سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۸
کد خبر: ۷۹۰۵۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
رونمایی از نسخه اصلی عکس بیعت همافران با امام(ره)
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به عکس حسین پرتوی از لحظه بیعت همافران با امام(ره)، گفت: اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس حرفه‌ای بلکه می‌توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم بزرگداشت حسین پرتوی عکاس فقید انقلاب و رونمایی از نسخه اصلی عکس ماندگار بیعت همافران با امام خمینی(ره) در مدرسه علوی روز گذشته چهارشنبه، چهارم تیرماه با حضور احمد مسجد جامعی (رییس شورای شهر تهران)، جمعی از عکاسان خبری و خانواده آن مرحوم به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه امام علی (ع) برگزار شد.
 
صفا فاضلی، مدیر موزه امام‌علی (ع)، ضمن خوشامدگویی به دوستداران حسین پرتوی، عکاس انقلاب، گفت: هنگام وقوع انقلاب اسلامی، من 11 سال داشتم و گمان نمی‌کردم که 36 سال پس از انقلاب، در سی‌وششمین روز کارم در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) افتخار برگزاری بزرگداشتی برای حسین پرتوی را داشته باشم و البته این موضوع را به فال نیک می‌گیرم.
 
فاضلی افزود: با برگزاری مراسم‌ها و بزرگداشت‌ها، این نکته را دریافتم که عرصه فرهنگ و هنر عرصه کار و تلاش است و کافی است کمی صمیمانه‌تر و مهربان‌تر کنار یکدیگر قرار بگیریم تا جا برای همه باشد.
 
در ادامه این مراسم، فیلمی از تأثیر عکس ماندگار حسین پرتوی از لحظه بیعت همافران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) در انقلاب 57 و همچنین سال‌های پایانی زندگی عکاس انقلاب پخش شد.
 
عکاس خبری چشم حقیقت بین است
در بخش دیگر این مراسم محمد نوروزی از عکاسان خبری و شاگرد عبدالحسین پرتوی پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدا از همگان خواست به احترام بزرگ بانویی که هفت سال بار مراقبت‌های شبانه روزی از حسین پرتوی را به دوش کشیده است، بایستند.
 
وی اظهار کرد: اگر پرتوی در کارهایش موفق بود، به خاطر این بود که یک یار کنار خود داشت و بخشی از موفقیت پرتوی در کار عکاسی خبری به خاطر حضور خانم پرتوی است.
 
این عکاس خبری با اشاره به مظلومیت حسین پرتوی در سال‌های پایانی زندگی، گفت: از حسین پرتوی که گذشت، اکنون متولیان فرهنگی که بودجه‌های کلان فرهنگی کشور را در اختیار دارند باید به فکر پرتوی‌های دیگری باشند که در کنج خانه‌هایشان نشسته‌اند، نه رسانه‌ای در اختیار دارند و نه کسی که بتواند فریاد مظلومیت و بیماری آنها را اعلام کند و فریاد و دردشان از اتاقشان بیرون نمی‌آید، عکاسانی که همچون حسین پرتوی با ثبت آثاری در تاریخ این مملکت اثرگذار بوده‌اند.
 
این عکاس خبری با بیان اینکه عکس پرتوی از لحظه بیعت همافران با امام (ره) سرعت انقلاب را افزایش داد و بسیاری از هزینه‌های انقلاب را کم کرد، افزود: ای کاش متولیان فرهنگی چنان که شایسته بود با چنین فرد تأثیرگذاری در انقلاب ایران رفتار می کردند.
 
نوروزی با بیان اینکه افتخار سال‌ها شاگردی حسین پرتوی را دارد، گفت: پرتوی برای تولید عکس خبری، استراتژی و برنامه داشت. پرتویی به من آموخت که عکاس خبری چشم حقیقت‌بین است. او تأکید داشت که به بزرگان پیشکسوتان این عرصه احترام بگذاریم، چرا که خودمان تا چشم بر هم بگذاریم پیشکسوت می‌شویم. او تاکید داشت که عکاس علاوه ‌بر عکاسی باید کتاب هم بخواند و عکس‌های زیادی ببیند.
 
وی افزود: پرتوی همیشه یادآوری می کرد که شأن دوربین عکاس بسیار بالاست و همیشه تاکید داشت که عکاس در عکس خبری خود حق دخالت و قضاوت را ندارد چرا که عکاس ناظر است و داور و قاضی نیست.
 
نوروزی با بیان این که عباس فتحی یکی از عکاسان پیشکسوت ایران روز گذشته از دنیا رفت، گفت: عباس فتحی را بسیاری نمی شناسند اما او عکاس جنگ هشت ساله ایران و عراق است و زمانی که هواپیماهای رژیم بعث عراق به تهران یورش بردند، عکس او تنها اثر مستندی است که این حمله را به تصویر کشیده است.
 
