يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۲۸
کد خبر: ۷۸۰۹۴
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۴
در راستای احیای آرامستان های شهر تهران؛
شهردار منطقه 14 از تبدیل آرامستان ارامنه در این منطقه به فرهنگسرای دیپلماسی عمومی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال، ایده اصلی طرح تعیین شده و از سال آینده احیای این مکان تاریخی آغاز شود.
به گزارش شهر، تورج فرهادی، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: آرامستان ارامنه در ضلع شمال خیابان پاسدار گمنام در منطقه 14 واقع شده که از فضاهای بزرگ و شاخص منطقه است. از این رو درصددیم این مکان را احیا و ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از کشته های جنگ جهانی دوم در این گورستان تدفین شده اند، افزود: آرامستان ارامنه مکانی بسیار تاریخی و خاص است و آثار هنری خوبی در آن به چشم می خورد که سالها از چشم گردشگران دور مانده است.

فرهادی با اشاره به اینکه این آرامستان چندین سال است که بلاتکلیف رها شده، گفت:این مکان مباحث معماری، ایدئولوژیکی، اعتقادی ویژه ای دارد و با سلایق و ایده هایی خاص سنگ های بسیار ویژه بر روی قبرها کار گذاشته شده است.

فرهادی با تاکید بر اینکه احیای آرامستان ارامنه از طرح های قدیمی منطقه بوده که به دلیل مباحث بین المللی کار با کندی پیش رفته است، افزود: هم اکنون مطالعات طرح بازسازی و احیای این محل در حال انجام است و در آینده ای نزدیک این محل به عنوان مکانی گردشگری در اختیار گردشگران قرار می گیرد.

شهردار منطقه 14  گفت: مطالعات فاز صفر احیای آرامستان ارامنه توسط دانشگاه تربیت مدرس انجام می شود که ما امیدواریم در 6 ماهه نخست امسال مطالعات فاز صفر به پایان برسد و پس از بررسی های جوانب کار وارد فاز طراحی شویم.

وی پیش بینی کرد، ایده اصلی طرح تا پایان سال تعیین شده و اجرای عملیات احیای آرامستان از سال 94 آغاز شود.

شهردار منطقه 14 اظهار داشت: در این مطالعات پیوست های فنی و اجتماعی دیده می شود و عملیات اجرا با رویکردی اجتماعی و به طور ویژه پیگیری خواهد شد.

فرهادی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای پیش نیامدن موانع خاص در این زمینه گفت: این طرح برای توسعه، نوسازی و ایجاد یک فضای گردشگری است و دانشگاه تربیت مدرس برروی طرح مطالعاتی آن کار می کند که پس از تهیه طرح این محور به یکی از فرصت های منطقه تبدیل خواهد شد .

 اين آرامستان در حقيقت همان قبرستان قديمي ارامنه است كه مقابر و گورهاي مربوط به مسيحيان ارمني در آن جاي دارد. رسما اين آرامستان در سال 1315 بصورت گورستان تاسيس شده و سالهاي سال است كه در اين گورستان خاموش هيچگونه تدفيني صورت نمي‌گيرد.

در اين آرامستان سنگ قبرهايي از 150 سال پيش به جاي مانده ‌است. قبرهای روسها و يوناني ها و نیز مقبره زيباي شاهزاده گرجي ارتودكس مذهب در مساحتي حدود 8 هزار متر مربع، همچنين مقبره سرباز گمنام جنگ جهاني دوم با ستاره‌اي سرخ بر دل در این آرامستان جاي دارد.

قبرستان لهستاني‌ها بزرگترين مكان دفن لهستانيان مهاجر در جنگ جهاني دوم است. در اين قبرستان 1937 قبر، از جمله قبر 409 سرباز و 528 غير نظامي وجود دارد.

مزار 26 مهندس معدنچي ايتاليايي كه در فاصله سالهاي 1936 تا 1943 در ايران كار مي‌كردند نیز در این مکان است که معماري دفن آنها بصورتي است كه در صورت ورود به اين قسمت، توسط مردگان ايستاده، محاصره مي‌شويد.
منبع: شهر نوشت
نظر شما