يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۷
کد خبر: ۷۷۷۲۳
|
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
معاون مركز ارتباطات و بين الملل شهرداري تهران گفت: پایتخت ایران اسلامی به شبکه جهانی شهرها و جوامع دوستدار سالمند پیوست.
به گزارش شهر، آمارهای سازمان جهاني بهداشت نشان می‌دهد دنیا در حال پیر شدن است. به‌طوری که نسبت افراد ۶٠ ساله و بالاتر، از ١١ درصد درسال ٢٠٠۶ به ٢٢ درصد در سال ٢٠۵٠ خواهد رسید. در آن زمان تعداد سالمندان بیشتر از کودکان زیر ١۴سال خواهد شد. در این بین کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری نسبت به کشورهای توسعه‌یافته پیر می‌شوند. براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، هرم سنی جمعیت ایران وارد دوره میانسالی شده است. این دوره مقدمه‌ای برای ورود به دوره سالمندي است که باید از پیش برای آن برنامه‌ریزی کرد. مرحله سالمندي از سال 1410 به بعد بر ساختمان سنی جمعیت کشور غالب خواهد شد. در این مرحله به‌تدریج و با سرعتی فزاینده تعداد و درصد سالمندان جمعیت کشور نسبت به سایر طبقات سنی بیشتر خواهد شد. به‌طوری که نزدیک به 26 درصد از جمعیت کشور در گروه‌های سنی 55 تا 74 ساله قرار خواهند گرفت و بیش از پنج درصد جمعیت در سنین بالای 75 سال خواهند بود. بنابراین از يك سو باید با اتخاذ تدابيري هرم سني جمعيت را در جهت ايجاد تعادل و متناسب با چگونگي رشد وتوسعه كشور كنترل و مديريت کرد و از سوي ديگر با ایجاد زیرساخت‌ها و تسهيلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگي و به‌ خصوص سلامت محور، ورود ساختار جمعيت كشور به مرحله سالمندی و بهره مندي سالمندان از يك زندگي با كيفيت را فراهم ساخت.
سیاست سازمان جهانی بهداشت برای جمعیت سالمند، سالمندی فعال است. منظور از سالمندی فعال فرایندی است که در آن سطح سلامت، مشارکت و امنیت افراد سالمند برای رسیدن به کیفیت زندگی بالاتر، ارتقا یابد. به همین منظور، جهت استفاده بهینه جمعیت در حال پیر شدن از امکانات شهری، سازمان بهداشت جهانی راهنمای جهانی شهرهای دوستدار سالمند را منتشر و شبكه اي را براي ايجاد ارتباط و همكاري بين آن ها، طراحي کرده است.
سالمندی و شهرنشینی، به دلیل تأثیر متقابل بر یکدیگر یکی از محورهای مهم مطالعه و برنامه‌ ریزی برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان در شهر است. در اين مسير شناخت الگوها و ویژگی‌های طراحی‌شهری سالمندمحور و شهر دوستدار سالمند و شناخت رویکردهای جامعه‌شناسان، روانشناسان، طراحان شهری و سایر حوزه‌های مرتبط با آن در مورد ایجاب و لزوم پرداختن به سالمندی، شناخت مقتضیات شهر دوستدار سالمند و امکانات موجود شهر برای پیوستن به شبكه شهرهای دوستدار سالمند در جهان، از مدت ها قبل در جريان بود و در سال گذشته نيز طرح پيوستن تهران به شبكه شهرهاي دوستدار سالمند مورد تصويب شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفت چرا كه احساس مي شود تهران نيز همراستا با الگوی جهانی جمعيت در قرن حاضر، با چالش سالمندی جمعیت و لزوم تناسب شهرنشینی و مديريت شهري با آن مواجه است.
یافته‌های حاصل از پژوهش ها نشان مي دهد تسهيلاتي مانند محل نشستن، سرویس بهداشتی عمومی مناسب و ایمنی و بهداشت معابر و بوستان‌ها از نيازهاي اوليه براي زندگي راحت سالمندان در شهر است و شهر تهران برای اينكه يك شهر دوستدار سالمند باشد، نیاز به بهسازی دارد كما اينكه ساختن پل و زیرگذر مناسب براي سالمندان در این شهر نادیده مانده است. ناامنی بوستان‌ها از جهت تردد دوچرخه و اسکیت‌سواری و توپ‌بازی و خطر برخورد با سالمندان و لزوم تفکیک فضای این فعالیت‌ها از محل حضور سالمندان از اولویت‌های بعدی مورد توافق صاحبنظران اين عرصه است. از سوي ديگر متاسفانه آموزه ها و مناسبات اجتماعي و فرهنگي كهن و سنتي ايراني- اسلامي نيز كه در آنها بر تكريم سالمندان تاكيد شده، در سال هاي اخير كم رنگ تر شده و نياز به احيا وتوسعه در جهت احترام و حمايت بيشتراز سالمندان دارد. دغدغه هاي دوران سالمندي و نيازهاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي آنان باید در سياست گذاري ها وبرنامه ريزي هاي توسعه شهري و اداره شهر، پر رنگ تر شود. 
دكتر گشتاسب مظفري، معاون مركز ارتباطات و بين الملل شهرداري تهران در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت اعلام كرد: تهران به شبكه جهاني شهرها و جوامع دوستدار سالمند سازمان ملل پيوست . 
