دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۹۳۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
اظهار نظر 13 چهره فرهنگی، سیاسی، نظامی و هنری درباره «شبی در کهکشان‌ها»
نمایش «شبی در کهکشان‌ها» که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر شب در بوستان ولایت میزبان سه هزار نفر از علاقه‌مندان است، شگفتی و تحسین هنرمندان، چهره‌های سیاسی، مدیران فرهنگی و مردم را برانگیخته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای بزرگترین برنامه ترکیبی میدانی کشور با عنوان «شبی در کهشکان‌ها» در صحنه نمایشی بالغ بر دو هزار متر مربع به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حال اجراست. این نمایش که در بوستان ولایت اجرا می‌شود با استقبال 100 هزار نفری شهروندان روبه‌رو شده است. مسئولان و هنرمندان بسیاری پس از دیدن این نمایش اظهار نظرهای متنوعی درباره کم و کیف این نمایش داشته‌اند که در ادامه می‌خوانید.
 
مرادی: ترکیبی از همه هنرهای نمایشی
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نمایش شبی در کهکشان‌ها تئاتر، حرکت سایه یا تعزیه نیست بلکه ترکیبی از همه هنرهای موجود در عرصه نمایش است. در اجرای شبی در کهکشان ها تعداد ۶۰۰ نفر به ایفای مسئولیت مشغول هستند و امسال سازمان فرهنگی هنری برای اولین بار توانست در مدت ۲۰ روز این فضای نمایشی را آماده کند.
 
چمران: متفاوت از کلیشه‌‌های همیشگی
مهدی چمران رئیس شورای عالی استان ها و عضو شورای شهر تهران در حاشیه اکران نمایش شبی در کهکشان ها گفت: این حرکتی قابل تحسین است زیرا باز گو کننده بخشی از تاریخ ما است. اینکه سازمان از یکسری کارهای کلیشه ای فاصله گرفته و به کارهای نویی روی آورده را می پسندم زیرا این می تواند طلیعه ای برای کارهای بهتر باشد.
 
آقاتهرانی: کار مثبت فرهنگی
نماینده مردم تهران و عضو کمیسون فرهنگی مجلس در مجلس شورای اسلامی گفت: کار فرهنگی همین برنامه شبی در کهکشان هاست و تاثیرگذاری این برنامه ها گاه از بسیاری از کارهای دیگر فرهنگی بیشتر است و امید است تا در صورت امکان و در صورت ادامه دار شدن این برنامه فضای بزرگتری برای مخاطبان در نظر گرفته شود تا مخاطبان بیشتری بتوانند از این برنامه استفاده کنند.
 
معاون وزیر خارجه: برای نسل‌های آینده
حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه در حاشیه تماشای «شبی در کهکشان‌ها» به عنوان بزرگترین نمایش ترکیبی کشور گفت: قطعاً اگر اجرای این کار و نمونه‌های کوچک‌تر آن در سالن‌های مختلف توسعه پیدا کند، می‌تواند برای نسل جوان ما و نسل‌های آینده مفید باشد.
 
فرهادی: انتقال ارزش‌ها 
عیسی فرهادی فرماندار تهران گفت: جلوه های هنری نمایش شبی در کهکشان در نوع خود کارکم نظیری بود، فکر و روش کارگردانی این برنامه بزرگ بسیار خوب و قابل تقدیر بود. در دنیای امروزی که هزاران سایت و رسانه فعال در زمینه از بین بردن عقاید و ارزش‌های ما فعالیت می‌کنند، شبی در کهکشان‌ها ارزش ها را با پوست و خون نسل جوان عجین می‌کند.
 
حجت‌الاسلام اکرمی: حلقه اتصال با دفاع مقدس
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه بخش‌های مربوط به دفاع مقدس را می‌توان گویای تاریخ نهضت پیامبران و ائمه دانست، افزود: جوانان و نوجوانان لازم است با مفاهیم دفاع مقدس و ارزش‌های آن آشنا شوند و شاید این نمایش بتواند یکی از راه‌های اتصال نسل جوان با دوران دفاع مقدس باشد.
 
ولی‌وند: سخت‌تر از اداره جنگ
امیر سرتیپ ولی وند دستیار رئیس جمهور در حاشیه اجرا نمایش ترکیبی «شبی در کهکشان‌ها» با اشاره به نظم فوق‌العاده در مراحل اجرای آن، گفت: ما که در دوران دفاع مقدس حضور داشتیم شاید اداره جنگ نسبت به اداره این قبیل برنامه‌ها راحت تر بود ولی می بینیم با همه سختی ها، چنین برنامه هایی باز هم بدون حرکات اضافی اجرا می‌شوند. 
 
