دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۵۹
کد خبر: ۷۹۴۴۳
|
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
نکوداشت استاد یدالله کابلی خوانساری در موزه امام علی (ع) برگزار شد
نکوداشت استاد یدالله کابلی خوانساری پیشکسوت و چهره ماندگار خوشنویسی ایران چهارشنبه 29 مرداد به همراه نمایشگاهی از منتخب آثار وی در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نکوداشت استاد یدالله کابلی خوانساری پیشکسوت و چهره ماندگار خوشنویسی ایران چهارشنبه 29 مرداد با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری و چهره های فرهنگی هنری با همکاری موسسه فرهنگی هنری نور و نگار در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
 
استاد کابلی مظهر همه نیکویی‌هاست
استاد محمد حیدری از شاگردان ممتاز یدالله کابلی در این نکوداشت گفت: آثاری که امروز در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) به نمایش درآمد و نقش تاثیرگذار استاد کابلی در پیشبرد هنر خوشنویسی بیانگر تلاش و شخصیت بزرگ اوست.
 
وی افزود: از برگزار کنندگان این مراسم تشکر می‌کنم اما کاش نام این مراسم را به جای «نکوداشت» «دیدار با استاد» می‌گذاشتند چرا که کابلی مظهر همه خوبی‌ها و نیکویی‌هاست.
 
این هنرمند خوشنویس با اشاره به سفرهای استاد کابلی به خارج از کشور بیان کرد: ما در حق استاد بزرگی مانند کابلی قدرنشناس بودیم و آن طور که باید شاگردی نکردیم، بسیار اتفاق تلخ و سختی است که استاد را فقط دو ماه در سال در کنار خودمان داشته باشیم، البته اشکال از ماست، که تاب آفتاب را نداریم و ماه‌ها باید حسرت بکشیم تا آفتاب وجود استاد طلوع کند. استاد اگر اینجا هم نباشد، روحیات و دلبستگی‌هایش اینجاست او دلبسته ایران  است و تنها جسم او آنجاست، هر جا هم که مقیم باشد دلش با ماست.
محمد حیدری از شدت تاثر فراوان نتوانست سخنرانی خود را ادامه دهد و با خواندن شعری برای استاد کابلی سخنرانی خود را به پایان برد.
 
عرصه خط یکی از سرافرازترین جلوه‌های هنر ایران است
در ادامه این مراسم هادی سیف پژوهشگر هنر گفت: در طول تاریخ میان حال و قال در عرصه هنر ایران همیشه آشکارا شاهد وقایعی هستیم؛ آنانی که قال را دنبال کردند و آنانی که به حال دلبستند، شگفتا در عرصه هنرهای ایرانی، خط هم صاحب پیام است و هم سردمدار است و شاید جامعه بشری این هنر را مونس شد به این دلیل که سهم عظیمی در جامعه بشری داشته است و یکی از سرافراز ترین جلوه های هنر در ایران به یقین در عرصه خط بوده است.
 
وی افزود: شکی ندارم اگر هنر ایران هنری درون گرا است، هنرمندان سرزمین من با مدد از نقش و رنگ دنبال وصل و وصالی بودند وصف ناشدنی و خوشنویسان و خطاطان سرزمین من طلایه داران این شورو حال هستند.
 
مدیر فصلنامه هنر عنوان کرد: بنابراین کم نیستند هنرمندانی که به دنبال قال آمدند و در قیل و قال گم شدند و کم نیستند هنرمندانی که دلبسته به حال در ضیافت عالم الهی ماندگار شدند و هنرمندان خوشنویس به دنبال درونگرایی وصال به حال پیوستند.
 
وی افزود: در حقیقت بخشی از عظمت شکوهی که هنر دارد ناشی از مهارت است و مهارت بخشی از خلاقیت هنری است اما هر آنچه هست پیام آوری حال درونی است که هر شیفته دلی را به دنبال خود می کشاند.
 
این پژوهشگر هنر با اشاره به سخنرانی خود در دانشگاه یو سی ال امریکا عنوان کرد: در آنجا جسارت کردم و مقایسه ای داشتم بین واتیکان و هنر و هنرمندان واتیکان و سوخته دل عاشقان اغلب گمنام آستان رضوی، من مدعی بودم در واتیکان سیلی حیرت خوردم، به جای نزدیک شدن به آثار عقب کشیدم اما در سایه خلاقیت عاشقانه در آستان قدس به هر طاق و نیم طاق و گذری آغوش های بازی می‌دیدم.
 
