شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۷۳۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
رئیس شورای شهر تهران با ذکر این جمله که تهران نیازمند تجدیدنظر در سیاست‌های کلان خود است، گفت که این بدان معنی نیست که بخواهیم بگوییم کاری نشده ولی همه اموری که انجام شده نتوانسته به زندگی شهروندان عطر و بوی زندگی و طراوت بدهد که به این جهت باید روی آن کار کرد.
به گزارش شهر، هشتمین دوره جایزه معماری میرمیران و بزرگداشت روز معمار عصر چهارشنبه در خانه هنرمندان ایران با حضور اساتید و بزرگان معماری ایران، حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی و احمد مسجد جامعی رییس شورای شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از معماران و دانشجویان  معماری برگزار شد به رسم هر ساله متن پیام تبریک وزیر راه و شهرسازی قرائت شد.

به همین مناسبت متن پیام «عباس آخوندی»، وزیر راه و شهرسازی که خود از صاحب‌نظران ساخت و ساز و مسکن است توسط حامد مظاهریان از اساتید برجسته معماری ایران و البته معاون تازه منصوب شده وزیر راه و شهرسازی در بخش ساختمان و مسکن قرائت شد .

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در متن پیام خود که به مناسبت بزرگداشت «شیخ بهایی» و «روز معمار» توسط معاون وی قرائت شد، نوشت: در شرایطی كه تحت تاثیر بحران‌های گوناگون، وجوه كیفی شهر و معماری، متاثر از حاكمیت نگرش‌های كمی مورد غفلت است، نیازمند اعتقادی راسخ و عزمی فراگیر در میان فعالان این حوزه،‌اعم از سیاست گذاران، آموزگاران و حرفه مندان می باشیم. معماری و شهر به عنوان آینه تمام نمای فرهنگ مردمان یك سرزمین در هر دوره تاریخی ترجمان فضایی و كالبدی ارزش‌ها، منش‌ها، روش‌ها و خواسته‌های آنان بوده و خود زمینه‌ساز پاسخ‌گویی به نیازهای مادی و رشد و شكوفایی ویژگی‌های معنوی آنان است.

در ادامه پیام وزیر راه ذکر شده است: شهر و معماری ایرانی نیز به عنوان بخشی از مهمترین مظاهر فرهنگی این سرزمین و در پی استمرار هزاران ساله فرهنگ ایرانی، در هماهنگی و انطباق با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آن نسبت به هستی و انسان، مراتب معنوی و مادی انسان ایرانی را ارج نهاده، در همنوایی با الگوهایی ویژه فرهنگی انسان ایرانی و طبیعت متنوع سرزمین ایران، شكل گرفته و درهر دوره تاریخی مصادیق ارزشمندی را در گوشه گوشه این سرزمین به منصه ظهور رسانده است. مصادیقی كه به اعتبار شناخت دقیق و عمیق از منابع و و موانع زیستی و خصلت های فرهنگی هر كدام از شهرهای این سرزمین،‌ پس از گذشت سالیان طولانی همچنان واجد آموزه هایی گرانقدر هستند.

آخوندی در پیام خود ادامه می‌دهد: نگاه معمار ایرانی در خلق فضا به شایستگی پرورش‌دهنده سبك زندگی ایرانی-اسلامی می‌گردد. نگاهی كه به آشتی انسان، معماری و طبیعت می‌پردازد. بهره‌گیری متناسب از چنین پشتوانه‌ای آنگاه كه به مثابه چراغی فراروی راه آینده ما در نظر آید و تلاش برای به روزآوری و به كارگیری آموزه‌های آن، در شهر و معماری معاصر، ‌به ویژه در شرایطی كه تحت تاثیر بحران های گوناگون، وجوه كیفی شهر و معماری، متاثر از حاكمیت نگرش‌های كمی مورد غفلت است، نیازمند اعتقادی راسخ و عزمی فراگیر در میان فعالان این حوزه، ‌اعم از سیاست‌گذاران، آموزگاران و حرفه مندان است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه پیام خود  آمده است: در این عرصه،‌ آرا و اندیشه‌های نخبگان جامعه حرفه‌ای از آنجا كه صورتی متعین در عالم واقع پیدا كرده و در معرض تجربه و مشاهده دیگران قرار می‌گیرد، در تعیین مسیر معماری معاصر ایران نقشی به سزا داشته و خود متضمن رسالت عظیمی است. مسئولیت خطیری كه زندگی حرفه‌ای زنده‌یاد مهندس سید هادی میرمیران، نمودی ارزشمند از تلاش متعهدانه در راستای انجام آن است. شایسته است در سالگرد درگذشت سید هادی میرمیران یاد او را گرامی داشته و از تلاش‌های بنیاد معماری میرمیران برای تداوم رسالت حرفه‌ای آن زنده‌یاد و كوشش در راستای اعتلاء‌ شهر و معماری عصر ایرانی قدردانی نماییم.