وي تاكيد كرد: در پی دعوت دکتر جان بيرد، مدیر اداره سالمندی و طول عمر سازمان بهداشت جهانی((WHO، تهران به شبکه جهانی شهرها و جوامع دوستدار سالمند پیوسته است. دكتر بيرد در نامه اي به شهردار تهران، ورود تهران به شبکه مزبور را به عنوان عضو جدید، تبريك و خوشامد گفته و گواهینامه رسمی عضویت را ارسال كرده است. 
مظفري ادامه داد: شهر دوستدار سالمند از نظر سازمان جهانی بهداشت شهری است که سالمندان را در ابعاد مختلف زيست شهري مورد حمايت قرار دهد و آنان از نظر فیزیکی و اجتماعی زندگی راحت و مستقلی در‌ شهر داشته باشند و با احساس امنیت در فعاليت هاي اجتماعي مشارکت فعال و موثر داشته باشند. از نظر سازمان جهاني بهداشت، محیط زندگی سالم، امکان جابه جایی و حمل و نقل راحت، امکان خانه سازی، مشارکت اجتماعی، احترام به سالمندان و مشارکت آنان در اجتماع، مشارکت شهری و استخدام و حمایت اجتماعی در ارائه سرویس های مناسب به سالمندان، از اصول اساسي و زيربنايي شهرهاي دوستدار سالمند است.
به گفته معاون مركز ارتباطات و بين الملل شهرداري تهران شبکه ی مزبور در سال 2010 با 145 شهر وانجمن از 22 کشور و 11برنامه وابسته در کشورهای کانادا، فرانسه، ایرلند، اسلوانی، اسپانیا، پرتغال، روسیه، ایالات متحده و انگلستان تشکیل شد. اهداف تاسیس این شبکه عبارتند از:- حمایت های چند جانبه ازاعضا از طریق تقویت فرایند تبادل تجارب 
- آموزش دوسویه شهرهای عضو 
- ایجاد فضاهای زیست - محیطی شهری مناسب برای سالمندان 
- مشارکت گروه های سالمند در فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی
- ارتقای سلامت سالمندان از طریق ایجاد فضاهای مناسب شهری برای فعالیت های فیزیکی
- بهبود سطح زندگی در دوران سالمندی 
معاون مركز ارتباطات و امور بين الملل شهرداري تهران، حضور پایتخت ایران اسلامی به عنوان عضو این شبکه را بخشی از حركت رو به رشد مديريت اين كلان شهرجهانی دانست که تلاش می کند نزديك به اندازه استاندارد جهاني، نیازهای اقشار و گروه هاي مختلف اجتماعي به ويژه شهروندان سالمندتر خود را، به شکل بهتری پاسخگو باشد.
وي با بیان اینکه شهرهای عضو اين شبکه می توانند از خدمات مختلفی برخوردار باشند، تصریح کرد: این خدمات شامل مواردی مانند الحاق به شبکه جهانی کارشناسان سالمند شامل مقامات ارشد رسمی ، مدیران برنامه ریزی، پژوهشگران و سالمندان؛ دریافت آخرین اخباراز گردهمایی ها، رویدادها و پروژه های شبکه شهرهای دوستدار سالمند؛ دریافت کمک های فنی در زمینه چگونگی ایجاد و به کارگیری شیوه های شهر دوستدار سالمند؛ مشارکت در مباحث بهترین عملکردها برای اجرا و غلبه بر چالش های ایجاد شهر دوستدار سالمند؛ تسهیل مشارکت و همکاری های بین شهرها و انتشار و تبادل نتایج پروژه ها می شود.
شهردار تهران در ميان گروه بین المللی مشاوره راهبردی برای شبکه جهانی شهرها و جوامع دوستدار سالمند
به گزارش شهرنوشت، گروه بین المللی مشاوره راهبردی نیز که اخیرا شهردار تهران نيز به عضويت آن درآمده است، با 15شهر عضو به منظور هدایت و رهبری تصمیمات راهبردی آتی شبکه بهداشت جهانی و ارایه مشاوره به آن تشکیل شده است. شهرداران شهرهای عضو اين گروه كه از طريق مقامات سازمان جهاني بهداشت به عضويت آن درآمده اند، در خصوص موضوعاتی از قبیل: برنامه ریزی شهری، فراگیری اجتماعی و عدالت، بهداشت و خدمات مراقبتی و ساير امور مربوط به حوزه بهداشت و زندگي سالمندان در شهرها، به WHO و شهرهاي عضو اين شبكه مشاوره خواهند داد . اعضای این گروه ، دید گاه ها و تخصص خود را با شهرهای عضو به اشتراک گذاشته و تا حد امکان در گردهمایی های حضوری و مجازی گروه شرکت خواهند نمود.
مسئولیت های ویژه گروه عبارتند از: 
- مشارکت و همکاری برای تقویت گروه
- اطلاع رسانی برای ایجاد فرصت های راهبردی توسعه ای برای مکان هایی که میزان عضویت در آنها پایین است
- اطلاع رسانی برای الحاق شبکه های دانش محور مرتبط که عضویت آنها منجر به تقویت گروه گردد
- اتخاذ تصمیمات راهبردی مرتبط با آینده شبکه شهرهای دوستدار ساالمند 
انتظار مي رود با پيوستن تهران به اين شبكه وانتخاب دكتر قاليباف به عنوان يكي از اعضاي گروه بين المللي مشورتي وسياست گذاري اين شبكه، كيفيت و شرايط زندگي سالمندان در تهران، همانند شهرهاي توسعه يافته جهان، تحولات مثبت وسازنده گسترده اي را تجربه نمايد.
نظر شما