شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۳۰
کد خبر: ۷۸۱۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
رئیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه فرهنگ منشاء همه فضیلت ها است، گفت: هشت سال تخم انگ و دروغ و تخریب در کشور پراکنده شده و ستون های فرهنگ در جامعه ما سست شده است.
به گزارش شهر، صالحی امیری، رئیس کتابخانه ملی در نشست نخبگان، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر که امروز در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: صبح امروز که قرار بود به این مراسم، نمی دانستم وقتی آقای هاشمی قرار است اینجا بیاید چه بگویم، اما سخن دکتر شریعتی به یادم افتاد که گفت فاطمه، فاطمه است و من به یاد این جمله افتادم که هاشمی، هاشمی است.

وی سپس ادامه داد: اصحاب فکر و اندیشه و قلم که مظهر فضیلت و خوبی ها هستند، انسان های بزرگی که فکر آب و نان نیستند، کسانی که در زبان و قلم آنها را می ستاییم و در قلم از فکر و خلاقیت آنها بهره نمی بریم.

صالحی امیری با بیان اینکه امروز جمع شدیم تا از اخلاق و فضیلت سخن بگوییم ادامه داد: بی شک فرهنگ منشاء همه فضیلت ها است و اخلاقیات باعث تعالی یک کشور است در کنار سرمایه اقتصادی بی شک سرمایه فرهنگی از ارزش بالاتری برخوردار است. اقتصاد بدون اخلاق و فرهنگ به فقر، فساد و بی عدالتی منجر خواهد شد، ولی فرهنگ اخلاق مدار به همگرایی و همدردی منجر خواهد شد.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه مشکلات امروز ما در فقر سرمایه های فرهنگی است، افزود: آمارهای تکان‌دهنده نشان از وجود بحران اعتماد، مشارکت، رضایت و آسیب های اجتماعی می دهد. آمار بالای طلاق، فقر و خشونت، بی نوایی و چالش های بزرگ همه پیامی دارند که جامعه ایران نیازمند بازسازی اخلاقی و فرهنگی است.

وی با بیان اینکه به حمدالله امسال به نام فرهنگ نامگذاری شده است، افزود: برای ما اصحاب فرهنگ این مساله جای خشنودی بسیار دارد. ستون های فرهنگ در جامعه ما سست شده و سریعا باید این ستون ها تقویت شود. همه ما مسئولیم و بزرگان بیشتر از نخبگان مسئولند.

صالحی امیری ادامه داد: در جامعه ای که هشت سال تخم انگ، دروغ و تخریب ترویج شده، آن چیزی را برداشت کردیم که دیروزیان کاشتند و مطمئنا اگر فضیلت بکاریم، پاکی درو خواهیم کرد.

رئیس کتابخانه ملی انگیزه تشکیل این جلسه را بازآموزی فرهنگ و اخلاق به فرزندان و همه آحاد جامعه دانست و گفت: به فرهنگ و اخلاق نیاز داریم باید در کنار سوخت، آذوقه و انرژی، نگران فرهنگ و اخلاق هم باشیم، لذا کتابخانه ملی در رویکرد جدید فرهنگ ملی را دنبال می کند و بر این باوریم اینجا می تواند به کانون اصلی کرسی آزاداندیشی تبدیل شود.

نظر شما