دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۹۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کارگردان فیلم سینمایی «کلاشینکف» گفت: من به ژانر معتقد هستم، اما بر این باورم که این زمان و مکان است که مشخص می‌کند فیلمساز به چه سمتی برود و بستگی به شرایط دارد که شما چه فیلمی بسازی که مورد استقبال قرار بگیرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر دو شنبه (بیستم مرداد ماه) نمایش و نشست نقد و بررسی فیلم«کلاشینکف» در قالب شصت و دومین برنامه خانه فیلم فردوس با حضور  سعید سهیلی (کارگردان و تهیه کننده)،ناصر چشم آذر(آهنگساز)،مهدی محمدنژادیان(نویسنده)،ساعد سهیلی(بازیگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

براساس این گزارش، محمدرضا لطفی (مجری – منتقد) در ابتدای این نشست درباره این فیلم گفت: «کلاشینکف» در امتداد گشت ارشاد سعید سهیلی است و جالب است که سهیلی از معدود کارگردانانی است که تقریبا همه نوع ژانری را از دفاع مقدس و فیلم های نوجوان پسند گرفته تا کمدی و مخاطب عام و اجتماعی در کارنامه خود دارد.«کلاشینکف» نه فیلم  بی نقص و بی نظیری است و نه تاریخ سینمای ایران را متحول کرده است. ایراد و اشکال به فیلم وارد است،اما یک امتیاز بسیار بزرگ و مثبت دارد و آن اینکه به معنای درست کلمه سینما است.سینما به این معنا که قصه گو است و هدفش جذب مخاطب و سرگرم ساختن او و تعریف کردن یک داستان است. شاید این مهم از اصول و پیش شرط هر فیلمی به حساب بیاید، اما سینمای ایران چنان دچار شبه روشنفکری شده است که گویی هرچه مخاطب در سالن سینما بیشتر عصبی شود و کلافه شود امتیاز فیلم هم بالاتر می‌رود.«کلاشینکف» یک اثر ساده  است که با مخاطب و مردم سروکار دارد و قصدش قصه گویی و قهرمان سازی است.

در ادامه این بحث سعید سهیلی عنوان کرد: زمانی من را به عنوان سهیلی کارگردان «مردی شبیه باران» می شناختند، بعدتر مرا به عنوان کارگردان فیلم «چارچنگولی» می‌شناختند و این اواخر هم به عنوان سازنده «گشت ارشاد».اما مطمئن هستم که با این استقبالی که از فیلم «کلاشینکف» شده است بعدتر از من به عنوان کارگردان «کلاشینکف» نام خواهند آورد و این را گفتم تا بگویم من به ژانر معتقد هستم،اما بر این باورم که این زمان و مکان است که مشخص می کند فیلمساز به چه سمتی برود و بستگی به شرایط دارد که شما چه فیلمی بسازی که مورد استقبال قرار بگیرد.فکر می کنم در برهه فعلی و شرایطی که در آن هستیم سوژه های ملتهب جامعه مواردی که مردم با آنها مشکل دارند بیشتر مورد توجه تماشاگر قرار می گیرد و مخاطب دوست دارد تا این چیزها را روی پرده ببیند و اتفاقا نیازش محسوب می شود.من فیلمساز هم سعی می کنم با یک جامعه شناسی به سمت نیاز جامعه و مخاطب بروم.متاسفانه سینمای ما از قهرمان تهی شده است و ما سینماگران این را فراموش کرده ایم که سینما نیاز به قهرمان دارد، نه فقط سینما که جامعه،محله،تاریخ و...نیاز به قهرمان دارد.این قهرمانان هستند که تاریخ را شکل می دهند و در سینما هم این قهرمانان هستند که تاریخ سینما را می‌سازند،پس چه شده است که امروزه در سینمای ما قهرمان سازی به دست فراموشی سپرده شده است؟

سعید سهیلی در ادامه این بحث توضیح داد: به زعم من و خیلی‌ها که این فیلم را دیده‌اند «کلاشینکف» یک گام رو به جلو در کارنامه من محسوب می‌شود و خودم احساس می‌کنم که هم از قصه کامل تر و جان دارتری نسبت به «گشت ارشاد» برخوردار است و هم اینکه از حیث فیلمنامه و جنبه‌های دیگر از فیلم قبلی‌ام بهتر است.

