يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۶
کد خبر: ۷۷۱۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
مطالعات مکان‌یابی پارک‌سوارهای شهر تهران پایان یافت/
مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اتمام مطالعات مکانیابی پارک‌سوارهای شهر تهران خبر داد و گفت: بر مبنای این طرح از بین 40 مکان کاندید برای احداث پارک‌سوار 16 مکان برای احداث پارک‌سوار مناسب تشخیص داده شد که بر اساس ویژگی‌هایشان به دو گروه داخلی و دروازه‌ای طبقه بندی شده‌اند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مهندس امیر روحی افزود: پارک‌سوارها، مفهومی نسبتاً جدید در حوزه شهری حتی در کشورهای توسعه یافته است. ایده اصلی برای احداث پارک‌سوارها کاهش سفر با سواری شخصی در محدوده مرکزی شهر و افزایش مطلوبیت استفاده از حمل ونقل همگانی در این محدوده است. منظور از پارک‌سوار، پارکینگ عمومی بزرگی است که در محل تلاقی سیستم حمل و نقل عمومی شهری و شبکه معابر شریانی شهر واقع می‌شوند تا تسهیلات لازم برای تغییر وسیله سفر را برای رانندگان سواری به حمل ونقل عمومی فراهم آورد.

وی با بیان این نکته که در مکانیابی پارک‌سوارها همواره بایستی حرکت در راستای سیاست‌های کلان توسعه شهری مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: تسهیلات و راهکارهایی که موجب افزایش سفر با سواری شخصی می‌شوند بر خلاف سیاست‌های توسعه پایدار شهری است. بنابراین مکانیابی پارک‌سوارها باید به گونه‌ای صورت پذیرد که با بهره‌برداری از آن‌ها، مطلوبیت استفاده از سواری شخصی افزایش نیابد. البته اگر پارک‌سوارها در نقاط مناسبی جانمایی شوند و از سیاست‌های قیمت‌گذاری هدفمندی برخوردار باشند میتواند باعث افزایش کارایی سیستم حمل و نقل عمومی شده و پوشش خدماتی بهتری را برای حومه شهرها فراهم آورند. در این راستا مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر مبنای طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران اقدام به شناسایی و مکانیابی پارک‌سوارها در سطح شهر کرده است که از بین 40 مکان کاندید برای احداث پارک‌سوار 16 مکان برای احداث پارک‌سوار مناسب تشخیص داده شد که بر اساس ویژگی‌هایشان به دو گروه داخلی و دروازه‌ای طبقه بندی شده‌اند.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی امور حمل و نقل و ترافیک مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بیان کرد: پارک‌سوارهایی که به منظور بهبود دسترسی ساکنان شهر تهران به خطوط مترو شناسایی شده‌اند درگروه پارک‌سوارهای داخلی قرار می‌گیرند و 8 پارک‌سوار داخلی شناسایی شده برای شهر تهران عبارتند از: پارک‌سوارهای واقع در ایستگاه‌های متروی شهید سروی، آزادی، جوانمرد قصاب، صادقیه، میدان الغدیر، قیطریه، حقانی و کلاهدوز.

 در مقابل پارک‌سوارهایی نیز به منظور خدمت‌رسانی به افرادی که ساکن شهر تهران نیستند (عمدتاً ساکنان شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف شهر) تعریف شده‌اند. این افراد می‌توانند با خودروی شخصی خود تا دروزاه‌های شهر آمده و پس از پارک خودرو در این اماکن به راحتی و آسودگی خاطر از خدمات حمل و نقل عمومی شهر تهران بهره‌مند شوند.

روحی در ادامه افزود: پارک‌سوارهایی که به منظور خدمت‌رسانی به افراد ساکن شهر تهران نیستند به اصطلاح پارک‌سوار دروزاه‌ای گفته می‌شود که هدف از احداث آن‌ها تامین دسترسی به حمل و نقل همگانی برای افراد است که مبدا سفر آن‌ها در خارج از محدوده خدمت‌رسانی شهر تهران است و با وسیله شخصی وارد شهر می‌شوند. 8 پارکسوار از این نوع در تهران پیش‌بینی شده است که عبارتند از: پارک‌سوارهای واقع در ایستگاه‌های ورآورد، سعیدی (چهاردانگه)، سه راه افسریه، حرم مطهر، چیتگر، ابتدای جاده ورامین، پایانه شرق و جاده لشگرک.

وی خاطر نشان کرد: در مکانیابی این پارک‌سوارها وجود ایستگاه حمل ونقل ریلی، شبکه معابر شریانی مناسب و امکان‌پذیری اجرا از نظر وجود زمینی با ابعاد مناسب مد نظر قرار گرفته است که بر اساس زمان بهره‌برداری از خطوط و ایستگاه‌های مترو، برنامه زمانبندی احداث این پارک‌سوارها نیز پیش‌بینی شده است. تحقق این امر منوط به طی مراحل اداری تصویب این طرح‌ها در معاونت معماری و شهرسازی و حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌باشد.

نظر شما