يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۷
کد خبر: ۷۶۲۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
با خاموشي 1 ساعته برج ميلاد در ساعت زمين صورت گرفت/
تهران براي چهارمين سال متوالي با خاموش کردن برج ميلاد و آزادي در مراسم ساعت زمين ميثاق خود را جهت حفظ سياره زمين با 157 كشور ديگر از جهان تجديد کرد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با اشاره به اينكه مراسم ساعت زمين براي چهارمين سال پياپي در شهر تهران برگزار شد گفت: همزمان با شهرهاي بزرگ در سراسر دنيا هفت شهر تهران، رشت، اروميه، اهواز، كرمان، اصفهان، كاشان و كرج با خاموش نمودن نمادها و نشانه‌هاي شهري و بر پا داشتن برنامه‌هاي آموزشي در اين رويداد جهاني شركت نمودند.
شاعري اظهار كرد: جنبش نمادين جهاني ساعت زمين كه از ساعت 2007 پايه گذاري گرديد، يكي از مهمترين فعاليت‌هاي آموزشي است كه در يك زمان مشخص تمامي مردم جهان را به امر حفظ محيط‌زيست و صرفه جويي انرژي در سطح جهان فرا مي‌خواند، در اين حركت مردم جهان چراغ‌هاي اماكن و منازل خود را به مدت يك ساعت خاموش مي‌نمايند تا زمينه صرفه جويي انرژي را بياموزند.
وي خاطر نشان كرد: كشور ايران براي اولين بار در سال 2011 از طريق ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران با خاموشي برج ميلاد به اين رويداد جهاني پيوست، در سال 2012 شهرهاي تهران، اصفهان، سال 2013 شهرهاي تهران، اصفهان، رشت و سال 2014 شهرهاي تهران، اصفهان، اروميه، رشت، اهواز، كرمان، كاشان و كرج در اين برنامه مشاركت نمودند.
رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار در ادامه با اشاره به اينكه به ازاي يك ساعت خاموشي برج ميلاد مقدار 4100 كيلو‌وات ساعت در مصرف انرژي صرفه‌جويي شده است گفت: اين ميزان معادل توليد 5 نيروگاه 100 كيلو‌واتي خورشيدي با توليد 8 ساعت در روز با هزينه سرمايه گذاري اوليه بالغ بر 8 ميليارد تومان است. بنابراين با فرض خاموشي يك ساعته برج ميلاد در هر شبانه روز در طول يك سال ميزان 5/1496 مگا‌وات ساعت صرفه جويي انرژي به دنبال خواهد داشت كه اين ميزان معادل صرفه‌جويي 370000 متر‌ مكعب گاز طبيعي براي توليد نيروگاهي اين توان است.
شاعري افزود: بخش خانگي در حدود 40درصد انرژي مصرفي كشور را به خود اختصاص مي‌دهد اين در حالي است كه اكثر قريب به اتفاق ساختمان‌هاي كشور فاقد ضوابط فني شناخته شده براي جلوگيري از هدر رفتن انرژي سرمايي يا گرمايي هستند.
رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار گفت: با آموزش و فرهنگ‌سازي و افزايش آگاهي مردم و اصلاح الگوي مصرف در جامعه مي‌توان از اتلاف درصد زيادي از انرژي مصرفي در بخش خانگي جلوگيري كرده و به حفظ ذخاير انرژي، توسعه اقتصادي در كشور و كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي ياري رساند.
وي در پايان گفت: اميد است با استمرار برنامه‌هايي نظير ساعت زمين، گامي موثر به منظور حفظ و نگهداري محيط‌زيست و كره زمين برداشته شود.
نظر شما