سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۹۵۶۳
|
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
همزمان با زادروز امام هشتم در باغ موزه هنرهای ایرانی برگزار شد
شاعرانی همچون محمد علی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، بهروز یاسمی، سعید بیابانکی و جمعی از شاعران جوان و شعردوستان در شب میلاد امام رضا(ع) شب گذشته در شب شعر حریم آهو گرد هم آمدند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شب شعر «حریم آهو» با حضور شاعران پیشکسوت و جوان و دوستداران ادبیات در شب میلاد با سعادت شمس و شموس همراه با استقبال شعردوستان و شیفتگان و ارادتمندان امام رضا (ع) شب گذشته در سالن کهن دیار باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.
 
محمد مهدی صمیمی ابیانه مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آغاز این برنامه ضمن خوشامد گویی و تبریک این شب فرخنده در توضیح برنامه‌های ادبی سازمان تصریح کرد: مجموعه همکاران در مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان خادم تمام شهروندان فعال و زحمت کش در حوزه ادبیات هستند و به دوستانی که در فضای ادبیات تنفس می‌کنند این اطمینان را می‌دهیم که آماده هرگونه خدمت و منتظر پیشنهادهای علاقمندان حوزه ادبیات هستیم و انتقادهای خود را از ما دریغ نکنید.
 

وی با اشاره به این نکته که برنامه‌های مناسبتی مانند برنامه «حریم آهو» طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت، افزود: در دوره جدید مدیریت آفرینش‌های ادبی و تیم شورای ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به مبنا و ماهیت ذاتی ماموریتی که انتفاع همه اقدامات به مردم است، رویکرد کانونی را به شکل قدرتمند انتخاب کردیم و ادامه می دهیم.
 
مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری بیان کرد: چشم انداز ما این است که در آینده نه چندان دور، ادبیات وارد امور روز مره مردم شود، همانگونه که در دوره‌هایی از تاریخ ایران این طور بوده است اما در حال حاضر ارجاعات ادبی مردم کم شده است و ارتباط با ادبیات در شرایط بدی است.
وی با بیان اینکه با تقویت رویکرد کانونی افراد بیشتری از شهروندان درگیر ادبیات می‌شوند، افزود: رویکرد کانونی ما حمایت مادی و معنوی از کانون‌ها و ایجاد کانون هاست. ادبیات امتیاز‌های زیادی دارد مانند اینکه قابل انتقال ترین هنر،  کم هزینه ترین هنر و در دوره های ی محبوب ترین هنر بوده است.
 
ابیانه با تاکید بر اینکه در هر دوره شاهد این هستیم که مسائلی در زندگی مردم جا باز می‌کند، تصریح کرد: زمانی ورزش و کلاس‌های مختلف و یا دیدن فیلم‌های سینمایی روز دنیا تبدیل به کار روزانه مردم می‌شود و ما به دنبال این هستیم تا با فعال کردن ظرفیت‌های ادبیات موجی به را ه بیافتد و برنامه ادبی و استفاده از ماهیت ادبیات جزو برنامه هفتگی و روزمره شهروندان تهران و در نهایت ایران شود.
 
مدیریت آفرینش‌های ادبی با بیان اینکه استراتژی تقویت و ساماندهی و ایجاد کانون ها را دستور کار داریم گفت: برای رسیدن به این هدف دوره‌های مختلفی برگزار خواهیم کرد و تلاش داریم تا اطلاع رسانی به بهترین شکل انجام شود و نیازمند حمایت رسانه‌ها هستیم چرا که فضای رسانه ای می‌تواند به تقویت کانون‌ها کمک کند، و با معرفی برنامه های کانونی مردم قادر خواهند بود تا در جریان و استفاده از برنامه‌های ادبی کانون‌ها قرار گیرند.
 
وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با گرم شدن فضای کانونی دوستداران ادبیات به اندازه استعداد خودشان ادیب باشند و آفرینش داشته باشند و شرایط استفاده بیشتر مردم از ادبیات حاکم شود و ارجاعات ادبی در زندگی مردم زیاد شود و شاهد این باشیم که ادبیات به عنوان ویترین و پیشانی هنر ایرانی و ایرانیان روز به روز رونق یابد و بهره مندی مردم از ادبیات بیشتر شود.
 
در ادامه این برنامه مجری برنامه با کسب اجازه از استاد محمد علی بهمنی شاعران جوان را برای شعرخوانی به روی صحنه دعوت کرد. در این بخش شاعرانی همچون علیرضا بدیع، قاسم صرافان، بابک نبی، امیر کیاشمشکی، امید روزبه، مرتضی حیدری، بهزاد نجفی، غلامرضا طریقی شعر خوانی کردند. همچنین شعر خوانی مهدی استاد احمد، صابر قدیمی دو شاعر طنز پرداز از دیگر بخش‌های این قسمت از شب شعر «حریم آهو» بود.
  
من مستم و حیران یا ضامن آهو
کلیپ «من مستم و حیران تو یا ضامن آهو     مدهوش و پریشان تو یا ضامن آهو» با موضوع شفای بیماران برای شعردوستان پخش شد. و در ادامه گروه مسیقی مقامی خراسان به سرپرستی حسین دامن پاک از برجسته ترین تکنوازان دوتار بر روی سحنه آمدند و قطعاتی را در وصف شمس توس اجرا کردند. 
 
