يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۲
کد خبر: ۷۷۷۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
رئیس شورای اسلامی شهرتهران بیان کرد:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برگزاری همایش شوراها و مدیریت شهری فرصتی است تا در آن مشکلات و چالش‌های پیش‌روی شورای‌های اسلامی مطرح و برای حل آن‌ها راهکارکارهایی ارائه شود.

به گزارش شهر به نقل از  روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مسجد جامعی افزود: اکنون شوراها برای نوآوری نیاز به اتخاد سیاست‌هایی در سطح کلان کشور دارند که ضمن فراهم آوردن مقدمات آن با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هماهنگی‌های لازم شده است.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر پژوهش‌هایی جهت ارزیابی تاثیر اجتماعی در دستور کار نهادهای شهری قرار گرفته‌اند، تا از تضاد روز افزون اقدامات توسعه‌ای و مقتضیات حیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان جلوگیری شود. آرمان نیل نهاد شهری به نهاد اجتماعی در مناسبت با چنین رویکردی است. بر این اساس می‌توان گفت که شوراها مولد ادراکی در حاکمیت‌اند که به واسطه الگوهای متصلب، سابقه استقرار نداشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا تنها عامل توسعه نیستند، بلکه محور توسعه نیز محسوب می‌شوند و در این میان باید گفت که توسعه کشور نیز مبتنی بر اخلاق، وحدت و مدیریت یکپارچه امکان پذیر است.

مسجد جامعی با بیان اینکه با گذشت 3 دوره از استقرار شوراها در کشور و باور به نقش مردم در اداره امور و اعتقاد به توانمندی‌های بی‌بدیل مردم در سازندگی کشور، که تمام این موارد از اعتقادات حضرت امام (ره) و یاورانشان بوده است، افزود: این اندیشه‌های ارزنده آن قدر اهمیت داشته که تدوین کنندگان قانون اساسی به موضوع نقش مردم در برنامه‌ریزی‌های خود به این موضوع به عنوان یک رکن اساسی توجه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: به کارگیری از این مولود اولیه انقلاب مرزهای ارباب رعیتی را به یک فرصت استثنایی تبدیل کرده است که تلاش‌های مردم از طریق مدیریت یکپارچه با دیگر سازمان‌های کشور به حرکتی متعالی در جهت سازندگی کشور و با حفظ عزت و اقتدار نظام در همه ابعاد ادامه می‌یابد و وظایف نمایندگان مردم را دو چندان می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران بر این اعتقاد است که برای تحقق شوراها، مجریان باید باور قلبی به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند داشته باشند و همه باید بدانند که شوراهای اسلامی فقط عامل توسعه نیستند، بلکه محور توسعه هستند و توسعه کشور نیز مبتنی بر اخلاق، وحدت و مدیریت یکپارچه امکان پذیر است.

مسجد جامعی گفت: شعار عملکرد «محلی» و حمایت از ظرفیت‌های مشارکت روز افزون شهروندان، در صورتی رنگ واقع به خود خواهد گرفت که به فراخور تعریف ساختارهای اجرایی، سازو کارهای اعمال «نظارت مستقل» و نیز «نظارت عمومی» تعبیه شوند. توانمندسازی شوراها در مقابله با فساد در نهادهای شهری، متضمن مقابله با سوداگری مخربی است که خاصه کلانشهرهای ایران را به نقاطی گران قیمت اما محروم از بسیاری حداقل‌ها تبدیل کرده است که تدوین سیاست‌های مالیاتی کارآمد از سوی شوراها را موجب خواهد شد.

وی اظهار کرد: برگزاری جدی‌تر انتخابات شوراها، با تاکید بر ادبیات اختصاصی حکمرانی و مدیریت شهری، تلاش برای جذب حداکثری نخبگان در حلقه‌های تصمیم‌سازی مرتبط با حکمرانی محلی، پاسداشت شورایاری‌ها به مثابه اهرم‌های محلی، خودداری از تدوین طرح‌های جامع به عنوان تجلیات رویکرد «تام گرایانه» در مدیریت شهری، اعمال نظارت قاطع و علمی بر پژوهش‌های ارزیابی تاثیر اجتماعی به مثابه گزارش‌های قابل اتکاء از پیامدهای اقدامات توسعه‌ای انجام شده یا در دست انجام از جمله راهبردهایی هستند که شوراها را به اجزائی بی بدیل در حاکمیت تبدیل می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان نشان کرد: آنچه از خلال مباحث شوراها در قانون اساسی بدست می‌آید، جایگاه متفاوت و متمایز با قانون اساسی پیشین و یا قوانین اساسی سایر کشورها آمده و گستردگی حضور آن در عرصه‌های مختلف است؛ به نحوی که بر اساس اصل هفتم قانون اساسی «شورا یکی از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور است» و  بدیهی است که این رکن باید در کنار سایر ارکان، مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را در قالب وظایف و اختیارات اعطایی داشته باشد به نحوی که جایگاه مشخصی در برابر هر کدام از سه قوه دیگر احراز نماید. از این نگاه، شوراها نهاد خاص اعمال حاکمیت نیز هستند که از ساختارهای حقوقی لازم برای تمشیت امور محلی در حوزه‌های نظارت، تصمیم‌گیری، مقررات گذاری و اجرا برخوردار است.

نظر شما