دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۲
کد خبر: ۷۹۶۴۰
|
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
در آیین رونمایی از کتاب «آن بیست و سه نفر» مطرح شد
مرتضی سرهنگی در آیین رونمایی از کتاب «آن بیست و سه نفر»، ادبیات جنگ را ادبیات امید دانست و گفت: ادبیات جنگ ادبیات امید است و به همین دلیل به راحتی ترجمه می‌شود و انسانی ترین گونه ادبیات جنگ ادبیات اسارت است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته احمد یوسف‌زاده، شب گذشته 30 شهریور همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور مرتضی سرهنگی، حبیب احمدزاده، احمد یوسف زاده نویسنده کتاب و جمعی از راویان کتاب و علاقه‌مندان به ادبیات دفاع مقدس در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب در این مراسم گفت: ماجرای کتاب آن بیست و سه نفر ماجرای من نیست بلکه توصیف قهرمانان اصلی این کتاب است که با سختی ها وشکنجه های فراوان تاریخی را در جهان به ثبت رساندند.
 
وی افزود: «آن بیست و سه نفر» خاطرات بیست و سه نوجوانی است که در عملیات بیت المقدس به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و با عشق و علاقه به میهن خود ارزش‌های انقلاب را حفظ کردند و رنج‌های زیادی مثل اعتصاب غذا، خشونت‌ها و شکنجه‌های مشقت‌باری را به جان و دل خریدند تا حماسه بزرگی را برای کشورمان خلق کنند.
 
در این مراسم همچنین مرتضی سرهنگی به استفاده رسانه‌ای عراق از اسارت 23 نوجوان در خاک این کشور اشاره کرد و افزود: اردیبهشت سال 61 زمانی که این نوجوانان اسیر شدند خبری در ایران منعکس نشد و من چون در آن هنگام روزنامه نگار بودم خبر اسارت آنها را از رسانه‌های خارجی متوجه شدم. در این اخبار گفته می‌شد که عراقی‌ها 23 نوجوان را از میان اسرا انتخاب کرده و روی آنها تبلیغات رسانه‌ای انجام می‌دهند. عراقی‌ها تأکید داشتند که ایران نیرو ندارد و از مدارس به جبهه‌ها سرباز اعزام می‌کند. خاطرم هست که در یکی از این روزنامه‌ها عکسی از یک نظامی عراقی که صورت یکی از همین اسرای نوجوان را به روی دوربین گرفته بود نشان می‌داد که با این تیتر «بعضی‌هاشان بچه‌اند» منتشر شده بود. استفاده رسانه‌ای از این نوجوانان در خاطرات برخی از اسرای عراقی نیز در ایران ثبت شده است.
 
وی با اشاره به ادبیات بازداشتگاهی ادامه داد: پس از اسارت ادبیاتی به جا مانده که از آن با عنوان ادبیات بازداشتگاهی یا اردوگاهی یاد می‌شود این نوع ادبیات در کشورهای مختلف مانند آلمان و روسیه نیز وجود دارد و در ایران هم به آن توجه شده است. ادبیات اسارت‌گاهی گونه شناخته شده‌ای در ادبیات دفاع مقدس است که تاکنون 300 عنوان در این قالب به چاپ رسیده که همه این آثار سه شاخصه مشترک ایمان، امید و محبت دارند. علاوه بر این حدود 6 میلیون نامه نیز بین اسرای ایرانی و خانواده‌هایشان رد و بدل شده است که در آنها می‌توان عناصر مختلفی پیدا کرد که یکی از آنها امید است. ادبیات جنگ ادبیات امید است و به همین دلیل به راحتی ترجمه می‌شود. انسانی ترین گونه ادبیات جنگ ادبیات اسارت است. وقتی اسرا در اسرت و رنج زندگی می‌کردند اما همواره به آینده امیدوار بودند.
 
سرهنگی تصریح کرد: در خلال جنگ تحمیلی اتفاقات مهم و بزرگی مانند فتح خرمشهر رخ داد. یکی از همین اتفاقات بزرگ اسیر شدن این 23 نفر است. عراقی‌ها می‌خواستند با جدا کردن سربازان جوانتر و انجام تبلیغات رسانه‌ای بر روی آنها زهر آزادی خرمشهر را بگیرند چرا که فتح خرمشهر صدای شکستن ستون فقرات صدام را درآورد.
 
وی افزود: به اسارت درآوردن 23 نوجوان یکی از اتفاقات نادر جنگ بود عراقی‌ها این نوجوانان را انتخاب کردند و ترتیب ملاقات آنها را با صدام دادند. صدام در این دیدار به آنها وعده های مختلف داد اما بچه‌ها با وجود سن کم متوجه شدند که وعده های او توطئه آزادی است به همین خاطر تصمیم می‌گیرند آزاد نشوند 9 سال در سلول‌ها باقی بمانند تا آبروی ایران حفظ شود.
 
سرهنگی به کارآمدی ادبیات اردوگاهی در سال‌های اخیر برای زندگی امروز اشاره کرد و گفت: ادبیات اردوگاهی ادبیاتی است که به راحتی یک نوع زندگی را به ما یاد می‌دهد زندگی که در آن نه به حداقل ها که با هیچ بتوانیم ادامه دهیم. این نوع آثار فن زنده بودن را به ما یاد می‌دهند. بسیاری از درس‌های این خاطرات امروز به درد ما می‌خورد.
 
وی افزود: اسرای عراقی در ایران بیش از 60 اثر از خاطراتشان را نوشتند که به نوعی عذرخواهی ملی بود چرا که سابقه ندارد یک اسیر جنگی خاطراتش را در کشور مقابل بنویسد و چاپ کند.

در بخش دیگری از این مراسم  نیز حبیب احمدزاده یکی از منتقدان حاضر در این نشست اظهارداشت: داستان 23نوجوان در جبهه پندهای آموزنده را به ما آموخت تا از این صحنه‌ها درس‌های میهن پرستی را فراگیریم.

احمدزاده تصریح کرد: گردآوری حرف‌های این 23 نفر زاویه‌ها و برداشت‌های مختلفی را برای علاقه‌مندان بیان می کند تا مردم صحنه های جبهه را بیشتر درک کنند.

وی افزود: این کتاب حاوی خاطرات و رشادت‌های نوجوانان رزمنده‌ای است که مقاومت را ترجیح می‌دهند و حماسه بزرگی را می‌آفرینند. در این اثر خاطرات همه این بیست و سه نفر به شکل داستانی و با تعلیق‌های روایی به تصویر کشیده می‌شود.

در پایان این مراسم کتاب «آن بیست و سه نفر» با حضور فعالان ادبیات دفاع مقدس رونمایی شد.
نظر شما