شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۸
کد خبر: ۷۸۶۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
شصت و هفتمين جشنواره فيلم کن در حالي آغاز به کار کرده که سينماي ايران مطابق معمول اين سال ها فيلمي در بخش هاي مختلف اين فستيوال ندارد
به گزارش شهر، شصت و هفتمين جشنواره فيلم کن در حالي آغاز به کار کرده که سينماي ايران مطابق معمول اين سال ها فيلمي در بخش هاي مختلف اين فستيوال ندارد. امسال اما دو داور در کن داريم. عباس کيارستمي در بخش فيلم هاي کوتاه و ليلا حاتمي در بخش رقابتي کن و جداي از اين، حضور سينماي ايران در کن در شرکت در بازار فيلم خلاصه مي شود و البته مسافران آشناي اين سال ها، باز هم چمدان سفر به کن بسته اند. مديراني که برخي از آنها معلوم نيست چرا هر سال به کن مي روند و دستاوردشان از حضور اين رخداد سينمايي چيست؟

*اظهارات کيارستمي درباره داوري کن
«عباس کيارستمي» که امسال رياست هيات داوران بخش فيلم‌هاي کوتاه و سينه‌فونداسيون جشنواره بين‌المللي فيلم کن را برعهده دارد‌، درباره‌ي ويژگي‌هاي فيلم‌هاي کوتاه در سينما اظهار نظر کرده است.
به گزارش ايسنا عباس کيارستمي که در اين روزها در کن به سر مي‌برد، فيلم‌هاي اين حوزه را هنري‌تر از آثار بلند دانست.
اين کارگردان ايراني پيش از اين سه‌بار به عنوان داور در جشنواره کن ظاهر شده و امسال در کنار «محمدصالح هارون، «جوشيم ترير‌»، «دنيلا تومسا» و «نوآمي لونسکي» فيلم‌هاي کوتاه را مورد قضاوت قرار مي‌دهد.
کارگردان «طعم گيلاس» درباره‌ي اين‌گونه آثار سينمايي گفت:« فيلم‌هاي کوتاه به اين دليل که از قيد اکران در سينما، مسائل مالي و سلايق مردمي رها هستند‌، شخصي‌تر و بالتبع هنري‌تر هستند. به همين دليل است که ما از کارگردانان‌شان قالب‌هاي جديد تجربي و به همان ميزان جسارت هنري انتظار داريم.
به گزارش يوانتيرويو‌، کيارستمي در ادامه افزود: نوسازي دائمي هنر سينما از وظايف فيلمسازي جوان است. اين کارکرد اصلي فيلم‌هاي کوتاه آنهاست؛ آثاري که خيلي فراتر از تجربيات معمولي براي دستيابي به حرفه‌اي در عرصه سينما هستند.

*پخش 15فيلم ايراني توسط فارابي در بازار کن 67
بنياد سينمايي فارابي 13 فيلم سينمايي و 2 فيلم مستند را در شصت و هفتمين بازار فيلم کن به نمايش مي‌گذارد.
به گزارش فارس، بازار فيلم کن فعاليت خود را رسماً آغاز کرده است که بنياد سينماي فارابي به عنوان متولي چتر سينماي ايران در جشنواره کن نمايش 15 فيلم را در دستور کار خود دارد که نمايش اين آثار با فيلم سينمايي حق‌السکوت به کارگرداني هادي نائيجي از ساعت 11و 30 دقيقه به وقت محلي آغاز شده است.
همچنين فيلم سينمايي «چ» به کارگرداني ابراهيم حاتمي‌کيا ديگر فيلمي است که از ساعت 13 و 30دقيقه به وقت محلي در بازار فيلم کن به نمايش در خواهد آمد.
همچنين در روز شنبه 7 ارديبهشت مصادف با 17 مي نيز سه فيلم سينمايي گنجشکک اشي‌مشي به کارگرداني وحيد نيکخواه آزاد، غلامرضا رمضاني و مسعود کرامتي از ساعت 13 و 30 دقيقه فردا به کارگرداني مهدي پاکدل و ايمان افشاريان از ساعت 15 و 30 دقيقه و ميهمان‌داريم به کارگرداني محمدمهدي عسگرپور در ساعت 17 و 30 دقيقه به وقت محلي به نمايش در خواهند آمد.
يکشنبه 28 ارديبهشت برابر 18 مي نيز دو فيلم سينمايي امروز به کارگرداني رضا ميرکريمي از ساعت 11 و 30 و تراژدي به کارگرداني آزيتا موگويي از ساعت 13 و 30 به نمايش در مي‌آيد.
روز دوشنبه 29 ارديبهشت برابر با 19 مي نيز ابتدا فيلم سينمايي رستاخيز به کارگرداني احمدرضا درويش از ساعت 11 و 30 و سپس فيلم مستند سپيده‌دمي که بوي ليمو مي‌داد به کارگرداني آزاده بيزارگيتي از ساعت 14 و 30 و فيلم سينمايي طبقه حساس به کارگرداني کمال تبريزي از ساعت 17 و 30 دقيقه در بازار کن 67 به نمايش در مي‌آيد.
همچنين در روز سه‌شنبه 30 ارديبهشت برابر با 20 مي ابتدا از ساعت 13 و 30 دقيقه فيلم سينمايي آذرشهدخت پرويز و ديگران، به کارگرداني بهروز افخمي به نمايش درمي‌آيد و پس از آن فرشته‌ها با هم مي‌آيند به کارگرداني حامد محمدي از ساعت 15 و 30 و فيلم مستند ما همه سرباز هستيم به کارگرداني مهدي قربان‌پور از ساعت 17 و 30 در بازار کن به نمايش گذاشته خواهند شد.
پايان نمايش فيلم‌هاي ايراني توسط فارابي روز چهارشنبه 31 ارديبهشت برابر با 21 ماه مي خواهد بود که ابتدا دلتنگي‌هاي عاشقانه به کارگرداني رضا اعظميان از ساعت 13 و 30 و اشباح به کارگرداني داريوش مهرجويي ساعت 16 به نمايش در خواهند آمد.

