شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۱
کد خبر: ۷۶۷۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
بازگشت غول هاي سينما به عرصه رقابت
نگاهي گذرا داريم به فيلم هايي که تصور مي شود در کن که 12 روز به طول مي انجامد، بيش از ساير فيلم ها مورد توجه قرار گيرند و بايد ديده شوند.
به گزارش شهر به نقل از گاردین، ساندس به خاطره ها پيوست، گلدن گلوب به پايان رسيد و اسکار جايزه ها را بين مدعيان تقسيم کرد. اکنون با پايان فصل جشنواره هاي سينمايي آمريکايي، در بهار 2014 چشم همه علاقه مندان سينما به فرانسه دوخته شده است. فرانسه 14 ماه مه (24 ارديبهشت) دوره جديد جشنواره فيلم کن را آغاز خواهد کرد.
اينجا نگاهي گذرا داريم به فيلم هايي که تصور مي شود در کن که 12 روز به طول مي انجامد، بيش از ساير فيلم ها مورد توجه قرار گيرند و بايد ديده شوند.

دور از اجتماع خشمگين
توماس وينتربرگ کارگردان دانمارکي اين بار به سراغ وسکس در قرن نوزدهم رفته و دست به اقتباس از داستان کلاسيک توماس هاردي زده است. اثري که سال 1967 نيز جان شلزينگر فيلمي به ياد ماندني از روي آن ساخت. نسخه اي که وينتربرگ عرضه کرده است، با کري موليگان در قالب دختري لجباز و يکدنده آغاز مي شود. او سه خواستگار سمج دارد که نقش آنها را مايکل شين، تام استوريج و ماتياس شونارتز بازي مي کنند. هر کدام از آنها که شخصيت بسيار متفاوتي نسبت به ديگري دارند، به شيوه خود براي جلب نظر دختر تلاش مي کنند. اولين حضور وينتربرگ در کن به سال گذشته بر مي گردد. زماني که او فيلم شکار را در اين جشنواره به نمايش در آورد.

دو روز، يک شب
گويي جشنواره کن هرگز نمي تواند به برادران داردن عادت کند. آنها تاکنون دو بار جايزه نخل طلايي کن را در بخش هاي بهترين فيلمنامه و جايزه هيات منصفه دريافت کرده اند. داردن ها امسال نيز مثل هميشه فيلمبرداري اثر خود را در شهر کوچک داردنس، از شهرهاي کوچک بلژيک انجام داده اند. جايي که آن را خانه خود مي دانند. «دو روز، يک شب» درخشان تر از فيلم هاي معمول برادران داردن است. در اين فيلم ماريون کوتيلارد نقش زني را بازي مي کند که در آستانه از دست دادن شغل خود است. به نظر مي رسد اين فيلم بتواند در بخش مسابقه کن حضور داشته باشد.
جادو در نور مهتاب
وودي آلن قهرمان جشنواره کن است. مردي که همچنان در گير و دار اتهام هاي مختلف از سوي دختر خوانده خود است. هر چند به طور معمول فيلم هاي وودي آلن در جشنواره کن به جايي نمي رسند، اما اين نگاه امسال با توجه به «ياسمين غمگين» تغيير کرده است. ضمن آنکه به نظر مي رسد کن از اينکه بتواند تغييري در وضعيت موجود ايجاد کند، خوشحال مي شود.

چطور يک هيولا را بگيريم؟
رايان گاسلينگ پيش از اين با فيلم هاي «راندن» و «تنها خدا مي بخشد» به کن رفته است. او امسال نيز قصد دارد با فيلم «چگونه يک هيولا را بگيريم» در کن موفق باشد. فيلم جديد «گاسلينگ» يک فانتزي رنگ و رو رفته در مورد سفر يک مادر و پسر به آتلانتيس کابوس آسا است. اما لطفاً به خاطر بسپاريد که گاسلينگ در طول فيلم خود اصلاً نشان نمي دهد که چگونه مي توان هيولا گرفت. اما در عوض نبايد اين نکته را نيز از نظر دور داشت که اين اولين فيلم گاسلينگ است که خود آن را هم نوشته و هم کارگرداني کرده است. آيا اين فيلم خواهد توانست باد موافق کن را به سوي خود جلب کند؟

