دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۳
کد خبر: ۷۷۲۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
تدوین نقشه راه شهرداری تهران توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با ا اشاره به تهیه نقشه راه شهرداری تهران توسط این مرکز اظهار کرد: نقشه راه تهران به عنوان شهری جهانی، اسلامی- ایرانی در حال تدوین است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ، دکتر نگاهداری  با بیان اینکه تهران می‌تواند به عنوان الگویی در عرصه جهانی مطرح باشد، افزود: پروژه‌هایی که در خصوص عدالت اجتماعی در شهر تهران و کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت انجام شده می‌تواند برای شهرهای دیگر الگو باشد.

وی با اشاره به حضور در اجلاس جهانی مدلین کلمبیا گفت: در این اجلاس 16 هزار نفر از مدیران و صاحبنظران و مقامات شهرهای مختلف دنیا حضور داشتند تا چالش‌های جدید مدیریت شهری را به اشتراک بگذارند و در این اجلاس عدالت و برابری در توسعه شهری، تبدیل محیط شهر به یک محیط مناسب، عدالت در مدیریت شهری در راستای دستیابی به توسعه پایدار مطرح شد .

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در ادامه با اشاره به ایجاد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر تهران در سال 93 گفت: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران متعلق به شهر تهران است. شورا نیز نهاد تصمیم ساز برای شهر تهران است و مرکز مطالعات می تواند شورا را در تصمیم‌سازی‌ها کمک نماید، به همین منظور کمیته تخصصی با حضور کمیسیون‌های شورا ایجاد شده تا بتواند خدمات تخصصی ارائه دهد .

نگاهداری از همکاری 153هیات علمی وابسته به دانشگاه ها با مرکز مطالعات یاد کرد و افزود: مرکز مطالعات شهر تهران به دلیل ارتباط مستمر با واحدهای پژوهشی و دانشگاهی در ابعاد مختلف تاکنون توانسته کارهای ارزشمندی را در حوزه مدیریت شهری انجام دهد. در همین راستا قرار است در کنار دیگر کارها 40 کتاب مطالعات شهری در خصوص شهر تهران تدوین شود. 

وی با اشاره  اهم فعالیت های سال 93 مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: مرکز در سال جاری بر طبق شعار سال رویکردی جهادی خواهد داشت.

 وی از  اهم برنامه های امسال رونمایی بانک اطلاعات شهری کشور را در نیمه نخست سال جاری و ایجاد پارک علم و فناوری شهر تهران  بیان کرد و گفت: با انجام این‌کار، فناوری‌های توسعه شهری به این پارک هدایت می‌شود تا بر اساس آن فضای تعاملی  با انجمن هاي علمي و تحقيقاتي و شرکت‌هاي دانش بنيان ایجاد شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در ادامه از برگزاری همایش ملی «شهر جهانی» در 28 اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: تاکنون 400 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده است که نشان دهنده علاقه‌مندي پژوهشگران و ارتباط آنها با حوزه شهري در تهران است.

وي از ديگر فعاليت‌هاي صورت گرفته توسط مرکز مطالعات را توجه به موضوع برندهاي جهاني در حوزه شهري دانست و بيان کرد: در حال شناسايي جايگاه تهران در عرصه بين‌المللي هستيم. فاز نخست اين مطالعه صورت گرفته و نتايج آن نیز تا يک ماه ديگر قابل استفاده است .

دکتر نگاهداری در ادامه فعالیت های مرکز مطالعات از سال 92 به برگزاری 178 نشست تخصصی و علمی، تدوین 40 کتاب مرجع و 37 کتاب تالیف و ترجمه، حمایت از 54پایان نامه دکتری در کارشناسی ارشد،  اشاره کرد و گفت:  رشد کتاب‌هاي منتشر شده در مرکز مطالعات دو برابر شده است. از سوي ديگر افزايش قابل توجه مقالات علمي را در سال گذشته داشته‎ایم که به دليل تعاملات خوب با هيات‌هاي علمي اين مقالات در سال 93 نيز در خصوص موضوعات شهري تهيه مي‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون شوراهای راهیردی پژوهش، اقتصاد و درآمد، دیپلماسی شهری، فقه شهری و محیط زیست در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ایجاد شده است و در سال جاری نیز ادامه خواهند داشت. 

نظر شما