این عکاس خبری در خاتمه از حاضران خواست تا برای پیگیری وضعیت زندگی و بیماری دیگر عکاسان و هنرمندان عهد ببندند که همچون یک رسانه عمل کنند و تا زمانی که زنده هستند برای حمایت از آنها و خانواده هایشان قدمی بردارند.
 
نقش برجسته‌ای از عکس‌های تاثیرگذار انقلاب
در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی، رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه کوچه محل زندگی حسین پرتوی به نام او نامگذاری شده است، گفت: در زمان بیماری مرحوم حسین پرتوی در نظر داشتم که جایی از شهر را به نام ارجمند او نشانه‌گذاری کنم. با اینکه این اتفاق افتاد، ولی دلم آرام نگرفت و فکر کردم که باید کار دیگری انجام دهم.
 
رییس شورای شهر تهران افزود: در زمانی که وزیر ارشاد بودم با همفکری برخی هنرمندان و عکاسان قرار بود، تعدادی از معروفترین عکس‌های تاریخ انقلاب ایران را در قالب آثار نقش برجسته به دست هنرمندان ایرانی و هنرمندان بلوک شرق و شوروی سابق که تجربه آثار نقش برجسته را داشتند، به تصویر بکشیم که در نقاط مختلف تهران به نمایش گذاشته شود اما در جانمایی این آثار با مدیریت شهر تهران به توافق نرسیدیم.
 
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نکته اشاره کرد که اجرایی شدن این طرح بخشی به او به عنوان رئیس شورای شهر بازمی گردد که آن را پیگیری کند و بخشی از آن هم به تقاضاهای مردم بستگی دارد که زمینه  اجرایی آن را افزایش می دهد.
 
رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: عکاسی با دوره گذشته خود متفاوت‌ شده است و دوربین نیز فراگیر شده است. با پیشرفت تکنولوژی هر فرد دوربینی دارد و امروز بخشی از عکس‌های پربیننده حاصل کارهای عکاسان غیرحرفه‌ای است اما در گذشته تمام عکس‌هایی که از تاریخ کشورمان جاودانه شده است توسط عکاسان حرفه‌ای به ثبت رسیده‌اند، مانند عکس حادثه 17 شهریور، پایین آمدن امام خمینی (ره) از پلکان هواپیما، بمباران فرودگاه، عکس میدان ژاله و عکس‌های دیگری که عکاسان دلیر و خلاق داشته است و حسین پرتوی هم یکی از آن‌ها است.

او تأکید کرد: تأثیر عکس دیدار همافران با امام (ره) بر کسی پوشیده نیست و در ارزش آن همی بس که این تنها عکسی است که به مدت 35 سال هر ساله تکرار می شود  چرا که گویی هیچ نوشته، کتاب و مقاله ای از عهده نشان دادن این شکوه و عظمت برنمی‌آید.
 
مسجدجامعی دانش و شجاعت حسین پرتوی را عامل منحصر به فرد بودن این عکس دانست و گفت: این عکس تنها عکسی است که دو روز متوالی در صفحه نخست یک روزنامه به چاپ رسید چرا که از سوی فرمانده نظامیان رژیم سابق تکذیب شده بود.
 
رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: اگر این عکس نبود، بخش مهمی از تاریخ انقلاب ایران هیچ گاه به ثبت نمی‌رسید، بنابراین حسین پرتوی را نه تنها یک عکاس حرفه‌ای بلکه می‌توان یک مورخ نیز قلمداد کرد.

پیشنهادی به سازمان زیباسازی تهران
رئیس شورای شهر تهران در خاتمه یادآور شد: طرح تبدیل عکس‌های تأثیرگذار انقلاب اسلامی به نقش برجسته با همکاری فرهنگستان هنر قرار بود انجام شود که در نهایت منجر به جلب همکاری مدیریت شهر تهران نشد و اکنون به جاست که این طرح از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران به سرانجام برسد.
 
در ادامه این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه کمک هزینه سفر حج به همسر زنده یاد حسین پرتوی از فداکاری‌ها و مهربانی‌های همسر آن مرحوم تقدیر شد.
 
رونمایی از اصل عکس دیدار همافران با امام (ره)
در پایان این مراسم نیز از عکس اصلی دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) در مدرسه علوی رونمایی شد و همراه آن موسیقی جمهوری اسلامی ایران نواخته شد. این عکس از سال 87 در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) نگهداری می‌شود.
نظر شما