نقشه براي ستارگان
به نظر مي رسد رابرت پتنسون و ديويد کروننبرگ که دو سال پيش در «شهر زيرزميني» همکاري داشتند، قصد دارند به يک زوج هنري جديد تبديل شوند. متن داستان اين فيلم را بروس واگنر نوشته است. فيلم درباره خودخواهي هاي ستارگان مشهور است و نشان مي دهد چگونه باعث تباهي يک زن مي شوند. علاوه بر پتنسون، جولين مور، جان کيوزاک و ميا واسيکونسکا نيز در اين فيلم ايفاي نقش کرده اند.

تالار جيمي
يقيناً جشنواره فيلم کن  امسال شانس اکران آخرين فيلم کن لوچ در قالب يک فيلمساز مستند که قصد بازنشستگي دارد، را از دست نمي دهد. فيلم جديد کن لوچ درباره کمونيستي ايرلندي است که پس از يک تبعيد ده ساله، بخشيده مي شود و به خانه اش باز مي گردد و يک تالار راه مي اندازد. فيلم حاصل همکاري کن لوچ و پل ساورتي نويسنده است. اين چهاردهمين فيلمي است که اين دو در کنار هم مي سازند. به هر حال کسب يک نخل طلاي ديگر مي تواند نتيجه اي جالب از ادامه همکاري هاي اين دو در کنار هم باشد.

ابرهاي سيس ماريا
فيلم جديد اوليويه آساياس مخلوطي از «پرسوناي» «برگمن» و «همه چيز درباره ايو» است. ژوليت بينوش در اين فيلم نقش ماريا اندرز را دارد؛ بازيگري که در حال به کنار رانده شدن است و مشکلاتش زماني شروع مي شود که يک مدل جوان به جاي او شروع به نقش آفريني مي کند و نقش هايي را که متعلق به او بوده، بازسازي مي کند. کريستين استوارت هم نقش زني را دارد که از ماريا حمايت مي کند. آساياس در سال هاي اخير در جشنواره هاي سينمايي زيادي حضور داشته است.

مرد پرنده
الخاندرو گونزالس ايناريتو سال 2001 به يک بازيگر خوب آمريکاي لاتيني کمک کرد تا در جهان به شهرت برسد. دومين باري که اين دو با هم به کن رفتند، سال 2010 با فيلم «Biutiful» بود. امسال نيز اين دو با «مرد پرنده» به کن مي روند.
«مرد پرنده» با بازي خاوير باردم فيلمي به زبان انگليسي است که از شهرت و عواقب آن مي گويد. مايکل کيتون نيز در اين فيلم در قالب بازيگري ميانسال ايفاي نقش کرده است. او بازيگري است که سابقه اي افتخارآميز دارد. در اين فيلم ادوارد نورتون، اما استور و نائومي واتس نيز حضور دارند.
سه قلب
جشنواره کن هميشه علاقه داشته است در کنار فيلم هاي خوب بين المللي، تعدادي از فيلم هاي محصول فرانسه را نيز به مخاطبان خود معرفي کند. امسال «سه قلب» يکي از اين فيلم ها است. در اين فيلم شارلوت گينزبورگ و کاترين دفوو در کنار هم بازي مي کنند. داستان فيلم درباره دو بازيگر است که با هم خواهر هستند و تحت تمرينات و آموزش هاي مادر خود (دنوو) به جايگاه فعلي شان رسيده اند.