احمد مسجدجامعی، رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی دیگر از مسوولان دولتی حاضر در این مراسم بود که بعد از قرائت پیام وزیر راه و شهرسازی پشت تریبون رفت و  سخن خود را با عنوان دلیل نام‌گذاری روزهای همچون روز سعدی و شیخ بهایی و حافظ آغاز کرد و گفت: برای نام‌گذاری روز سعدی هیچ سند معتبری نبود که بخواهیم سعدی را متولد چنین روز و ماهی بدانیم و به خاطر همین اردیبهشت را برای نام‌گذاری روز سعدی برگزیدیم یا برای فردوسی که در اسفندماه باید بزرگداشت برگزار می‌کردیم ولی به جهت مناسبت‌های مختلف و نوروز  بزرگداشت وی تحت الشعاع نوروز قرار می‌گرفت بنابراین با جمع‌بندی تصمیم گرفتیم، 25 اردیبهشت‌ماه را به عنوان روز فردوسی نام‌گذاری کنیم و این امر در مورد شیخ‌بهایی هم صادق است و این شد دلیلی که امروز به مناسبت دو موضوع مهم یعنی روز شیخ‌بهایی و روز معمار و البته هشتمین بزرگداشت میر میران در کنار هم جمع شویم.



وی با بیان این که نگاه به شیخ‌بهایی و توجه به این حوزه به  یک نوع هنر شهری منجر خواهد شد، گفت: در زمانی که کازرونی، مسئول میراث فرهنگی بود و بنده هم در این سازمان مشغول بودم در خاطرم هست که در اصفهان تندیسی از شیخ‌بهایی پرده‌برداری شد که اصلا هیچ شباهتی با وی نداشت. شیخ‌بهایی فردی جامع‌العلوم، شهرساز، ریاضی‌دان و... بود که هیچ یک از این مشخصه‌ها در تندیسی که از وی ساخته شده بود نشان داده نشده بود. بهتر است بگویم اصلا مثل کار استاد ابولحسن‌خان صدیقی نبود.

این مقام شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این امر موجب شد تا در آن زمان کارگروهی تشکیل شود تا در مورد ساخت تندیس ها تصمیم بگیرد که این امر هم به این معنا نبود که افراد را برای ساخت تندیس معرفی کند بلکه به این معنا بود که چه مجموعه‎‌ای در کنار هم قرار گیرند تا چنین هنرمندانی  در مورد فضای شهری اظهار نظر کنند.

وی افزود: از اینجا بود که شکل‌گیری هنر شهری شکل گرفت و تبیغات شهری و دیواری آیین‌نامه‌ها نوشته شد و در قالب سازمان زیباسازی شهری با تمام نقاط ضعف و قوت آن متجلی شد.

مسجدجامعی با بیان این که تهران به شدت نیاز به  نگرش کیفی دارد، گفت: تهران نیازمند تجدید نظر در سیاست‌های کلان خود است. این بدان معنی نیست که بخواهیم بگوییم کاری نشده، نه کارهای خوبی صورت گرفته است، کارهای ارزشمندی شده است ولی هیچ کدام از این کارها نتوانسته است به زندگی شهروندان عطر و بوی زندگی و طراوت بدهد که به این جهت باید روی آن کار کرد مثل همان چیزی که باید در مورد سینما به ان توجه شود.

به گفته مسجدجامعی سینما و معماری رابطه نزدیکی با هم دارند و سیاست‌های این دو به زندگی انسان ایرانی معاصر کیفیت رندگی می‌بخشد.

وی با اشاره به برنامه جمعه‌هایش  گفت: من هر جمعه برنامه تهران‌گردی دارم و روح تهران را در محله‌های تهران کشف می‌کنم. در محله‌های تهران می‌توان فرهنگ‌های مختلف را در کنار هم دید. توجه به روح شهر نگاه معمارانه و کارگردانی شده  می‌خواهد برای مثال در همین نزدیکی‌ها خیابانی به نام خیابان هدایت وجود دارد که در این خیابان خیابانی به نام تنکابن قرار دارد که در آن خانه قدیمی رو به زوالی وجود دارد که برای یک سپهسالار تنکابنی بوده است. بنایی که نمی‌توان تغییرش داد یا برای نجاتش تلاش کرد ولی در آخرین گشت‌‎زنی‌هایم دیدم که ساختمان جدیدی در کنار این ساختمان ساخته شده است که معمار این بنا با الهام از روح این خانه قدیمی در نمای این ساحتمان به نوعی همان خانه قدیمی را زنده کرده است.