شعر خوانی شاعر یاران چه غریبانه برای اما رضا(ع)
در ادامه برنامه پرویز بیگی حبیب آبادی شاعر «یاران چه غریبانه رفتند از این خانه» با عرض سلام‌هایی لبریز از بودن‌ها، سرودن‌ها و ستودن‌ها و اجازه از استاد بهمنی شعری برای امام رضا (ع) خواند.
اي دفتر هشتم تغزل
در گستره شکفتن گل
با شوق کبوترانه دل
پيوسته نشسته ام به محمل...
 
ابراهیم اسماعیلی شاعر و منتقد و نویسنده کتاب غزل و مزل نیز با خواندن غزلی برای شعردوستان ارادت خود را به امام رضا(ع) اعلام کرد. 
یک کاسه لبریز گندم در هوا پر 
در بال بال ابلق فوجی کبوتر .....
 
در ادامه سعید بیابانکی از دیگر شاعرانی بود که با یاد خاطره روزی برفی و لغو پرواز اصفهان مشهد و نرسیدن به بارگاه ضامن آهو شعر خود را برای میلاد امام عاشقان خواند.
چمدان های خسته سنگینند
سالن انتظار سنگین تر
مثل دیشب نگاه ها ابری است
پشت شیشه پرنده ها پرپر
چشمه ای اشک و شور در چشمم
 
بهروز یاسمی نیز ضمن ابراز رضایت از برگزاری این شب شعر گفت: کم برنامه ای برگزار می شود که همه شاعران از نسل های مختلف و ویترین شاعران در یک شب شعر جمع شوند در این روزها که شعر بازار گرمی ندارد و شرایط شاهد شب شعر خوبی هستیم که شاعران برای امام رضا(ع) شعر خواندند.

شعر خوانی برای امام شاعر دوست 
عبدلاجبار کاکایی نیز با اشاره به اینکه تازه از زیارت امام هشتم بازگشته است، گفت: گرد و غبار سفر هنوز به تن‌مان هست و بوی زیارت، شب پیش زیر ریسه‌های حرم امام رضا(ع)، امام شاعر دوست و امام شاعر حال خوبی داشتیم، هر صحنی که وارد می شدیم عشق بازی مردمی بود که رنگین کمانی از نژادها و پژواک گوناگونی از صداها در گوشمان می‌پیچید و استیصال انسان وقتی نزدیک می‌شد به آن کانون عشق بازی و اطراف ضریح؛ یک بار در طبقه سوم صحن مسجد الحرام این حال را تجربه کردم، 15 سال پیش زل زده بودم به آدم‌هایی که دور مکعب خانه خدا می‌چرخیدند و بغضم شکست. نشکست، ترکید. آنجا این استیصال انسان و گردش‌شان و دوران زلال گونه آب وار که فرو می روند و محو می شوند؛ پریشب این حالت در اطراف ضریح امام رضا دست داد. در آنجا بیابانکی بیتی خواند که شاعرش یادم رفت و اما شعرش یادم ماند: «گر هشت رضا و جواد نه   چه غم بگذار هشتم گرو نه باشد»
 
وی در ادامه غزلی را به امام رضا(ع) تقدیم کرد:
من جز شما، گلایه به صحن ِکجا برم؟
راز غریب را به کدام آشنا برم؟

ای جان و دل به گنبد و گلدسته‌ات مقیم
جان را کجا گذارم و دل را کجا برم؟

از تاب جعد و نافه‌ی آهو صبا چه برد؟
من آمدم که بویی از آن ماجرا برم

چشم امید دارم ازین جسم ناتوان
جان را به آستانه‌ی دارالشّفا برم

دل را به بحر تو بسپارم حباب‌وار
مس را به آتش تو بسوزم، طلا برم

حاجت نگیرم از تو به جایی نمی‌روم
ای گنج درد! آمدم از تو دوا برم

ای دل مقیم صحن رضا باش و صبر کن
نگذار از تو شکوه به پیش خدا برم

شرمنده‌ام که همت آهو نداشته‌ام
 
شعر خوانی استاد محمد علی بهمنی پایان بخش این برنامه بود. بهمنی در ابتدای شعر خوانی خود گفت: فرصت نابی بود برای همه در روزی عزیز تا در انتظار شنیدن هم باشیم؛ چه بهتر از این. وی با اشاره به شعری که می‌خواهد بخواند گفت: این شعر را در 63 سالگی گفتم و اینک هم در  73 سالگی هستم. 
 
شرمنده‌ام كه همت آهو نداشتم
شصت و سه سال راه به اين سو نداشتم

اقرار مي‌كنم كه من – اين هاي و هوي گنگ-
ها داشتم هميشه ولي هو نداشتم

جسمي معطر از نفسي گاه داشتم
روحي به هيچ رايحه خوشبو نداشتم

فانوس بخت گم‌شدگان هميشه‌ام
حتي براي ديدن خود سو نداشتم

وايا به من كه با همه‌ي هم زباني‌ام
در خانواده نيز دعاگو نداشتم

شعرم صراحتي‌ست دل‌آزار، راستش
راهي به اين زمانه‌ي نه تو نداشتم

نيشم هميشه بيشتر از نوش بوده است
باور نمي‌كنيد كه كندو نداشتم؟!

مي‌شد كه بندگي كنم و زندگي كنم
اما من اعتقاد به تابو نداشتم

آقا شما كه از همه‌كس باخبرتريد
من جز سري نهاده به زانو نداشتم

خوانده و يا نخوانده به پابوس آمدم؟
ديگر سوال ديگري از او نداشتم
 
شب شعر «حریم آهو» به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شب گذشته 16 شهریور همزمان با میلاد با سعادت امام رضا(ع) در سالن کهن دیار باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد.

نظر شما