در ادامه این نشست مهدی محمد نژادیان که به اتفاق سعید سهیلی فیلمنامه را نوشته است توضیح داد که: من در فیلم «گشت ارشاد» افتخار این را پیدا کردم که با آقای سهیلی همکاری‌ام را شروع کنم و در واقع قرار بر این بود که من «گشت ارشاد» را بازنویسی کنم و این بازنویسی تبدیل به یک بازنویسی مفصل یا بهتر بگویم دوباره نویسی شد و همین باعث شد تا من و آقای سهیلی به روحیات هم آشنا شویم و زمینه همکاری مجدد ما فراهم شود.

دقیقا خاطرم هست که یک ماه قبل از اکران فیلم "گشت ارشاد" یعنی اسفند ماه آقای سهیلی لطف کردند و با من تماس گرفتند و چند نشست با هم گذاشتیم و طی گپ و گفت های مفصل طرح ها و قصه های مختلفی مطرح شد که از دل آن به "کلاشینکف" رسیدیم. حتی خاطرم هست که در مقطعی تصمیم گرفتیم که گشت ارشاد 2 را بسازیم،اما در نهایت به کلاشینکف رسیدیم .

در ادامه ساعد سهیلی بازیگر نقش اصلی فیلم هم  توضیح داد:من از صمیم قلب می گویم که خیلی خوشحال هستم که فعالیت حرفه‌ای بازیگری ام را با فیلم «گشت ارشاد» شروع کردم و افتخار می‌کنم که فرزند سعید سهیلی هستم.به هرحال قابل انکار نیست که وقتی یکی از اعضای خانواده ات سینماگر است خیلی راحتتر می توانی وارد سینما بشوی،اما اصل ماجرا ادامه فعالیت است،زمانی که می‌خواهی به شکل حرفه ای به راهت ادامه بدهی، در آن زمان دیگر مهم نیست که تو یکی از اعضای خانواده ات سینماگر هستند.چون مردم باید تو را بپذیرند و اینجا کار سخت می‌شود.

ساعد سهیلی همچنین در پاسخ به این پرسش که وقتی در «گشت ارشاد» از سوی مخاطب پذیرفته شده در فیلم بعدی سعی کردی همان بازی و تیپ را ادامه بدهی یا اقدام به فاصله گرفتن از آن کردی عنوان کرد: وقتی نقش و بازی در نزد مخاطب مورد استقبال قرار می گیرد بعضی از بازیگران سعی در تکرار آن می کنند تا موفقیت شان ادامه پیدا کند که البته خیلی زود به تکرار می رسند، اما در مقابل، عده دیگری هستند که دست به انتخاب های متفاوت می زنند که سلیقه و روحیه من از جنس دوم است و علاقه‌ای به تکرار ندارم.برای همین چه در جنس بازی ام و چه در انتخاب کارهایم سعی می کنم دست به تجربه بزنم و ژانرهای مختلف را امتحان کنم.

در پایان ناصر چشم آذر آهنگساز این فیلم در این جلسه گفت: بی ریا و تکلف و تعارف حس درونی ام را می گویم که افتخار می کنم به فیلم کلاشینکف و کاری که کرده‌ام. به شدت بر این باورم که یکی از عناصر بسیار مهم و تعیین کننده در فروش یک فیلم موسیقی آن است که می تواند در جذب مخاطب تاثیری شگرف داشته باشد. متاسفانه بعضی مسایل که به زعم من اکثر آنها مشکل مدیریتی هستند باعث می شود تا به موسیقی فیلم لطمه وارد شود و کیفیت آثار حرکت نزولی پیدا کنند.

سعید سهیلی در حاشیه نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی کلاشینکف با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان و شهروندان منطقه از این نشست نقد و بررسی گفت: برگزاری نشست‌ها و همچنین کارگاه‌های نقد و بررسی فیلم گامی بلند در راستای آشنایی شهروندان با عوامل مختلف سازنده فیلم است.

 وی افزود: معتقدم تمامی فرهنگسراهای تهران باید با برگزاری برنامه هایی همچون شب شعر، اجرای تئاتر، نقد و بررسی فیلم و ... فضای رقابت فرهنگی سالم ایجاد کنند.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایا از عوامل فیلم تقدیر شد.

سلسله نشست های نقد و بررسی فیلم «سکانس» هر دو هفته یکبار (دوشنبه ها) ساعت 18 در فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات برگزار می شود.
نظر شما