دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۱
کد خبر: ۷۵۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
آیت ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در مراسم تحلیف جمعی از کارآموزان قضایی گفت: به تمامی قضات توصیه اکید می‌کنم از رکود اطلاعات قضایی خود اجتناب کنند.
به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی قوه قضاییه، آیت ا... آملی لاریجانی گفت: قضات و کارآموزان قضایی هم باید به قانون و هم به فتاوای فقهی احاطه کاملی داشته باشند تا در صدور رأی بتوانند رأی عادلانه‌ای صادر کنند.

رئیس قوه قضاییه رکود دانش و هوای نفس را دو خطر عمده پیش روی قضات دانست و با تأکید بر ضرورت تقویت مستمر بنیه علمی به دور شدن از هوای نفس نیز اشاره کرد و گفت: برخی از قوانین همچون قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی تغییر یافته و یا در حال تغییر است که قضات باید به آن احاطه داشته باشند.

آیت ا... آملی لاریجانی به جذب قضات برای ترمیم کمبود قضات در قوه قضاییه اشاره کرد و افزود: در طول برنامه پنجم توسعه مقرر شده تعداد 4 هزار قاضی به دستگاه قضایی اضافه شوند که به اضافه هشت هزار قاضی موجود، امیدواریم به استواری، توانایی و اقتدار این دستگاه و ارتقای سطح خدمت رسانی آن منجر شود.

رئیس قوه قضاییه منصب قضاوت را بسیار مهم و دارای جایگاه رفیع برشمرد و با اشاره به تأکید شرع و قانون اساسی بر این جایگاه مهم تصریح کرد: هر چقدر که وظیفه‌ها سنگین‌تر باشد خطرات پیش رو نیز سنگین‌تر خواهد بود و شما کارآموزان قضایی و فارغ‌التحصیلان قضاوت باید از هم اکنون متوجه و مهیا باشید تا از این سفره عظیم خدمتی که خداوند برایتان گسترده است بهره‌مند شوید و اجازه ندهید که صاحبان ثروت و قدرت به سراغتان بیایند.

آیت ا... آملی لاریجانی رسیدن به جایگاه مهم و رفیع قضاوت عادلانه را نیازمند مجاهدت فراوان دانست و با اشاره به برخی آیات و روایات درخصوص اهمیت قضاوت در اسلام گفت: در دین مبین اسلام یک ساعت اجرای عدالت بهتر از 70 سال عبادت دانسته شده است و البته اجرای عدالت نیازمند این است که شما از همین حالا به هوای نفس خودتان اجازه غلبه ندهید و به افراد دارای قدرت و ثروت نیز اجازه ورود ندهید.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: اگر اغنیا و ثروتمندان با پول و قدرت و مکنت خود به شما نزدیک شوند و آرای شما را جذب کنند فقرا و مظلومان و دردمندان محروم‌تر و دردمندتر خواهند شد.

آیت ا... لاریجانی با یادآوری این نکته که در برخی گزارش‌ها و نظارت‌ها مشخص شده که برخی قضات غضب و عصبانیت خود را در حین کار دخالت می‌دهند گفت: حتی اگر فردی در حین انجام خدمت و قضاوت، حرف تندی هم گفت نباید در اقدامات قضایی و یا صدور حکم غضب و عصبانیت خود را متجلی کنیم.

رئیس دستگاه قضا استقلال قضات را منافی شور و مشورت به ویژه در جریان رسیدگی به پرونده‌های کلان ندانست و با تأکید بر اینکه «حفظ مصلحت و شأن نظام اسلامی از هر مسئله‌ای بالاتر است» گفت: برخی پرونده‌های کلان جنبه‌هایی دارد که توجه به آن جنبه‌ها چه بسا به مصلحت عمومی جامعه است و باید رعایت شود تا خدای نکرده موجب وهن عمومی در کل کشور و نظام نشود.

آیت ا... آملی لاریجانی توجه به اخلاق را بسیار ضروری دانست و گفت: تقویت اخلاق اسلامی و قرارگرفتن در مسیر الهی بسیاری از حقایق را بر انسان آشکار می‌کند و در راه کسب علم و دانش و اجرای وظایف نیز کمک حال بندگان خدا است و بر عدالت ورزی قضات در عمل نیز مؤثر خواهد بود.

در ابتدای این مراسم علی نظری مدیرکل گزینش قضات قوه قضاییه با اشاره به مراسم تحلیف 337 نفر از کارآموزان قضایی گفت: این تعداد، منتخبان برگزاری 14 دوره کارآموزی قضایی در شهرستانهای تهران، قم، مشهد، کرمانشاه و شیراز هستند.

وی افزود: در سال جاری علاوه بر این تعداد برای 928 نفر دیگر نیز ابلاغ قضایی صادر شده است. برای سال آینده 971 نفر به آموزش معرفی شده‌اند که از این تعداد 800 نفر کارآموزی آنها به پایان رسیده و در سال 93 مشغول به کار خواهند شد.
نظر شما