يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۲
کد خبر: ۷۷۵۹۶
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران:
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، الگوی مدیریت جهادی را ضرورتی برای اثبات کارآمدی دانست وگفت : مدیریت جهادی، یکی از تجربه‌های بسیار ارزشمند دوران جنگ تحمیلی است و جهادی فکر کردن، ادبیات پیشبرد انقلاب اسلامی است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، دکتر بابک نگاهداری با اشاره به پیشرفت‏های کشور در طول سالیان گذشته و لزوم درک حرکت پیشروانه انقلاب در دوره‏های متفاوت افزود: جهادی فکر کردن به این معنا نیست که در میدان جنگ قرار داریم  اما آنچه در همه شرایط انقلاب مشترک است همان درک عمیق نقش مردم و عقلانیت نهفته در حرکت آنها است که جوهر مدیریت جهادی است.

وی اظهار کرد: مدیریت در فضای امروز باید بر اساس اصول، شایستگی‌ها و مناسبات مردم مدارانه ای باشد که در دوران جنگ به اوج خود رسیده است، آن الگو باید امروز وارد حوزه مدیریت ملی شود و به عنوان  الگوی قابل استخراج از گفتمان مدیریت اسلامی به کار بسته شود. مدیریت جهادی یکی از الزامات اصلی اثبات کارآمدی است که با تربیت و بهره‌مندی از مدیران جهادی و مدیریت بر مبنای این الگو، ذیل تقویت نیروهای ایدئولوژی ساز تحقق می‌یابد. لازمه این دستاورد، خروج از روزمرگی در عرصه مدیریت، اجتناب از سعی و خطا در این حوزه و همچنین دوری از قهرمان گزینی و قهرمان‌سازی از افرادی است که فاقد برنامه، تیم و الگوی کاری مشخص هستند و در مقابل، الگوبرداری از مجاهدت انسان‌های بزرگی نظیر امام موسی صدرها و چمران هاست که باید به درستی المانهای هویتی آنان بیان شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه جلب مشارکت از طریق تقویت جامعه مدنی، بنیان‌های اجتماعی و درک شرایط محیطی و جلب اعتماد عمومی حاصل می‌شود، افزود: مدیریت جهادی از طریق شناخت و به فعل رساندن ظرفیت‌های نهفته و پشتیبانی نهادی بسترهای مشارکت در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی محقق خواهد شد که این امر به ویژه با حمایت از NGOها و سازمان های مردم نهاد تأمین می شود. اگر بخواهیم تفکر جهادی را به خوبی در اهداف توسعه اجتماعی جهت کارایی بیشتر جامعه نهادینه کنیم در نخستین گام باید به دنبال مکانیزمی باشیم که با تفکر جهادی، سرمایه اجتماعی فزونی یابد و به صورت حقیقی مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی و اعتماد اجتماعی تحقق یابد. در غیر این صورت متاسفانه از نام سال کنونی به عنوان شعار استفاده کرده و در اجرا موفق نخواهیم بود.

 وی ادامه داد: همچنین از طریق تلفیق سرمایه‌های مالی، انسانی و پشتیبانی نهادی با تجدید در ساختارهای اجتماعی، موجب خلق ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید برای مشارکت در جامعه خواهد شد، چرا که مدیریت جهادی، راهبرد ماندگار مبتنی بر مشارکت را برای بهبود وضعیت زندگی مطمع نظر دارد.

نگاهداری سرمایه اجتماعی را به عنوان یکی از محورهای مهم در مبحث توسعه از بعُد اجتماعی دانست و افزود: سرمایه اجتماعی از مؤلفه های اساسی و مؤثر در توسعه و ثبات، پویایی و سرزندگی شهر محسوب میشود. اهمیت این شاخص به میزانی است که از آن به عنوان ثروت نامرئی یک جامعه یاد می‌کنند. هرگونه کاهش درآن موجب کاهش در مشارکت‌های سیاسی- فرهنگی و اقتصادی شهروندان می شود و همچنین رشد آسیب ها و جرائم اجتماعی، بی اعتمادی، یأس و ایجاد محرومیت نسبی و بسیاری از ناهنجاری ها نتیجه تقلیل سرمایه اجتماعی در میان شهروندان یک شهر است. این بعُد مورد توجه مدیریت جهادی نیز بوده و مؤلفه‌های آن پیوند محکمی با مولفه‌های مشارکت مردمی و انسجام اجتماعی و اعتماد عمومی دارد. یکی از مهمترین مسائلی که در جهادی فکرکردن باید در نظر گرفت، شیوه اعتمادسازی است که اگر دچار مشکل باشد٬ کلیت مدیریت جهادی دچار مشکل می‌شود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در ادامه افزود: دولت و دیگر ارگان‌های کشور باید این استعداد و قابلیت را داشته باشند که دیگران را در امور سهیم نماید. مشارکت باعث خواهد شد، انرژی بیشتری در جامعه آزاد شود و از این انرژی آزاد شده استفاده بهتر و بهره برداری بیشتری صورت گرفته و سرمایه اجتماعی فزونی یابد. این مسئله خود ناشی از تفکر مدیریت اسلامی بوده که متمایز از مدیریت غربی است، در مدیریت جهادی که برگرفته از مدیریت اسلامی می‌باشد به علم، فرهنگ و انسان و ارزش‌های انسانی توجه شده است و آنچه در صدر اهداف قرار می گیرد، مردم سالاری است.

نگاهداری خاطرنشان کرد: مدیریت جهادی یک نوع مدیریت ارزشی و با اصالت فرهنگی است که با مدیریت علمی هماهنگ است، مدیریت ارزشی تاکید می‌کند شما با انسان سر و کار دارید و این انسان ارزش‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما