سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۱
کد خبر: ۷۷۶۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت : امیدواریم شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام که همکاری نزدیکی در تدوین قوانین دارند، پیگیر تصویب هر چه سریعتر سند راهبردی شوند تا گام دیگری در راستای تثبیت موقعیت شوراها برداشته شود.
به گزارش شهر ،  احمد مسجدجامعی در ابتدای جلسه علنی امروز شورا به مناسبت روز شوراها با بیان اینکه شورا رفتار و روش اداره امور است گفت: ما دو مدل کار شوراها داریم یکی در سطح ملی که مجلس شورای اسلامی و دیگری در سطح محلی که شوراهای شهر و روستا هستند و می توان آنها را مکمل یکدیگر دانست.

وی با اشاره به عملکرد سه دوره گذشته شورای شهر تهران گفت: یک فصل از شورای شهر اول عملکرد خوبی دارد. بسیاری از قوانین و تقسیم بندی های ما در شورا که تا پایان دوره سوم نیز به همان صورت رفتار می شد مانند کمیسیون ها، آیین نامه های اجرایی از شورای اول گرفته شده اما اواخر آن فضا غیرشورایی شد و به سرانجام خوبی نرسید. شورای دوم و سوم میز فعالیت هایی با توجه به وظایفشان انجام دادند، شورای سوم شورایی 6 ساله بود که به دلیل همزمانی انتخابات شوراها با ریاست جمهوری دوره 4 ساله شورای سوم 2 سال افزایش پیدا کرد اما به اعتقاد من اگر قرار بود برای کاهش هزینه ها انتخابات شوراها با یکی دیگر از انتخابات همزمان برگزار شود باید با انتخابات مجلس همزمان می شد چون این دو شورا با هم همپوشانی دارد و هر دو فعالیت های مشابهی دارند.

مسجدجامعی با اشاره به تکثر دیدگاه و فعالیت در شورای چهارم گفت: این نقطه قوت شورای چهارم است که متشکل از هنرمندان، ورزشکاران، وزرای سابق و نمایندگان مجلس سابق است. این دقیقاً مانند شهر تهران که شهری متفاوت و متشکل از همه گروه های قومی مذهبی هستند است.

وی ادامه داد :ما باید دیدگاه و صداهای مختلف را در شورا بشنویم و تنوع و تکثر این شورا یکی از ویژگی های خوب آن است.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فرمان امام برای تدوین دستورالعمل شوراها در 9 اردیبهشت سال 58 گفت: مرحوم طالقانی در نگاه ترویجچی شوراها نقش اساسی داشت و مرحوم بهشتی نیز در قاعده مند ساختن قواعد شوراها تلاش بسیاری کرد. در قانون اساسی بیش از 100 بار کلمه شوراها تکرار شده است.

وی با بیان اینکه تفاوت قانون اساسی جمهوری اسلامی با قانون اساسی پیشین کشور مطرح کردن موضوع شوراها است گفت: امام(ره) خیلی ساده فرمودند کار مردم را به خودشان واگذار کنید اما همین کلام ساده بسیار عمیق و کاربردی بود و نشان می داد دولت ها به جای آن که تمام مسئولیت ها را بر عهده خود بگیرند باید کارهای محلی را بر عهده مردم و خود به فکر تصمیم گیری های کلان در کشور باشند.

مسجدجامعی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت برای تدوین سیاستهای کلان شوراها گفت: شوراها در حال حاضر عملکردش به گونه ای شده که نخبگان علاقمندند در مدیریت شهری مشارکت کنند در شورای چهارم وزیر نفت می آید و در خصوص توزیع بنزین ناسالم به نمایندگان توضیح می دهد می بینیم که فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته هوا پاک تر شده است.

وی با اشاره به لزوم قوت بیشتر شورایاری ها در اداره شهرها گفت: متاسفانه هر بار قانون اساسی در خصوص شوراها در مجلس بررسی شد یکی از بندهای آن حذف شد. یکی از این موضوعات حذف شورایاری های محلات است در حالی که شورایاری ها چشم و گوش شورا در سطح محلات هستند و از مجلس می خواهیم همکاری های لازم را برای ادامه فعالیت بیشتر شورایاری ها انجام دهد.

مسجدجامعی در ادامه گفت: با همین رویکرد از محسن رضایی دعوت کردیم به شورا بیاید و ایشان هم صمیمانه پذیرفتند. به نوبه خود به ایشان خیر مقدم می گویم. حتما در بیانات ایشان نکات تازه ای خواهد بود و ما اجمالا این قول را از ایشان گرفتیم که شورا و مجمع که همکاری نزدیکی در تدوین قوانین دارند، پیگیر تصویب هر چه سریعتر سند راهبردی شوند و گام دیگری در جهت تثبیت موقعیت شوراها برداشته شود.
نظر شما