دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۵
کد خبر: ۷۸۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
در همایش نقش مدیریت فرهنگی شهر در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی؛
مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همایش نقش مدیریت فرهنگی شهر در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: کتابخانه های سازمان بخش شاخص و 100 درصد فرهنگی هستند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9، محمد دکامه ای مدیر امورکتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در همایش نقش مدیریت فرهنگی شهر در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی با اشاره به کتابداران بیان کرد: کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از بخش های مهم و شاخص سازمان و از مراکز 100 درصد فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: همه کتابداران در هر شرایط سختی که باشند فعالیت های خود را به نحو احسن انجام می دهند .

در ادامه برنامه فرزاد قاسم زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه 9 و رئیس فرهنگسرای رویش با اشاره به ویژگی های کتاب و کتابخوانی بیان کرد: کتاب معجزه ای است که هیچ گاه از شگفتی آن کاسته نخواهد شد. پدیده ای که به رغم ایجاد و توسعه سایر رسانه های نوظهور و جذابیت هایی که برای مخاطبان دارند ، نه تنها از مقبولیت و کارکردهای آن کاسته نشده ، بلکه جایگاه خود را در انتقال دانش و تامین اطلاعات مورد نیاز مخاطبان ، بیش از پیش تثبیت کرده است.

وی ادامه داد: کتاب ، هم چنین با توجه به ویژگی های کالبدی خود ، هم چنان گرم ترین ، در دسترس ترین ، جذاب ترین و ساده ترین رسانه برای علاقمندان محسوب می شود. یار مهربانی که با تنوع بسیارخود به لحاظ شکل و محتوا ، درخانه و کتابخانه، مسجد و حسینیه ، دانشگاه و مدرسه ، اتوبوس و مترو ، بوستان و طبیعت ، همیشه همراه ماست و همچون سایبانی صمیمی ، می توانیم با خنکای حضورش لحظه هایی غنی از دانش و فراغت برای خود تعریف کنیم.

قاسم زاده افزود: شاید به همین دلیل است که در چندین برنامه های فرهنگی حوزه کتاب ، مدیریت شهری پایتخت شعار " کتاب ، سایه بان شهر " را انتخاب کرد تا به نوعی بر کارکردهای کتاب در عرصه فرهنگ شهروندی و نقشی که این رسانه در صیانت از شهروندان در برابر بسیاری از آسیب ها برعهده دارد ، صحه بگذارد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 9 اضافه کرد: دقیقا بر اساس همین باور ، بسیاری از برنامه های فرهنگی مدیریت شهری در زمینه های مختلف ، اعم از آیین همسایگی ، آموزش های زیست محیطی ، اصول آمد و شد در شهر و دهها سر فصل و محور دیگر در حوزه فرهنگ شهروندی با موضوع کتاب و کتابخوانی گره خورده است.

رئیس فرهنگسرای رویش با توجه به برنامه های متنوع در فرهنگسراها ادامه داد: در این زمینه به ویژه شاهد برگزاری برنامه های متنوعی در فرهنگسراها هستیم که جامعه هدف آن ، کودکان و نوجوانان ، به عنوان فراگیر ترین مخاطبان مراکز فرهنگی هنری هستند ، یعنی طیفی از مخاطبان که ظرفیت بالایی در یادگیری دارند و آموزش های شهروندی به آنان ، سلامت فردای شهر و شهروندان را تضمین می کند.

وی تصریح کرد: امروزه هر چند در بسیاری از خانواده ها خلاءهای کوکان و نوجوانان را با کارتون و گیم و بازی های رایانه ای پر می کنند ، اما واقعیت آن است که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین اثرات تربیتی و شگفت انگیز کتاب باشد.

قاسم زاده در ادامه افزود: در واقع با توسعه و ترویج کتابخوانی در خانواده ها نه تنها بسیاری از مسایل و مشکلات عاطفی والدین با فرزندان مرتفع می شود ، بلکه تربیت مبتنی بر خواندن کتاب و قصه ، دنیای کودکان را به نحو چشم گیری متحول می کند.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 9 تاکید کرد: خواندن کتاب و به ویژه کتاب های داستان برای کودکان عرصه ای به وسعت زندگی است و موجب پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار بچه ها ، تقویت و پرورش نیروی تخیل و حس زیبایی شناسی در کودک ، تحریک قوه‌ی ابتکار وابداع وخلاقیت ، تعامل اجتماعی و رشد اعتماد به نفس ، تقویت حس کنجکاوی ، انتقال مفاهیم ، اصلاح رفتارها ، انتقال فرهنگ وآداب ورسوم و آماده ساختن کودک برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی می شود.

وی با اشاره به نقش تربیتی والدین بیان کرد: البته والدین نباید فراموش کنند که خواندن کتاب برای فرزندان صرفا گام نخست در رسالت و وظیفه آنهاست و در گام بعدی باید فرزند خود را تبدیل به یک کتابخوان حرفه ای کنند و کسی که با کتاب انس گرفت بدون شک زندگی او توام با پرسش و تحقیق و دانش خواهد شد و چنین فردی به مرور تبدیل به شهروندی آیده آل می شود و حضور و تعامل شهروندان مانوس با کتاب در کنار یکدیگر ، بدون شک زمینه شکل گیری شهر آرمانی خواهد بود.

