دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۵۳
کد خبر: ۷۹۵۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
نشست بررسی و معرفی کتاب رقعه، آخرین اثر حمیدرضا برقعی با حضور جمعی از شاعران آئینی و دوستداران شعر و ادب روز گذشته در فرهنگسری امید برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اجرای این مراسم به عهده سعید بیابانکی شاعر نام آشنای معاصر بود. وی کلام خود را با قرائت یک دوبیتی آغاز کرد و گفت: در جامعه ای که سرانه مطالعه پایینی دارد موفقیت این کتاب بسیار چشم گیر است. وی با تبریک دهه کرامت به حاضران، وجود پر برکت امام رضا (ع) و خواهر گرامیشان در ایران را حلقه اتصال ایران با جهان اسلام دانست.

وی ادامه داد: اشعار برقعی نیاز به بزرگنمایی نداشته و در حد و اندازه طبیعی خود بسیار قوی و قابل تمجید است.

بیابانکی در بخش دیگری از سخنانش هنر شعر خوانی برقعی را ستود و وی را شاعری توانمند، هم در عرصه شعر خوانی و هم در عرصه شاعری معرفی کرد.

وی سخنانش را با اشاره ای به اشعار سپید، نظیر اشعار دکتر گرمارودی و کتاب گنجشک و جبرییل ادامه داد و آن را نمونه های برجسته ای از شعر سپید عنوان کرد.

بیابانکی در ادامه گفت: برقعی، واقعه عاشورا  را در اشعارش منطبق با زمان حال کرده و اشعارش با توجه به قالب های متنوع از قوت خاصی برخوردار است. اشعار سکوتر، آبادان ویران و در اتوبوس کاروان به دلیل ویژگی‌های خاص از قبیل اشاره به ایران کامل اما کوچک در شعر آبادان ویران و وجود فضایی متفاوت در اتوبوس کاروان و تعابیر متنوع از سکوت در شعر سکوت دارای برجستگی خاص است.


همچنین استاد محقق در این نشست ابتدا به دو نوع شعر مذهبی رایج در کشور اشاره و آنها را اشعاری با قابلیت بیان در محافل روشنفکری و اشعاری با قابلیت بیان در هیئتهای مذهبی عنوان کرد و افزود: تلاش های شاعران برای تلفیق این دو گروه شعر جز در مواردی، تا حد زیادی بی نتیجه بوده است.

وی وقوع انقلاب را نقطه عطف شعر آیینی دانست و بر حضور جوانان مستعد این رشته در این زمینه پس از انقلاب تاکید کرد و برقعی را طلیعه وقوع جریان شعر تلفیقی دانست و ابراز امیدواری کرد تا این جریان ادامه داشته باشد. 

وی اشعار برقعی را نمونه ای  از راه سوم در ادبیات آیینی کشور عنوان کرد.

در ادامه این مراسم شاعران جوان به شعرخوانی پرداختند.

در پایان نیز با حضور حمیدرضا برقعی و دیگر شاعران حاضر در مراسم، آخرین اثر وی معرفی و بررسی شد.

نظر شما