نقویان: در راستای دغدغه‌های رهبری
حجت الاسلام ناصر نقویان مدرس حوزه و دانشگاه گفت: امروز با همه فریادهایی که رهبری در حوزه فرهنگی کشیده اند، پاسخ این پرسش که در حوزه فرهنگ تا چه اندازه موفق بوده‌ایم تاسف بار است در نتیجه چنین برنامه هایی در راستای فرهنگ متعالی اسلامی و دغدغه های رهبری است.
 
میرحسینی: دو ماه برنامه‌ریزی
سیدغلامرضا میرحسینی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نمایش گفت: برنامه شبی در کهکشان ها دارای یک سابقه طولانی است و تقریبا دو ماه قبل از ماه رمضان جلسات متعددی را برگزار کردیم و طرح و برنامه ارائه شد و تا آنجا پیش رفتیم که به ساختار کنونی برنامه یعنی نمایش ترکیبی برنامه زنده با حضور مخاطبان در میانه محل نمایش رسیدیم.
 
حقیقی: شگفت‌انگیز و حیرت‌آور
ابراهیم حقیقی هنرمند پیشکسوت و گرافیست با بیان اینکه یک ماه زمان کمی برای اجرای برنامه شبی در کهکشان‌هاست گفت: این حجم حرکت، طراحی و کارگردانی برای من شگفت انگیز و حیرت آور بود. در نمایش ترکیبی «شبی در کهکشان ها» درام نور بسیار خوب پردازش شده و همه چیز به اندازه لازم و کافی رویت می شد. نه بیش از حد جیغ می زد و نه کم بود و به اندازه ای که درام اتفاق بیفتد نور وجود داشت و برای من واقعا حیرت انگیز بود.
 
بهزادپور: روان‌تر و بصری‌تر از نمایش‌های پیشین
بهزاد بهزادپور، کارگردان نمایش شبی در کهکاشن‌ها با اشاره به تغییرات این نمایش با نمایش شبی در آفتابی گفت: کسانی که دو سال پیش نمایش شب آفتابی را دیده‌اند پس از دیدن شبی در کهکشان‌ها متوجه تفاوت این دو خواهند شد. تغییر و ارتقایی که در نوع ارائه، میان‌پرده‌ها و تکنیک‌ها داشته‌ام و همچنین استفاده از فناوری‌های روز، تفاوت‌های بسیاری را نسبت به اجراهای گذشته ایجاد کرده است. می‌توانم ادعا کنم نمایش خیلی روان‌تر و بصری‌تر شده و میان‌پرده‌ها هم تغییرهای گسترده کرده است.
 
افخمی: قابل تحسین و جذاب 
بهروز افخمی، کارگردان سینما گفت: اگر بدانیم که کارهای فرهنگی یکی از وظایف سازمان فرهنگی هنری شهرداری است، می توان مدعی شد که این سازمان با اکران این نمایش به خوبی به ایفای نقش خود پرداخته است. پیشنهاد می‌کنم سازمان فرهنگی هنری شهرداری با نگاه داشتن دکورهای نمایش، محل خوبی را برای بازدید علاقمندان به هنرهای نمایشی فراهم کند.
 
وزیریان: جذاب برای خاص و عام
علی وزیریان کارگردان سینما و تئاتر با بیان اینکه این نمایش بدون تردید کار بی بدیلی است، گفت: این کار شاید برجسته ترین ویژگی اش این است که هم خواص و هم عموم مردم را تحت تأثیر قرار می دهد چون کارگردان نمایش فردی مسلط به حوزه تأ تر و سینما است لذا این باعث شده چنین ترکیب موفقی خلق شود.
 
تاکنون هنرمندان بسیاری از جمله مسعود زنده روح مسئول انجمن عکاسان ایران، حافظ احمدی مسئول انجمن عکاسان سینمای ایران و ابراهیم حسینی مسئول انجمن عکاسان تئاتر ایران، مرضیه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک گردان سینمای ایران، اردشیر صالح پور کارگردان و مدرس تئاتر، پیمان شریعتی هنرپیشه سینما و تئاتر، الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون، اسماعیل خلج هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، سید جمال ساداتیان تهیه کننده سینما، کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون، اردشیر صالح پور کارگردان و مدرس تئاتر، رسول نجفیان خواننده و هنرپیشه سینما، منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه، روزنامه نگار، منتقد و نویسنده در برنامه «شبی در کهکشان‌ها» حضور یافتند.
 
همچنین مسئولان و کارشناسان مانند حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری کارشناس مسائل فرهنگی و استاد دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، اعضای شورای عالی استان‌ها میهمان «شبی در کهکشان ها» بوده‌اند.
 
اجرای نمایش ترکیبی «شبی در کهکشان‌ها» به کارگردانی بهزاد بهزادپور از 26 تیرماه در بوستان ولایت آغاز شده و در آن حدود 400 سرباز ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش‌آفرینی می‌کنند. کل عوامل تولیدی نمایش به 600 نفر می‌رسد. این نمایش به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست.
نظر شما