شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۹
کد خبر: ۷۹۶۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
ویژه‌برنامه هشت فصل عشق، آیین تجلیل از حماسه‌سازان و رزمندگان نیروی دریایی راهبردی ارتش شامگاه پنجشنبه در دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار و در آن از کتاب «دریا در قفس» با موضوع خاطرات رزمندگان نیروی دریایی ارتش در جنگ رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه هشت فصل عشق از برنامه‌های هفته دفاع مقدس سازمان فرهنگی هنری با شعار «رزمنده‌ایم» به همت فرهنگسرای تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیروی دریایی راهبردی ارتش با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش، قاسم مولایی شهردار منطقه 22، حجت‌الاسلام قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه و جمعی از فرماندهان و رزمندگان نیروی دریایی ارتش در حاشیه غربی دریاچه شهدای خلیج فارس برگزار شد.

پس از رزمایش آبی توسط یگان ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش، رزمایش قایق‌های جیمینی و جت‌اسکی و انجام عملیات ویژه توسط غواصان نیروی دریایی راهبردی ارتش، قربانپور مدیر فرهنگی هنری منطقه 22 و رییس فرهنگسرای تهران ضمن خوشامدگویی به میهمانان، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شعار تهران شهر مهربانی در پی احیا و ترویج آموزه‌های ارزشمند انقلاب اسلامی و زندگی مبتنی بر آموزه های ایرانی و اسلامی است و اگر امروز چنین همایشی برگزار می‌شود، پیام آن استمرار آرمان شهدا و تاکیدی بر مهربانی با اسوه های صبر و ایثار یعنی خانواده های معزز شهدا و ایثارگران است.

بعد از هنرنمایی گروه بین المللی تواشیح اسوه و پویا بابایی خواننده جوان که آثار خود را با موضوع ایران و شهدا برای مردم اجرا کردند، ناخدا هوشنگ صمدی فرمانده مدافعان خرمشهر روی صحنه رفت و در سخنانی کوتاه گفت: اگر دفاع آن روزها و جانفشانی رزمندگان ما نبود، امروز شاهد این آسایش و اقتدار در منطقه نبودیم. و اگر امروز با وجود ناآرامی و تنش در منطقه، ایران اسلامی ما در اقتدار و امنیت است و به ابرقدرت‌ها باج نمی دهد، محصول و مرهون رشادت های دیروز شهدا و رزمندگان است.

در ادامه علی‌رضا اخلاقی نویسنده چهار کتاب از خاطرات رزمندگان نیروی دریایی ارتش به سخنرانی پرداخت. نویسنده دریا در قفس در سخنان خود گفت: افتخاری نصیب من شد تا بتوانم خاطرات این بزرگواران را به صورت رمان-مستند که به عقیده‌ من نوع جدیدی از رمان نویسی است را به یادگار بگذارم. این چهار کتاب به دستور فرمانده نیروی دریایی نگاشته شد اگر دلاوران نیروی دریایی و حکایت دلاوری هایشان نبود هیچ کدام از این کتاب ها نگاشته نمی شد.

اخلاقی ادامه داد: من چیزی جز کاتب و نقل کننده داستان ها نیستم؛ هنر واقعی برای دلاورانی هست که در نقطه عطف تاریخ و در جغرافیای مشخص عشق، کاری کردند کارستان. هنر واقعی برای کسانی است که هستی خودشان را برای دفاع از مملکت گذاشتند و با عشق و ایمان، از شرف و عزت این مردم دفاع کردند.

وی افزود: این عزیزان نیازی به روایت های ما ندارند، این ما هستیم و جوانان ما هستند که نیازمند دانستن و شنیدن این روایات هستیم. این سرزمین همیشه دشمن دارد و همیشه باید جوانانی باشند که از کیان این مرز و بوم دفاع کنند.

نیروی دریایی شریان اقتصاد ایران را از تهاجم دشمن حفظ کرد

بعد از رونمایی از کتاب، امیر دریادار دکتر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش درباره نقش نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس گفت: اینکه پیروزهای هشت سال دفاع مقدس مرهون فداکاری تمام ملت ایران است تردیدی نیست، همه بودند که دست به دست هم دادند و از مام میهن دفاع کردند؛ اما رزمندگان نیروی دریایی ارتش در ماه های نخست جنگ توانستند بخش اعظمی از نقشه های دشمن و حامیانش را نقش بر آب کنند و برای همیشه دندان طمع آنان را برای آب های جنوب ایران بکشند.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش تنها 67 روز پس از آغاز جنگ تحمیلی برای همیشه دشمن بعثی را در جنگ دریایی شکست داد تا در واقع پیروزی کامل و قطعی ایران را در آب‌های خلیج فارس رقم بزنند.

سیاری ادامه داد: اگر مقام معظم رهبری نیروی دریایی ارتش را یک نیروی راهبردی تعریف می‌کنند به خاطر این است که این نیرو در ماه های نخست جنگ توانست شریان اقتصاد کشور یعنی صادرات نفت را از تهاجم دشمن حفظ کند و موجب تداوم چرخ های اقتصادی مملکت شود؛ نیروی دریایی مجزا از محافظت و دفاع، نقش سیاسی و بین المللی پر رنگی بر عهده دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در پایان ضمن تقدیر از زحمات دریادلان نیروی دریایی گفت: نیروی دریایی هنوز هم رسالت ایام جنگ را بر عهده دارد و بیست و چهار ساعته از مرزهای آبی کشور صیانت می‌کند تا اقتدار ایران اسلامی را در عرصه بین المللی حفظ کند.

در پایان این برنامه، از همسر شهیدان محمدرضا نوروزیان، غلامرضا مزینانی و محسن کریمی و شماری از جانبازان و پیشکسوتان نیروی دریایی ارتش تجلیل شد. آزاد سازی کبوتران به عنوان نماد آزادی و آزادگی فصل آخر هشت فصل عشق بود.

نظر شما