يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۲۰
کد خبر: ۷۶۷۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
ستاد محيط زيست و توسعه پايدار در نظر دارد مراسم تقدير از فعالان حوزه محيط زيست را همزمان با روز جهاني زمين پاك در دوم ارديبهشت ماه سال جاري برگزار کند.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومي ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران از برنامه هاي شهرداري تهران براي روز جهاني زمين پاك خبر داد و گفت: روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود "زمین" را فراموش کنند. در ایران نیز همزمان با دیگر كشور های جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یك هفته در سراسر كشور برپا می‌شود.
علي محمد شاعري با بيان اينكه اين روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگزاری از مواهب زمین، منابع و ذخایر طبیعی آن است، گفت: بايد اين رسم را با هدف جلوگيري از آلودگي زمين و تداوم زندگي ارج نهيم و از اين فرصت براي حفظ زمين بهره ببريم.
شاعري در ادامه گفت: با توجه به تشديد آلودگي‌هاي زيست محيطي هفته زمين پاك فرصت بسيار خوبي است تا همسو با مردم جهان، شهروندان تهراني فعاليت هاي زيست محيطي خود را گسترش داده تا از آلوده شدن بيشتر زمين جلوگيري شود.
وي با اشاره به اينكه آلودگی آبها، دفع غیربهداشتی زباله، استفاده بی‌رویه از سموم كشاورزی و كودهاي شيميايي، استفاده بيش از حد از شوينده هاي شيميايي‌، استفاده از نايلكس هاي دير تجزيه پذير از جمله عمده‌ترین معضلات زیست محیطی هستند كه باعث آلودگي زمين شده اند، گفت: اين عوامل تهديدي بسيار جدي براي سلامت تمامي ساكنين زمين است و بايد خودمان براي نجات زندگي و زمين مان دست به كار شويم چرا كه سلامت زمين با سلامت ما انسانها مرتبط است.
وي در همين راستا اضافه كرد: شهرداري تهران به منظور ايجاد آگاهي و اطلاع رساني به شهروندان و جلوگيري از تخريب محيط زيست، دستورالعمل مشخصي را تدوين و جهت اجرا به مناطق 22 گانه ابلاغ نموده است.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار گفت: اين دستورالعمل شامل آموزش چهره به چهره توسط آموزش‏گران بازيافت با همكاري سازمان‏هاي مردم نهاد در يك محله از هر ناحيه با مراجعه به درب منازل شهروندان پيرامون كنترل و شناسايي منابع آلاينده آب و خاك تاثيرات آلودگي آب و خاك بر سلامت انسان و ساير موجودات، آلودگي‏ پسماند‏ها و پساب‏هاي صنعتي و خانگي، اهميت تفكيك زباله و روش‏هاي كاهش توليد و انتقال بي‏خطر زباله، روش‏هاي بهينه‏سازي مصرف آب و انرژي، برگزاري برنامه‏هاي پاكسازي روددره‏ها، كوهستان‏هاي مشرف به شهر و مسيرهاي تفرجي، شناسايي، اخطار و برخورد قانوني با كارگاه ها، كارخانه ها و اماكني كه استانداردهاي لازم دفع پساب و آلاينده هاي زيست محيطي را رعايت نمي نمايند، اجراي برنامه‏هاي آموزشي با محوريت كودكان و نوجوانان پيرامون چگونگي جلوگيري از آلودگي آب و خاك در بوستان‏هاي پر تردد منطقه، پاكسازي شهر و اجراي تور دوچرخه سواري در روز جهاني زمين پاك، است.
علي محمد شاعري در انتها ابراز اميدواري كرد كه نه تنها در اين هفته بلكه در تمامي روزها‌ي سال بايد به وظايف خود در حفظ محيط زيست شهرمان تلاش نماييم.
لازم به ذكر است مراسم تقدير از فعالان حوزه محيط زيست با حضور نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، مديران شهري، سازمانهاي مردم نهادو جمعي از هنرمندان در روز 2/2/93 در سالن ايران زمين شهردا‌ري تهران برگزار مي شود.
نظر شما