يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۷۵۷۲۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
دکتر قالیباف در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت بحران:
شهردار تهران ابراز داشت: در حوزه مدیریت بحران نیازمند آن هستیم که به موضوعات مختلف در حوزه مشارکت مردم، آموزش، سازماندهی، استفاده از فناوری های جدید، توجه به قوانین و اجرای قوانین توجه کنیم.
به گزارش شهر،دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که عصر امروز در محل این سازمان برگزار شد، ضمن تشکر از زحمات عزیزالله رجب زاده در طول چهار سال گذشته، ابراز داشت: در خاطرم هست که بیش از چهار سال قبل، طی سخنانی در همین سالن عرض کردم که من تا قبل از توفیق خدمت در نیروی انتظامی، هیچ آشنایی با آقای رجب زاده نداشتم جز روزهایی که توفیق خدمت در نیروی انتظامی را پیدا کردم. در آنجا پس از آشنایی با ایشان، احساس کردم یک دوست، برادر و رزمنده خوب را پیدا کردم که با عشق و دلدادگی کار می کند. هم اکنون نیز از تلاش ایشان تشکر می کنم و حتما این برادری و همکاری همچنان بین من و ایشان در شهرداری ادامه دار خواهد بود.

دکتر قالیباف ضمن خیر مقدم به دکتر صادقی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، گفت: بنده از نزدیک سابقه کاری با آقای صادقی ندارم اما با بررسی که نسبت به سابقه مدیریتی و علمی ایشان انجام داده ام و همچنین بر اساس شناخت دوستانی که مورد اعتماد بنده بودند، ایشان را برای مجموعه سازمان و این ماموریت مهم انتخاب کردیم. از خداوند بزرگ نیز این آرزو و تمنا را دارم که ایشان نیز بتواند همانند عزیزانی که در گذشته به خوبی در این سازمان کار کرده اند، موفق باشند. همچنین امیدوارم بتوانیم دوستی و همکاری خوبی را از اینجا با وی آغاز کرده باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به روند جوانگرایی، ابراز داشت: حضور دکتر صادقی در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به نوعی جوان گرایی نیز محسوب می شود. امیدوارم در آینده نیز نشاط و تجربه کاری توام با یکدیگر وجود داشه باشد و همکاران در این سازمان نیز همکاری خوبی با وی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «مدیریت بحران برای ما یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است»، گفت: در یک ضرورت هیچ گاه حرف از روز مبادا نمی زنیم و کار ما برای روز مبادا نیست، بلکه کار برای همین امروز است. چون اگر اینگونه نگاه کنیم که کار برای مبادا است، این امر دیگر یک ضرورت نیست. برای اینکه کارها را یک ضرورت بدانیم باید امروز را آخرین فرصت خود در پیاده سازی کارها و در تصمیم گیری ها بدانیم.

دکتر قالیباف با اشاره به دسته بندی های معمول در حوزه مدیریت بحران، گفت: معمولا اساتید در این حوزه از  پیشگیری، مدیریت بحران و بازسازی و نوسازی پس از بحران سخن می گویند و حتما در هر کدام از این موارد، لایه هایی را پیش بینی می کنند، اما به نظر من ما نیازمندیم که نسبت به این موضوع تغییر نگرش داشته باشیم. به این معنی که هدف همچنان ثابت است اما می توانیم با نگرش دیگری بر هدف ثابت نگاه کنیم. در این شرایط  ممکن است برای حل مسئله، راه های دیگری را نیز پیدا کنیم تا هم علم و فناوری و هم شیوه های جدید ما را به یک نقطه بهتری برساند.

شهردار تهران  ادامه داد: به عنوان مثال هم اکنون 3 هزار هکتار بافت فرسوده در شهر تهران وجود دارد که هر سه آیتم مربوط به فرسودگی در آن ها وجود دارد. علاوه بر این حدود 14 هزار هکتار بافت فرسوده نیز دارای 2 آیتم هستند که بافت ناپایدار به شمار می رود. بر این اساس ما نگرش خود را به منظور نوسازی سه هزار هکتار بافت فرسوده عوض کردیم و گفتیم که شهرداری تهران باید نگاه اقتصادی خود را نسبت به این مناطق بپوشاند. در آن زمان در شورای معاونان گفتم که اثر این تصمیم بر درآمدهای شهرداری کمتر از 2 درصد است، چه سرمایه ای بالاتر از اینکه از این 2 درصد بگذریم و چند منفعت بزرگ ببریم؟

دکتر قالیباف با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت ساکنان بافت فرسوده و تلاش برای نوسازی بافت های فرسوده شهری در مناطق شمال و جنوب پایتخت، گفت: ما در آن زمان برای نوسازی بافت های فرسوده نه پولی دریافت کردیم، نه وقت آنچنانی برای اجرای پروژه ها صرف کردیم و نه فشار آنچنانی در حوزه اقتصاد ملی آوردیم، بلکه تنها نگرش خود را به این مشکل تغییر دادیم. به نحوی که مردم خودشان مشارکت کردند و با تجمیع پلاک ها، پروانه ساخت را دریافت کردند. البته نمی خواهم بگویم همه ساختمان هایی که در شهر ساخته شده است، از جهت فنی ساختمان های درست و اصولی هستند اما نکته مهم آن است که تغییر نگرش به موضوع، راه حل مسئله را عوض می کند.

وی افزود: گاهی اوقات تغییر در نگرش ها وقت را کوتاه می کند، برای ما زمان می خرد، هزینه ها را کم می کند و توان هایی را که به حاشیه رفته اند، به میدان می آورد. این یکی از رسالت هایی است که امروز در این سازمان وجود دارد و باید از زوایای مختلف به کار نگاه کنند چرا که می توانیم بسیاری از مشکلات را به این روش تغییر دهیم. البته مطمئن باشید که بدون شناخت دقیق از گذشته، تجزیه تحلیل گذشته و استفاده از تجربه گذشته هرگز نمی توانیم یک نگرش جدید را ترسیم کنیم و بر اساس آن حرکت کنیم.

دکتر قالیباف در ادامه تصریح کرد: در حوزه مدیریت بحران نیازمند این هستیم که به موضوعات مختلف  در حوزه مشارکت مردم، آموزش، سازماندهی، استفاده از فناوری های جدید، قوانین و اجرای قوانین توجه کنیم. هم اکنون در کشور شاید در حوزه قانون مقداری متورم هم باشیم اما آنجایی که اشکال داریم این است که قوانین را به درستی اجرا نمی کنیم. اگر در جایی نیز قوانین را اجرا می کنیم، قانون را شکلی اجرا می کنیم به ماهیت آن توجه نداریم.

شهردار تهران با بیان این نکته که «خمیره و جوهره اصلی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران  تعامل، هماهنگی و همراهی بین همه سازمان های دولتی و سمن ها، تشکل های مردمی ومحلات است»، گفت:  کوچک ترین خلل درهمراهی و همفکری بین سازمان های دولتی، نهاد های عمومی، سمن ها و تشکل های مردمی یعنی خسارت جبران نا پذیر؛ از این رو باید این همراهی و همفکری در جوهره سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تبلور پیدا کند. البته گسترش سازمان نیز در سیاست های ما در تمامی شهرداری تهران نیست و طبیعتا در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران نیز به طریق اولی گسترش مد نظر نخواهد بود.
برچسب ها: قالیباف
نظر شما