قاسم زاده با توجه به حمایت فرهنگسرای رویش از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیان کرد: فرهنگسرای رویش از پایان نامه های کاشناسی ارشد و رساله های دکتری که تبیین کننده ی نقش مدیریت فرهنگی شهر در حوزه ی کتاب و کتابخوانی است حمایت می کند و انتظار داریم که کتابداران به عنوان مراجع تخصصی سازمان در این حوزه تلاش کنند و نسبت به تحقیق در حوزه ی کتاب و کتابخوانی به ویژه تولید مقالات علمی و پژوهشی حداقل هر فصل با یک موضوع تخصصی مرتبط با ماموریت سازمان در حوزه ی کتاب اقدام کنند.

صدیقه محمد اسماعیل در ادامه ی همایش بیان کرد: مدیریت همانند درختی پر شاخ و برگ که شاخ و برگ معاونت ها می باشند که باید بر نظم و قانون مشخص شده فعالیت کنند.

وی ادامه داد: نقش ها در مدیریت شهری و فرهنگی بیشتر است و ما باید کتابخانه ها و مراکز زیر نظر مدیریت خود را مهد اطلاعات قرار دهیم.

محمد اسماعیل با توجه به کتابخانه های سازمان افزود: کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بخش خاص از کتابخانه های شهر تهران هستند.

عضو گروه کتابداری و اطلاع رسانی ادامه داد: ایجاد جامعه ی اطلاع محور و فعالیت در حوزه ی کتاب و کتابخوانی از دیگر وظایف کتابداران است.

محمد اسماعیل با اشاره به رشته ی کتابداری بیان کرد: ما باید رشته ی کتابداری را درست و کامل به جامعه معرفی کنیم.

وی در ادامه با توجه به ارتقاء فرهنگ کتابخوانی ذکر کرد: کتابداران باید فعالیت های زیادی را در خصوص رونق و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی انجام دهند.

عضو گروه کتابداری و اطلاع رسانی افزود: ما باید اطلاعات مختلف و کاملی را در حوزه ی کتابداری در اختیار هر گروه سنی از مخاطبین خود قرار دهیم.

محمد اسماعیل با توجه به جایگاه و نقش کتابدار در افزایش آگاهی و مشاوره علمی و راهکارهای اجتماعی بیان کرد: کتابدار باید به این نتیجه و کارایی اذعان داشته باشند تا بتوانند تاثیر گذار باشند.

وی افزود: قطعا ما کتابداران با عمل بر دانسته هایمان می توانیم نظر آحاد جامعه و مسئولین را به کلیدی بودن نقش مان تغییر دهیم.

در ادامه ی برنامه علیرضا محمودی مدیر کتابخانه شیخ صدوق(ره) منطقه 20 در خصوص رسانه های الکترونیک بیان کرد: امروزه میزان آگاهی و شناخت چگونگی استفاده از رسانه های الکترونیکی حاصل پیشرفت دانش و فن آوری های رایانه و در حقیقت کارایی استفاده از فن آوری اطلاعات عملی بیشتر گرفته است.

وی ادامه داد: استفاده از شبکه های جهانی و دریافت اطلاعات از طریق ماهواره ها، رسانه ها و اشاعه ی اطلاعات و دانش مدون بشر را سریع تر و سخت تر ساخته است.

محموی افزود: بنابراین اطلاع رسانی درسطح مطلوب موثر است که دارای کاربرد وسیع می باشدکه برای آن شرایط خاص و اهداف شخص دقیقا طراحی و برنامه ریزی شده است.

مدیر کتابخانه شیخ صدوق(ره) در پایان ذکر کرد: در این راستا علوم ارتباطات نیز همراه با تحولات فن آوری جدید دورس جدیدی را مطابق با نیاز های عصر فناوری های رایانه ای و شبکه های جهانی در میان واحدهای درسی خود قرار داده که یکی از این دورس رسانه های الکترونیک و علم اطلاعات و دانش شناسی است.

در ادامه حسین رحیمی مدیر کتابخانه قائم منطقه 18 گسترش فرهنگ مطالعه را یکی از شاخص های پیشرفت جامعه خواند و اشاره کرد که برای ترویج فرهنگ مطالعه و ارتقاء آن در جامعه باید نهاد های مختلف فرهنگی ، دولت، خانواده، آموزش و پرورش و... با الگوهای مشترک در کنار هم و متحد با هم عمل کنند برای مثال نهاد دولت در تولید و توزیع کتاب نقش محوری و مهمی دارد.

در ادامه ی برنامه صابر قدیمی شاعر ، طنز پرداز و ترانه سرا که دارای مهندسی صنایع می باشد به خواندن قطعات طنز پرداخت.

این همایش با حضور محمد دکامه ای مدیر امور کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسین رحیمی مدیر کتابخانه قائم، صدیقه محمد اسماعیل عضو گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم و تحقیقات و علیرضا محمودی مدیر کتابخانه شیخ صدوق(ره) و فرزاد قاسم زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه 9 برگزار شد.


برچسب ها: فرهنگسرای رویش
نظر شما