شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۸۴۵۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳
در جلسه هم‌اندیشی «الگوهای مکانیابی و استقرار صنایع نامتجانس شهری» مطرح شد
یکی از این طرح‌های موضوعی ساماندهی استقرار صنایع و انتقال صنایع نامتجانس شهری است که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اکنون در حال انجام آن است.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، هم‌اندیشی «الگوهای مکانیابی و استقرار صنایع نامتناجس شهری» توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با حضور معاون دفتر برنامه‌ریزی استانداری تهران، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه استانداری تهران، معاونین شهرسازی برخی مناطق، معاون امور شهری شهرداری منطقه 4، برخی از روسای اداره ساماندهی مناطق 22 گانه شهرداری تهران، نمایندگانی از شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل، اداره کل تشخیص وصول درآمد، ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سازمان صنایع، معادن و تجارت، و نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی تهران برگزار شد.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی امور زیرساخت و طرح جامع مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران هدف از برگزاری این هم اندیشی را ارائه الگویی مناسب برای ترسیم مکانیابی و استقرار صنایع نامتجانس شهری بیان کرد.

دکتر بصیری افزود: در زمان ادغام نهاد مطالعات و تهیه طرح‌های توسعه شهری با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران وظایف آن به شهرداری تهران منتقل شد و از این میان وظیفه تهیه انجام طرح‌های موضوعی به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران داده شد. یکی از این طرح‌های موضوعی ساماندهی استقرار صنایع و انتقال صنایع نامتجانس شهری است که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران اکنون در حال انجام آن است.

وی دستگاه همکار اصلی این پروژه مطالعاتی را وزارت صنایع و معادن دانست و افزود: مرجع تصویب این طرح شورایعالی معماری و شهر سازی ایران بوده و این پروژه بدون همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی قابل انجام نیست.

همچنین مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط‌زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در این هم‌اندیشی اظهار کرد: شان تشکیل این جلسه به واسطه یکی از موضوعات مهمی بود که در طرح جامع به آن اشاره شده و اکنون در شهر تهران نیز مدیریت شهری و سایر مناطق با آن مواجه هستند و آن بحث استقرار صنایع می‌باشد که دارای ابعاد و پیچیدگی‌های مختلفی است. در این راستا ذیل طرح جامع پروژه‌ای تحت عنوان ساماندهی استقرار صنایع شهر تهران و انتقال صنایع نامتجانس با کارکرد و عملکرد شهری تعریف شده که مسولیت آن بر عهده مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است.  

مهندس هادی افراسیابی هدف از این پروژه را اتخاذ رویکرد ایجابی بیان کرد که به مدد آن بتوانیم ضمن اتخاذ رویکرد حمایتی به ساماندهی صنایع و ارائه الگویی کارامد در این زمینه با وضعیت موجود شهر و وضعیتی که صنایع آلاینده شهر می‌توانند داشته باشد، بپردازیم.

وی از تهیه شناسنامه اطلاعاتی و برنامه ساماندهی برای صنایع موجود در شهر تهران و حریم خبر داد و گفت: کارهای مطالعاتی این پروژه از اواخر تابستان 92 شروع شده و مراحل اولیه آن نیز انجام شده است، همچنین مراحل مبانی نظری و معیارهای آن و قسمتی از مطالعات میدانی شناخت وضع موجود نیز انجام شده است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط‌زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: در این پروژه قرار است وضعیت موجود صنایع بررسی شده و در ادامه معیارها و شاخص‌هایی که برای انتقال و بهبود صنایع نیاز است استخراج و دسته‌بندی خواهند شد.

در ادامه نیز دکتر پورجوهری مدیرعامل شرکت کهن‌دژ به ارائه پروژه مطالعاتی الگوهای مکانیابی و استقرار صنایع نامتجانس شهری پرداخت و گفت: در این مطالعه، موضوعاتی از جمله مفاهیم تجانس، تزاحم؛ زنجیره فعالیت صنایع؛ نگاه چند بعدی (ابعاد کالبدی، فعالیتی، اجتماعی، اقتصادی و ... در کنار موضوع زیست محیطی)؛ تجارب جهانی (در ساماندهی صنایع و استفاده از اراضی آزاد شده)؛ گروه‌های ذی نفع و ذی نفوذ و ظرفیت انتقال در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به چشم انداز اولیه (چشم انداز مطالعات) این پروژه مطالعاتی افزود: فراهم آوردن بستر اجرایی با تکیه بر مسایل قانونی حقوقی پیشین (قوانین، مصوبات و آئین نامه های متعدد، متنوع و نسبتاً کافی) به منظور تحقق پذیر شدن چشم انداز و اهداف طرح جامع شهر تهران به طور عام و «ساماندهی صنایع نامتجانس» به طور خاص به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده در مدت 15 سال از جمله چشم اندازهای مطالعات مذکور است.

پورجوهری ادامه داد: این بستر اجرایی برآمده از تعریف روندها، رویه‌ها، ساز و کارها، اقدامات جدید و یا باز تعریف موارد قبلی بوده و نکاتی از جمله حقایق و واقعیات اقتصادی فعالیت‌های صنعت؛ الزامات و ضرورت­های ماهوی صنایع و نیز گرایشات، ترجیحات، انتظارات و توقعات مورد نظر متولیان و صاحبان صنایع با هدف افزایش زمینه های مشارکت از طریق رعایت حداکثری قاعده برد برد؛ توجه به امکانات، محدودیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدات و گستره واقعی اختیار و اقدام مدیریت شهری تهران (شورای شهر، شهرداری تهران و نهادهای تابعه ذی­مدخل) و بهره‌گیری از فرصتهای غالباً سهل الوصول (و نه پیچیده، زمان بر و نیازمند مقدمه سازی)، تعاملات مهیای برون بخشیِ مدیریت شهری با سایر دست اندرکاران (همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت) را مد نظر قرار داده است.

 

 

نظر شما