دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۴
کد خبر: ۷۹۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
معاون اسبق وزارت امور خارجه معتقد است کمربند امنیتی منطقه بدون حضور ایران معنا ندارد و تنها راه حل موجود در شرایط فعلی ایران است تا با متحدان در منطقه و دنیای اسلام اختلافات را کنار گذاشته و به سمت تشکیل نیروی دفاعی امنیت جمعی در منطقه و دنیای اسلام پیش رود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صادق خرازی معاون اسبق وزارت امور خارجه در ویژه برنامه «کودکانه‌های غزه» که روز گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با تاکید بر ریشه‌های تاریخی مسئله فلسطین گفت: اتفاقات اخیر غزه این ضرورت را بر همه مردم و امت اسلامی ایجاب می‌کند تا به عمق وجود چنین حوادث تلخی در یک دهه اخیر بیشتر توجه کنیم و چیستی و چرایی مسئله را از منظر مناسبات سیاسی مورد ارزیابی جدی قرار دهیم.
 
سفیر و نماینده اسبق ایران در سازمان ملل با بیان اینکه پایان مناسبات بین‌المللی در عصر حاضر و تدوین مناسبات جدید بین المللی مهمترین درسی است که می‌توان از این وقایع گرفت، افزود: با وجودی که نسل ما آمیخته با آگاهی، دانش و برنایی است اما متاسفانه امروز در سرزمین‌های سوخته ناظر بر بسیاری از تلخی‌ها و جنایاتی است که انسان قرن 20 و 21 از دیدن آنها تعجب می‌کند و تاکنون بیش از 1700 شهید شدند و در میان آنها بیش از 600 کودک و 200 سالخورده هستند. حمله به مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز عمومی همه حکایت از یک جریان دارد و آن هم جریان نظام سلطه و قدرتی است که با قواعد بین المللی همخوانی ندارد.
 
معاون اسبق وزارت خارجه با اشاره به جریان حاکم جهانی تصریح کرد: امروز نظام سلطه به هیچ گونه از قواعد بین‌المللی که قرن‌ها جهان آن را تجربه کرده و برای امنیت جهان کار ساز بوده پایبندی ندارد. همچنین امروز سکوت و بی تفاوتی از درون دنیای اسلام است و مهمترین متحدان رژیم صهیونیستی در چنین جنایتی سران کشورهای اسلامی هستند. امروز شاهدیم که بهار عربی یا بیداری اسلامی با توطئه عربی و توطئه سران عرب تا حدی زمین گیر شده است.
 
صادق خرازی در ادامه اظهار کرد: زندان و شکنجه و کودتا چرخش قدرت امروز مصر را تشکیل می دهد. تونس، لیبی، یمن، عراق، سوریه همه در حال گذار تاریخی مهم هستند. در سوریه بیش از 160 هزار انسان کشته و 10 میلیون نفر بیخانمان شده‌اند. ناامنی و جنگ‌های داخلی در یمن وجود دارد. در عراق، پاکستان و افغانستان وضع بسیار ناگوار است. ترور، جنگ داخلی، استبداد و گروه های تکفیری گرفتاری امروز است. پشتوانه تکفیری‌ها در مکتب فکری عربستان سعودی رقم می‌خورد و با توطئه‌های اسرائیلی در هماهنگی است.


سازمان ملل بی خاصیت ترین سازمانی است که امروز وجود دارد
وی با تاکید بر اینکه اکنون سازمان‌های بین‌المللی از هر زمانی نسبت به این مسائل بی تفاوت‌تر هستند، افزود: امروز سازمان ملل بی‌خاصیت‌ترین سازمانی است که وجود دارد. سازمان عفو بین الملل، حقوق بشر و سازمان‌های مشابه بنا شده‌اند تا زندگی امن، آرام و رفاه را برای انسان امروز به ارمغان بیاورند اما چه شده که این سازمان‌ها هیچ مسئولیتی را احساس نمی‌کنند و فقط به یک بیانیه اکتفا کرده‌اند؟ این تصویر ایجاد شده است که جهان در حال تغییر موازنه قدرت است. شرایط ویژه بین المللی در حال گذار از دنیای متصلب دوقطبی است و مناسبات جدید در حال تدوین است. همواره زمانی که استراتژی‌های جدید در مناسبات شکل گرفتند مردم اولین قربانی‌ها بودند. اکنون نیز مردم قربانی نظریه پردازان نظام سلطه هستند.
 
خرازی ادامه داد: حال چه باید کرد؟ آیا توانمندی و قدرتی به صورتی کلاسیک در دنیای اسلام امروز می توان مشاهده کرد که به وسیله آن همفکری در دنیای اسلام گسترش دهیم؟ آیا در دنیای اسلام دانایی و برنایی وجود دارد که بتوان آن را سرایت داد؟ آیا گوش شنوایی در برابر چنین تحولاتی وجود دارد؟ آیا قدرت مقاومی هست که در جلوی تجاوز بایستد؟ آیا قدرت ایستادگی وجود دارد؟ آیا قانون می‌تواند جلوی خشونت، تجاوز و انحراف را در منطقه بگیرد؟ دنیای قدرت باید تصورات خود را تغییر دهد و تغییر قدرت‌ها جز با آگاهی مردم امکان پذیر نیست.
 
نقش ایران در امنیت منطقه
معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران ثبات و امنیت خود را از تمام کانون‌های بحرانی حفظ کرده است، افزود: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، نقش ایران است، امروز کمربند امنیتی در منطقه بدون حضور ایران معنا ندارد و ایران تنها راه حل موجود است. به شرط اینکه بداند در کجا قرار دارد و دیپلماسی فعال آن فعالتر شود. 
 
وی تصریح کرد: اگر چه  وزیر خارجه ایران از همه ظرفیت خود استفاده می‌کند ولی ضرورت دارد تا رییس جمهور، شورای امنیت ملی و نیز بخش های مختلف وزارت خارجه اولویت جدی و اهتمام اصلی خود را به حوزه پیرامونی ایران قرار دهند. تلاش اصلی ایران با دوستان و متحدان خود در منطقه و دنیای اسلام باید مبتنی بر این باشد تا اختلافات کنار گذاشته شده و به سمت تشکیل نیروی دفاعی امنیت جمعی در منطقه و دنیای اسلام پیش رود. بدین ترتیب نیروی واکنش سریع ایجاد شود و ناجی مردم در برابر تجاوز و ظلم و ماجراجویی های نظام سلطه گردد.
 
خرازی با بیان اینکه ایالات متحده امریکا و اسرائیل به مراتب ضعیفتر از دهه‌ها و سال‌های قبل هستند، گفت: آگاهی و بصیرتی که امروز در دنیای اسلام وجود دارد قابل قیاس با گذشته نیست و تنها راه حل همبستگی عمومی با دنیای اسلام است. امروز ما به دنبال نفی هویت کسی نیستیم، بلکه به دنبال نفی خشونتیم. یهود، مسیحیت و اسلام واقعیت های منطقه هستند. کسی که به دنبال نفی واقعیت ها باشد به اشتباه خواهد افتاد. ما به دنبال نفی خشونت هستیم و معتقدیم نیروی واکنش سریع باید به داد مردم برسد.

نظر شما