سیف در ادامه افزود: حضرت میرعماد توصیه‌ای دارند در هنر خط که ترکیب، کرسی و تناسب را توامان حفظ کنید تا پله پله‌های تاریخ را بپیمایید و به یقین استاد یدالله کابلی خوانساری خوشنویسی در عرصه شکسته نستعلیق فرامین حضرت میر را به غایت رعایت کرد و تنوعی را در زمینه خط ایجاد کرد.
 
توفیق استاد کابلی در کار خلاقانه، تالیف و تدریس
سهیل محمودی نیز در توصیف تاثیرگذاری یدالله کابلی خوانساری گفت: معدود هنرمندانی هستند که می‌توانند همزمان به کار خلاقانه، تالیف و تدریس بپردازند و این موضوع توفیق بزرگی برای یک هنرمند است که استاد کابلی با کارهای خلاقانه، تالیف منظم آثارش و تربیت شاگردان توانسته به آن نایل شود.
 
این شاعر افزود: اینکه هنرمند بین چرخدنده‌های زندگی گرفتار نشود و مشغول کار خلاقه شود و آثارش را منظم عرضه کند و مانند استاد کابلی در هزاران شاگرد تکثیر شود برای کمتر هنرمندانی در این زمانه ممکن می شود. بسیاری از هنرمندان بزرگ تنها به یکی از این وجوه دست یافته‌اند و اگر امروز افراد دوست دارند حافظ را با خط استاد کابلی بخوانند و استاد با نگاه به شاگردان حس متعالی را دارند به عنوان کوچکتر می‌گویم که از این بابت باید بسیار شاکر باشند.


کابلی: قصد مهاجرت نداشته‌ام
استاد یدالله کابلی ضمن سپاس از برگزار کنندگانذ و حاضران مراسم گفت: هنگام سفر لحظه‌ای از یاد عزیزان و دوستان دور نبوده‌ام و تنها فاصله فیزیکی بوده است، من در شرایطی به آن سوی کره خاکی سفر کردم که اگر می‌ماندم از بی‌عدالتی از بین می‌رفتم، از رنج و ریایی که در بعضی از قلم دستان است، قصد سفر از کانون عشق و مهر نداشتم، من رفتم تا بی من بودن آن ها را آرام کند، من جای کسی را تنگ نکردم.
 
وی افزود: من قصد مهاجرت ندارم و به زودی به جمع دوستان باز می‌گردم. فقط ترجیح دادم تا مدتی دور باشم؛ این مهم نیست که گاهی دوست داشتنی نیستیم اما این درد بزرگی است که حس دوست داشتن و زیبا دیدن و اندیشیدن، در ما از بین برود.
 
استاد کابلی با اشاره به تک تک شاگردانش و معرفی آن‌ها تصریح کرد: اگر هنرمند بتواند یک هنرمند را تربیت کند بقای آن هنر را تضمین می کند، امروز خوشحالم که استاد حیدری را می بینم که با آثار قوی تر و هنرمندانه‌ترش موجب افتخار من است. 
 
پخش فیلمی درباره آثار و فعالیت‌های استاد کابلی، شعرخوانی سهیل محمودی، صحبت شاگردان استاد، تجلیل از خانواده استاد یدالله کابلی خوانساری و نمایش آثار برگزیده استاد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
 
استاد یدالله کابلی خوانساری متولد سال ۱۳۲۸ و از چهره های برجسته و نامی خوشنویسی در زمینه خط شکسته و عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران است. وی در سال ۱۳۸۵به عنوان چهره ماندگار خوشنویسی ایران برگزیده شده ‌است. کابلی تا کنون در کشورهای مختلف نظیر انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پاکستان، امارات متحده عربی، ترکمنستان، کویت، روسیه و ایالات متحده آمریکا نمایشگاه‌های انفرادی یا گروهی برگزار کرده‌است. از ابتکارات وی ترکیب اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ در یک صفحه‌است، به طوری که هر قطعه‌ای فرم و فضا و ترکیبی خاص خود را پیدا می‌کند.

نظر شما