شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۷۸۲۱۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
در ششمین شبگردی اهالی رسانه مطرح شد؛
رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در ادامه سلسله بازدیدهای خود با عنوان شبگردی به همراه خبرنگاران حوزه شهری، شب گذشته، از باغ و عمارت عین الدوله، عمارت ارباب هرمز و بیت و حسینیه امام(ره) در جماران دیدن کرد.
به گزارش شهر به نقل از شهر نوشت، شب گذشته اهالی رسانه به همراه شهرام گیل آبادی، رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری و جمال کامیاب، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران  در باغ و عمارت عین الدوله که یکی از باغهای دوره قاجاری است حضور پیدا کردند و از نزدیک با این عمارت آشنا شدند.

این باغ-عمارت، محل اقامت ییلاقی وزیر سه دوره حساس تاریخی در دوران قاجار، «عین‌الدوله» بوده است و تقریباً همزمان با تغییر حکومت از قاجار به پهلوی به محل سکونت دائم خانواده‌ هروی«بصیرالدوله» مبدل گشته است. این مکان، در زمان احداث (بین سال‌های 1330-1310 هـ . ق) شامل یک عمارت تشریفاتی، استخری بزرگ و باغات بسیاری در اطراف بوده و در سال 76 در حالی که از سال‌ها پیش ویران و متروک شده بود، شناسایی شده و در سال 77 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

باغ و عمارت عین الدوله در پاسداران، گلستان ۵، خیابان مبارک آباد، کوی یاس واقع شده و افتتاح يک گالري هنري دائمي به نام نگارخانه برگ در اين عمارت اين مکان قديمي و ملي به مجموعه‌اي جذاب و ديدني براي شهروندان تبديل شده است.

فلکه‌ چهارم تهران‌پارس، پارک پلیس، باغ اناری و بالاخره عمارت ارباب هرمز مکان دیگری بود که خبرنگاران شب گذشته از آن دیدن کردند، عمارت ارباب هرمز، یادآور نام ارباب جمشید و فرزندان او ـ هرمز و آرش ـ است که ساکنان قدیمی شمال شرق تهران به خوبی او را به یاد می آورند.این عمارت قجری با سرستونها و گچ بری هایی بی نظیر، در قلب پارک پلیس قرار دارد و هنر ایرانی را به‌ نمایش می‌گذارد.

یکی از مسوولان پروژه احیای عمارت ارباب هرمز در توضیح این عمارت گفت: این عمارت متعلق به بختیاری ها بوده و بنایی با معماری نظامی است که ستونها و بناهای باز آن گویای این مطلب است.

وی با بیان اینکه مرمت این عمارت از سال 89 در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت افزود: استحکام این بنا در سال 91 انجام شد و امیدواریم که تا یک ماه آینده عملیات احیای این عمارت تاریخی به طور کامل به اتمام برسد.
جمال کامیاب، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز با اظهار خوشحالی از اینکه اهالی رسانه از مکانهایی که توسط این سازمان احیا می شود دیدن می کنند، گفت: حفظ میراث فرهنگی از جمله وظایف سازمان زیباسازی شهر تهران است و امسال طبق پیش بینی ما مرمت کتابخانه پروین اعتصامی در باغ موزه نگارستان نیز انجام می شود.
وی اضافه کرد: طی گفتگوهایی با مدیران مربوطه در صددیم که احیای خانه موزه علی اکبر صنعتی را آغاز کنیم ، همچنین برخی از زورخانه های محدوده منطقه 12 نیز مرمت خواهد شد.
کامیاب تصریح کرد: در خصوص نقاشی دیواری بنا نداریم که هر دیواری را که خالی از رنگ می بینیم نقاشی کنیم اما به طور حتم کیفیت کارهای انجام شده ارتقا خواهد یافت.
وی با بیان اینکه معتقدیم که کیفیت مفهومی عمیق تر از انجام کارهای سطحی دارد، گفت: بحث های هنرهای شهری را با رویکرد جدی تری دنبال می کنیم.
کامیاب از فعال کردن نگارخانه برگ به عنوان مرکز گسترش هنرهای شهری خبر داد و افزود: بخش عمده ای از مطالعات ساماندهی میادین به سرانجام رسیده و به زودی این میادین ساماندهی می شوند.
وی بیان داشت:مجموعه 40 جلدی دانش زیبایی شهری به زودی رونمایی می شود.
کامیاب اضافه کرد: مهمترین سیاست راهبردی امسال سازمان ، پیرایش و حذف زوائد شهری است که با جدیت این کار را انجام می دهیم.
کامیاب ادامه داد: تجربه نشان داده است که هر اقدامی در شهر تهران انجام شود در فاصله کوتاهی در دیگر استانها و شهرستانها انجام می شود بنابراین این موضوع وظیفه ما را سنگین تر می کند.
به گزارش شهرنوشت، بازدید از محله جماران و بیت امام(ره) آخرین مکانی بود که خبرنگاران در آنجا حاضر شده و با مکان آشنا شدند.
طرح ساماندهی محله جماران از سالها پیش مطرح بود اما هیچگاه همت جدی برای ساماندهی این محله تاریخی شکل نمی گرفت تا اینکه در سال 90 با پیگیری شهرداری تهران و شورای شهر بهسازی این محله در دستور کار قرار گرفت.
محله جماران از جنوب به باغ امیر سلیمانی و از شمال به باغ خسروشاهی محدود می شود که شهرداری تهران این محدوده را محدوده ای فرهنگی، تاریخی و طبیعی می داند و در تلاش است که به بهترین نحو این محله احیا شود.
خبرنگاران در ادامه به طرف خیابان جماران و بیت امام (ره) راهی شدند ، رد شدن از کوچه ای که روح خدا سالها از آنجا عبور می کرد حال و هوای خاصی داشت. با ورود به بیت امام(ره) همه به قرائت فاتحه می پردازند و بیعتی دوباره با امام راحل می کنند. خانه امام(ره) خانه ای یک طبقه است که در پشت حسینیه جماران قرار دارد.این خانه دو اتاق، یک راهروی باریک و یک آشپزخانه دارد و فاقد هر گونه تزئینات معماری است، خانه ای ساده که پذیرای مردی بزرگ بوده است.
 
نظر شما