سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۰
کد خبر: ۷۹۲۱۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
معصومه گودرزی بانوی برگزیده همایش عمری با قرآن
در میان برگزید‌گان سیزدهمین همایش عمری با قرآن نام یک زن هم در میان فعالان قرآنی دیده می‌شود؛ بانویی که 30 سال از عمر خود را در راه آموزش قرآن سپری کرده و حالا در 60 سالگی با مهر و شعف فراوان از فعالیت‌های قرآنی‌اش می‌گوید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بانو معصومه گودرزی آموزگار مهربان و خوش‌روی قرآن کریم در حوزه روخوانی و روانخوانی، صوت و لحن و مفاهیم است. این گفت‌وگو در حاشیه تجلیل از ایشان در مرکز همایش‌های برج میلاد انجام شده است.

خانم گودرزی شما عمرتان را وقف قرآن کرده‌اید. تاثیر این همنشینی با قرآن در زندگی خودتان چه بوده است؟
آرامش؛ آرامشی که من از قرآن گرفتم هیچ چیز، مطلقاً هیچ چیز به من نداده و نخواهد داد. در هر حال همه در زندگی چالش‌هایی را تجربه کرده‌اند؛ من هم مانند همه اما مطمئن باشید تنها با توکل به خدا و انس و الفت با قرآن است که آدم می‌تواند به آرامش برسد. من با همین توکل خانواده خوبی دارم. بچه‌های سالمی دارم؛ سه پسر دارم که الحمدالله صالحند و با توکل به خدا صالح خواهند ماند. یک نفرشان دکتر شده و دو تای دیگر مهندس. خودم هم تا جایی که در توانم بوده تلاش کردم حق قرآن را در زندگی‌ام ادا کنم.
 
جرقه قرآنی شدن و زیر سایه قرآن زندگی کردن کجا زده شد؟ از کجا شما وارد این وادی شدید؟
من از کودکی در فضای قرآنی رشد کردم. خاطرم هست از وقتی خیلی کوچک بودم از میان خواهرانم تنها من همراه مادرم در جلسات سنتی قرآن شرکت می‌کردم و قرآن خواندن را از همان‌جا آغاز کردم. مادرم که علاقه‌ام را به قرآن می‌دید مرا با خودش در کلاس‌های قرآنی و جلسات می‌برد. بعد که بزرگ‌تر شدم به صورت تخصصی پیگیر آموزش قرآن شدم.
 
در حال حاضر چه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهید و بهترین خاطره‌تان از این فعالیت‌ها چه بوده است؟
الان به صورت تخصصی قرآن را در سطح دانشگاهی و حوزوی تدریس می‌کنم. از بهترین اتفاق‌هایی که بسیار خرسندم می‌کند تاثیری است که می‌بینم قرآن در زندگی شاگردانم گذاشته. اثری که هم در ظاهرشان هویداست هم در باطن‌شان. مثلا وقتی می‌بینم فلان دانشجو به واسطه انس با قرآن ایمانش تقویت شده یا حجابش را بیشتر رعایت می‌کند و حتی در پوشش‌اش تغییر رویه می‌دهد یا می‌بینم برخی شاگردانم مهربان‌تر و آرام‌تر شده‌اند، لبخند رضایت بر لبانم می‌نشیند.
 
شما به واسطه فعالیت‌های مختلف شاگردان قرآنی زیادی تربیت کرده‌اید. برجسته‌ترین افرادی که در کلاس‌های شما رشد کردند و قرآنی شدند چه کسانی هستند؟
خیلی از استادان قرآن در تهران از شاگردان من بوده‌اند، اکثرا بسیار موفق‌اند و من مطمئنم به زودی در همین همایش از آنها هم تقدیر می‌شود چون شایسته تقدیرند و من به آنها افتخار می‌کنم. اینکه تلاش‌هایم بی‌نتیجه نبوده و حتی در زندگی یک نفر تاثیر گذاشته‌ام مایه رضایت و باقیات الصالحات من است اگر خداوند قبول کند. راه سعادت فقط قرآن است. هر آنچه در دنیا و آخرت بخواهیم در این کتاب آسمانی هست و شک نکنید اگر خالص و مخلص وقتی برای آن بگذارید، حتما به هر آنچه بخواهید می‌رسید. 
 
سرکار خانم گودرزی! پیشنهاد شما به عنوان یک پیشکسوت قرآنی برای جوانان و نوجوانانی که تازه می‌خواهند زیر سایه قرآن بروند چیست؟
پیشنهاد من به کسانی که تازه دارند قدم در این راه می‎گذارند این است که برای خودشان برنامه‌ریزی داشته باشند و مهم‌تر از آن هدف؛ بگذارند برکت قرآن در زندگی‌شان جاری شود، چرا که قرآن فقط سرگرمی نیست، قرآن یک کتاب عادی نیست. برنامه‌ی زندگی است. کتابی است که حتی نگاه کردن به آن را پیامبر زکات چشم‌ها می‌دانند، از خوانش و درکش حتی بگذریم. بیایید زکات چشم‌هایمان را بدهیم!
 
شما در این کتاب آسمانی دنبال چه بودید؟
هدف من در تمام این سال‌ها تنها و تنها خودشناسی و خودسازی بود. هر کس خود را بشناسد خدا را می‌تواند بشناسد و هر کس که خود و خدا را شناخت می‌تواند به نقص‌های خود پی ببرد و آنها را اصلاح کند. نمی‌دانم تا چه حد در این شناخت و ساختن موفق بودم اما هدفم تنها همین بود و بعد خدا این لطف را به من داشت که من مدرس قرآن شوم.
 
خانواده شما، پدر و مادر و بعد همسرتان چه تاثیری بر فعالیت‌های شما داشتند؟
خانواده همسرم و خود ایشان بسیار مذهبی بودند و بسیار رغبت و میل داشتند من این راه را ادامه بدهم. حتی از بچه‌ها که آن روزها خیلی کوچک بودند مراقبت می‌کردند و تشویق‌های ایشان بسیار برای من امیدبخش، راهگشا و هدایت‌گر بود. من می‌دیدم تشویق می‌شوم به راهی که هم رضایت و خشنودی همسرم را دارد و از آن مهم‌تر خشنودی خداوند را.
 
به عنوان بانوی برگزیده همایش عمری با قرآن، تاثیر چنین همایش‌هایی را در ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی چه می‌بینید؟
لطف خدا، مسئولین و دست‌اندارکاران است و من واقعا خودم را در این مقام نمی‌بینم که برگزیده باشم. بسیار از همه فعالان مجموعه، از فرهنگسرای قرآن که در طول سال در این راه تلاش می‌کند و از کل مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سپاسگزارم. بزرگ‌ترین تاثیر این همایش و همایش‌های مشابه یا نمایشگاه قرآن کریم را هم حضور قرآن در زندگی مردم و تشویق آنها برای قدم نهادن در این راه می‌دانم.
 
و در پایان یک دعا برای مردم...
از خدا می‌خواهم آرامش را به همه قلب‌ها هدیه و جوان‌هایمان را زیر سایه لطف خود حفظ کند که بزرگ‌ترین سرمایه‌‌های ما هستند.

نظر شما