*مديراني که به کن رفتند
در حالي که شصت و هفتمين جشنواره کن رسما کار خود را آغاز كرد  که 12 نفر از مديران سينمايي از بخش‌هاي مختلف در اين رويداد حضور دارند.
به گزارش فارس، همزمان آغاز رسمي شصت و هفتمين جشنواره کاروان سينماي ايران نيز در قالب گروه هاي مختلف عازم اين رويداد بين‌المللي شده است که به تعبير برخي بسياري از کارشناسان سينما، مهمترين رويداد سينمايي جهان است و با استفاده مناسب از ظرفيت‌هاي سينماي کشور مي‌توان به دستاوردهاي خوبي دست پيدا کرد.
بسياري جشنواره کن را بزرگترين فستيوال و گردهم‌آيي سينماگران و مديران سينمايي از سراسر جهان مي‌دانند و تلاش مي‌کنند تا حضور موثري در اين رويداد سينمايي داشته باشند و سينماي ايران نيز امسال از بخش دولتي 12 مدير را به اين جشنواره اعزام کرده است تا بلکه شاهد دستاوردهاي خوبي براي سينماي ايران باشيم.
بنياد سينمايي فارابي کارواني 4 نفره، مرکز گسترش 2 نفره، موسسه رسانه‌هاي تصويري 4 نفره و انجمن سينماي جوان يک نفره به عنوان موسسات تابعه سازمان سينمايي به کن اعزام کرده‌اند که مسوليت اين کاروان بر عهده آرش امنيي مدير بين‌الملل سازمان سينمايي است.
از بنياد سينمايي فارابي ابراهيم داروغه زاده معاونت فرهنگي، امير اسفندياري مدير بين‌الملل، وحيد اسفندياري و کاميار محسنين به جشنواره کن اعزام شده اند که در واقع مسوليت برپايي چتر سينماي ايران نيز بر عهده گروه اعزامي فارابي خواهد بود.
از موسسه رسانه‌هاي تصويري عباس اسداللهي خزانه‌دار موسسه به عنوان سرپرست و علي حاج قاسمي مدير بين‌الملل و دو نفر از کارمندان بخش بين‌الملل به کن 67 اعزام شده‌اند.
از سوي انجمن سينماي جوانان ايران نيز بهمن آقايي که سال‌ها مسوليت بخش بين‌الملل اين انجمن را بر عهده داشته است براي گسترش روابط انجمن در حوزه فيلم کوتاه و بازاريابي اعزام شده است.
همچنين از سوي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز شيرين نادري مدير بخش بين‌الملل و عليرضا قاسم‌خان معاونت آموزشي و پژوهشي مرکز به کن رفته‌اند که البته مرتضي رزاق‌کريمي قائم‌مقام مرکز گسترش نيز به عنوان تهيه‌کننده بهترين فيلم جشنواره سينماي حقيقت در کاروان 15 نفره سينماگران حضور دارد که در انجام مذاکرات مي‌تواند با نادري و قاسم‌خان همراه شود.
همچنين از سازمان سينمايي حوزه هنري نيز سهيل جهان‌بيگلري به عنوان مديرعامل، مريم نقيبي مدير بخش بين‌الملل و الهه طاهايي کارمند بخش بين‌الملل به کن 67 اعزام شده‌اند.
پيش از اين اعلام شده بود نرگس آبيار کارگردان فيلم «شيار 143» و مصطفي کيايي کارگردان فيلم «خط ويژه» از بخش آراي مردمي، تقي علي قلي‌زاده تهيه‌کننده فيلم «رستاخيز» و برگزيده جايزه بهترين فيلم در بخش سوداي سيمرغ، سيدجمال ساداتيان تهيه‌کننده فيلم «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» و برگزيده بهترين فيلم در بخش سوداي سيمرغ، بهروز افخمي برگزيده جايزه بهترين فيلمنامه در بخش سوداي سيمرغ براي فيلم «آذر،شهدخت، پرويز و ديگران»، احمدرضا درويش کارگردان فيلم «رستاخيز» و برگزيده جايزه بهترين کارگرداني در بخش سوداي سيمرغ، جمشيد محمودي کارگردان فيلم «چند متر مکعب عشق» و برگزيده جايزه بهترين کارگرداني در بخش نگاه نو، محمدهادي نائيجي نويسنده فيلمنامه «حق سکوت» و حائز رتبه اول در بخش نگاه نو، هومن سيدي کارگردان فيلم «سيزده» و برگزيده جايزه ويژه هيات داوران در بخش نگاه نو سي‌و‌دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر، مرتضي رزاق‌کريمي تهيه‌کننده فيلم «خاطراتي براي تمام فصول» برگزيده بهترين فيلم از هفتمين جشنواره بين‌المللي فيلم حقيقت و محمد نصيري کارگردان فيلم داستاني «جاده فرعي» برگزيده بهترين فيلم از سي‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم کوتاه تهران، هيات اعزامي هنرمندان ايراني به جشنواره کن سال جاري را تشکيل خواهند داد.
به هر ترتيب بايد تا پايان شصت و هفتمين جشنواره کن که البته بسياري از سينماگران و اهالي رسانه‌ نيز با هزينه‌هاي شخصي به اين فستيوال سفر مي‌کنند منتظر ماند و ديد ماحصل حضور کاروان 12 نفره مديران سينمايي در جشنواره کن براي سينماي ايران چه خواهد بود؟
منبع: بانی فیلم
نظر شما