مسجد جامعی در پایان سخنرانیش گفت: در اکثر بناهای قدیمی تفکری وجود داشته که این امر حتی در ساخته کارخانه‌ها و حتی قصرهای قدیمی هم به چشم می‌آید یعنی برای معمار قدیمی مهم نبود که خانه می‌سازد یا کاخ یا یک کارحانه یا مسجد در نهایت وی برای ساخت هر بنایی یک تفکر قوی داشت امری که امروز در بناهای ایرانی دیده نمی‌شود.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: نگاه معمارانه و زیبایی‌‎شناسی جز مغفول مانده شهرسازی امروز ایران است که باید به آن توجه شود که امیدوارم این حرکت‌ها به کیفیت زندگی این مرز و بوم منجر شود.

مازیار حسینی، معاونت فنی شهرداری تهران یکی دیگر از مدعوین دولتی این مراسم بود که با بیان خواهش‌های از جمع حاضر پرداخت و گفت: از معماران و مسوولان خواهش می‌کنم که  در عرصه اجرایی اقدامات مختصر انجام ندهند و خواهش می‌کنم معماران به نخستین چیزی که باید در فعالیت خود که همان ادبیات فاخر معماری است، توجه کنند.



وی ادامه داد: من با اظهارات مسجدجامعی کاملا موافق هستم چرا که معماران در ابتدا باید بپرسند که ادبیات فاخر معماری در چیست؟ همان گونه که معماران قدیمی در ساخت بناهای خود به ادبیات بنایی که می ساختند اهمیت زیادی می دادند. معماران باید به جزییات کارشان توجه کنند"

 معاون فنی شهرداری تهران  با اشاره به معماری‌های قدیمی گفت: در قدیم معماران حتی برای ساخت یک دیوار هم دلیل داشتند ولی در حال حاضر با بناهای برخورد می‌کنیم که اصلا معلوم نیست علت ساخت برخی دیوارها چه بوده است؟

وی تاکید کرد: امروزه ساختمان‌ها از نبود جزییات رنج می‌برند به این جهت بازآفرینی در جزییات شود.

روح الله حسینی، مدیر کل دفتر مطالعات، توسعه دانش و مهارت‌های سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی در سخنانی کوتاه ضمن موافقت با صحبت‌های مسجدجامعی گفت: من هم موافق این هستم که  حلقه مفقوده در ساختمان‌های ایرانی زیبایی‌شناسی است. متاسفانه عدم وجود نگاه زیبایی‌شناسی به معماری روح این شهر را آزرده است به این جهت باید گفتگو و تعامل باید پیگیری شود.

در ادامه این مراسم شادمهر راستین، فیلمنامه‎نویس، کارشناس و مدرس دانشگاه هنر پشت تریبون رفت و با اشاره به برگزاری سه دوره مسابقه معماری و سینما گفت: یکی از دستاوردهای برگزاری سه دوره مسابقه سینما و معماری تدریس دستاوردهای در دانشگاه‌های سینمایی است. البته نباید فراموش کرد که معماری نوعی رویداد  است که با هنر در هم آمیخته است همچون بنای چهلستون.



داراب دیبا، معمار برجسته ایرانی نیز با تشکر از مسجد جامعی و حضور مظاهریان معماری را نوعی سناریو خواند که دارای اندیشه است.

در ادامه این مراسم، جوایز برگزیدگان هشتمین دوره جایزه معماری میرمیران که با موضوع «معماری و سینما» برگزار شده، اهدا ‌شد.

در دو بخش نفرات برتر نخست تا سوم و بخش طرح های منتخب از 16 نفر که در 10 طرح مشترک معماری را ارائه کرده بودند با لوح تقدیر و کتاب زندگینامه میر میران تقدیر شد.



بر این اساس به نفرات برتر از سوی سازمان سینمایی و موسسه تصویر شهر به ترتیب به نفر اول 6 میلیون تومان، به نفر دوم 3 میلیون تومان و به نفر سوم 1.5 میلیون تومان اهدا شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از تجهیزات ساختمانی و کتاب و نشریات تخصصی معماری،‌ هنر و شهرسازی برپا شد.
نظر شما