 Knight of Cups
ترنس ماليک که چندين دهه است در عرصه فيلمسازي سروري مي کند، کاملاً در مسير وودي آلن قرار گرفته است. همان طور که از او انتظار مي رود، فيلم جديدش درباره مردي است که در بحران روابط خود با ديگران قرار مي گيرد. نقش اين مرد را کريستين بال بازي مي کند و ديگر بازيگران فيلم نيز عبارتند از ناتالي پورتمن، کيت بلانشت و ايموژن بوتس خيلي از سينماروها اميدوارند اين فيلم بيشتر شبيه «درخت زندگي» باشد تا «به سوي شگفتي». اما با توجه به ويژگي مايک در لحظه آخري بودن، احتمال دارد اين فيلم به جشنواره کن نرسد.

خواب زمستاني
هر فيلمي که نوري بيلگه جيلان کارگردان مولف ترکيه اي از سال 2002 به اين سو ساخته ، در رقابت هاي جشنواره فيلم کن موفق بوده است و توانسته جوايزي را نصيب خود سازد. به نظر مي رسد او اين بار هم در اين جشنواره موفق باشد. فيلم که از کشته شدن يک نفر در آناتولي سخن مي گويد در واقع درباره انسانيت است. جيلان کار ساخت اين فيلم را بسيار محرمانه انجام داده و به نظر مي رسد تا زمان اکران فيلم در جشنواره کن کسي چيز زيادي درباره آن بداند.

کبوتري روي شاخه نشست و به فلسفه وجود انديشيد
روي اندرسون سوئدي کارگردان عجيبي است. او سال 2000 براي فيلم «آواز از طبقه دوم» جايزه هيات داوران جشنواره کن را برد. «کبوتر» دومين فيلم بلند داستاني او از آن زمان تا کنون محسوب مي شود. ديگر فيلمي که او در خلال اين مدت ساخته است، «تو، زندگي» بوده است که سال 2007 عرضه شد. آن گونه که از وب سايت خود روي اندرسون بر مي آيد، «کبوتر» آخرين بخش از سه گانه او از سال 2000 به اين سو است. انتظار مي رود فيلم جديد او افسرده تر از فيلم قبلي و تابلويي پر از پوچي و چيزهاي عجيب و غريب باشد.

گورستان پادشاهان
آپيچاتپونگ ويراستاکول، کارگردان تايلندي يکبار ديگر با فيلمي خوب به جشنواره کن باز مي گردد. آخرين باري که او به اين جشنواره آمده بود، سال 2010 بود. يعني زماني که او به خاطر فيلم «عمو بونمي که مي تواند زندگي گذشته اش را به ياد آورد» نخل طلاي کن را برد. به نظر مي رسد «گورستان پادشاهان» نيز به همان اسرارآميزي و سورئاليستي فيلم قبلي اش باشد. آن گونه که گفته مي شود، فيلم درباره گروهي از سربازان است که مغلوب بيماري خواب در روستايي کوچک مي شوند. هاليوود ريپورتر اين فيلم را مخلوطي از روياهاي عجيب، اشباح يک موجود عجيب در رودخانه اي و داستاني عاشقانه توصيف کرده است.

شيطان
به نظر مي رسد سيندرلا براي حفظ کفش راحتي اش شانس بيشتري نسبت به فيلم «شيطان» براي حضور در رقابت جشنواره کن داشته باشد. اما به هر حال سازمان دهندگان جشنواره علاقه زيادي به ايجاد فرصت براي فيلم هاي خارج از مسابقه دارند و در اين مسير تاکنون «دزدان دريايي کارائيب»، «اينديانا جونز و قلمرو جمجمه کريستال» در اين عرصه مجال حضور يافته اند. در فيلم «شيطان» که نسخه اي متفاوت از «زيباي خفته» کمپاني ديسني محسوب مي شود، آنجلينا جولي نقش خدمتکار شيطان را دارد. از آنجا که اکران سراسري اين فيلم تاريخ 30 مه است، به احتمال بسيار اولين اکران عمومي فيلم در کن خواهد بود.

منبع: بانی فیلم
مطالب مرتبط
برچسب ها: سینما ، رقابت ، فیلم کن
نظر شما