يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۹
کد خبر: ۷۹۰۳۳
|
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
بقایی در برنامه لبخند تهران:
بهروز بقایی با حضور در ویژه‌برنامه لبخند تهران طنز را به سلاحی کارا تشبیه کرد که همه مردم به خوبی با این سلاح مفید و کارکردهای آن برای رهایی از مشکلات آشنا هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهروز بقایی بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون شب گذشته در حاشیه برنامه لبخند تهران در فرهنگسرای اندیشه با اشاره به جایگاه ویژه طنز در ایران گفت: دنیای مدرن در کنار دستاوردهای متعدد، مشکلات بسیاری را با خود به همراه دارد. یکی از راههای کاهش این مشکلات لبخند زدن و بهره گرفتن از طنز است؛ به ویژه برای مردم ما که شوخ و طنازند.

وی یکی از ویژگی‌های مثبت و علل تقویت طنز در ایران را حضور طنزپردازان قوی و شعور اجتماعی خواند و افزود: ما در ایران هم طنزپردازان خوب داریم هم طنزشنوندگان خوب و بهره‌مند از فهم بالا و این بسیار به تقویت طنز در کشور کمک کرده است.

بقایی از طنز به عنوان یک سلاح پرکاربرد نام برد و گفت: از قدیم تاکنون هر کجا فشارهای اجتماعی و سیاسی عرصه را بر مردم تنگ کرده، شاهد تقویت طنز به عنوان سلاحی کارا و مفید برای رهایی از مشکلات بوده‌ایم و حیف است این سلاح از مردم ما گرفته شود. وقتی شما با یک موضوع بزرگ شوخی می‌کنید، قدرت و فشار آن به تدریج کوچک و قابل تحمل و ملموس می‌شود. به همین دلیل طنز سلاحی مفید برای لحظات سخت این ملت در طول تاریخ بوده است.

این کارگردان سینما و تئاتر با اشاره به زبان طنز افزود: طنز واقعی و موثر آن است که با مسائل اجتماعی و مردم سر و کار دارد و نگاهش اجتماعی است. در واقع چنین طنزی تلخ است با زبانی شیرین. یعنی مخاطب را به فکر وامی‌دارد و همین مسئله فرق اساسی طنز با لودگی است.

بقایی در پایان با اشاره به برنامه طنز ترکیبی لبخند تهران گفت: ما نیاز به برنامه‌هایی داریم که در آن طنز درست به مردم معرفی شود؛ طنزی که حتما بار اجتماعی و مردمی داشته باشد.

لبخند تهران ویژه‌برنامه‌ای است که هر شب تا پایان ماه شعبان با اجرای شهرام شکیبا و همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و شبکه آموزش در یکی از فرهنگسراهای تهران برگزار می‌شود و تلاش دارد با بهره‌گیری از همه هنرها لبخند را روی لب شهروندان بنشاند.

نظر شما