.
وی تاکید کرد: دیگر نمیتوان به شکل سنتی سیستمهای نظارتی مبتنی بر افراد را برای ارائه خدمات مناسب در شان مردم به کار گرفت. به همین دلیل هوشمند کردن سیستمهای مدیریتی را در دستور کار قرار دادیم.
وی افزود: این هوشمند سازی را از بدنه سازمان تاکسیرانی آغاز کردیم و اولین گام آن افتتاح سیستم هوشمند سیماتاکسی بود که ارتباط بین 26 شرکت خصوصی با 22 مدیر منطقه و ستاد مرکزی از طریق این سیستم برقرار شد. به طوری که کلیه کارها از جمله صدور کارنامه، تعویض خط و پذیرش افراد جدید در این نرم افزار پیش بینی شده است.
وی در خصوص سیستم سیماتاکسی افزود: سیماتاکسی به گونهای طراحی شده که در هر مرحله اگر کاری در زمان مقرر انجام نشود پیامکی از طریق سیستم به ناظر و در مرحله بعد به مدیر منطقه و نهایتا رئیس سازمان ارسال میشود که کار افراد متوقف مانده و از زمان قانونی خود عدول کرده است. با وجود این سیستم سازمان تاکسیرانی از امور تصدی گرایانه رها شده، اعمال سلیقههای شخصی دیگر در سازمان وجود ندارد و تخلفات در سیستم اداری ما بسیار کاهش پیدا کرده و سرعت کار به صورت قابل ملاحظهای افزایش یافته به طوری که امروز در مدت 20 روز کلیه پروسههای کاری تاکسیرانها به اتمام میرسد.
وی در خصوص اعمال نظارت برناوگان تاکسیرانی شهر گفت:برای کنترل ناوگان به سراغ مدیریتهای هوشمند رفتهایم، امروز 48 پایانه تاکسیرانی به دوربینهای کنترل مجهز شدهاند و امکان حضور و غیاب تاکسیها به صورت هوشمند فراهم شده است.
فرصت دو هفتهای رانندگان تاکسی برای گرفتن کارنامه هوشمند
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران با تاکید بر صدور 50 هزار کارنامه هوشمند گفت: رانندگان تا پایان سال 1392 فرصت دارند برای گرفتن کارنامه هوشمند اقدام کنند. در سال آینده کلیه تسهیلات سازمان تاکسیرانی تنها به رانندگانی که کارنامه هوشمند دریافت کردهآند تعلق میگیرد.
وی تاکید کرد:در حال حاضر 30 هزار کارنامه به صورت سنتی در شهر تهران باقی مانده که رانندگان فرصت دارند قبل از پایان سال 92 اقدام به اخذ کارنامه هوشمند بنمایند.
وی در خصوص نظارت بر پایانههای تاکسیرانی شهر تهران گفت: کلیه اطلاعات رانندگان در پایانهها توسط کامپیوترهای دستی برای بازرسان گشتی این سازمان در هر نقطه از شهر تهران قابل مشاهده است و خود واحدهای گشتی نیز در مانیتوهای مرک به صورت آنلاین مورد نظارت قرار میگیرند و در صورت خروج از منطقه مجاز خود از طریق شبکه بی سیم به آنها اخطار داده میشود.
راه اندازی سامانه تلفنی 3 رقمی تاکسیرانی
مظفر در ادامه از راه انداری یک سامانه تلفنی سه رقمی برای تاکسیرانی در آینده نزدیک خبرداد: شهروندان می توانند از این طریق این سامانه تاکسی مورد نیاز خود را فراخوان کنند.
وی در خصوص ارتقا شان و منزلت تاکسیرانها به بسته طرح بشارت اشاره کرد و گفت: 80 هزار تاکسیران تحت پوشش بیمه تکمیلی به صورت رایگان قرار گرفتند تا برای خانواده آنها نیز این پوشش بیمهای با 70 درصد تخفیف ارائه میشود.
مظفر تاکید کرد: رانندگانی که میخواهند خانواده خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دهند باید با مراجه به سامانه بشارت که بر روی سایت سازمان تاکسیرانی شهر تهران قرار گرفته است تا پیش از پایان سال 92 ثبت نام کند.
وی افزود:در بسته طرح بشارت در سال گذشته بیش از 12 هزار نفر به مشهد مقدس اعزام شدند. خدمات رفاهی که در این سفر به آنها ارائه شده تنها در مقابل اخذ 10 هزار تومان بوده است که برای سال آینده نیز این خدمات رفاهی به ازای پرداخت 15 هزار تومان برای هر نفر ارائه میشود.