شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۹
کد خبر: ۷۹۶۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
بزرگداشت تنها شهید اروپایی دفاع مقدس در فرهنگسرای ملل
فرهنگسرای ملل عصر دیروز یکشنبه ششم مهرماه میزبان مراسم بزرگداشت تنها شهید اروپایی دوران هشت سال دفاع مقدس در قالب ویژه‌برنامه «شهید بی‌مرز» بود که همزمان با آن از کتاب «کمال کورسل» نوشته سیدمحمدصادق حسینی رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه شهید بی‌مرز با بزرگداشت تنها شهید اروپایی دفاع مقدس و رونمایی از کتاب «کمال کورسل» عصر روز گذشته 6 مهر با حضور شفیع آقامحمدیان فیلمساز دفاع مقدس، حجت‌الاسلام رجبی از طلبه‌های همدوره شهید کورسل، عبدالحافظ اسالم همرزم شهید، جمعی از مدیران هنری و شهری علاقه‌مندان و دوستداران شهدای دوران حماسه و دفاع در فرهنگسرای ملل برگزار شد. 
  
در این برنامه حجت الاسلام رجبی از همرزمان و دوستان شهید کورسل با بیان اینکه قطعه قطعه از سرزمین ما از قطره قطره خون شهدا به جا مانده است، گفت: جبهه لایه فکری مشخصی داشت که کمتر به آن پرداخته شده است؛ دبیر کل سازمان ملل در زمان دفاع مقدس فردی اتریشی بود که درباره جنگ تحمیلی می‌گوید ایرانی‌ها با دین و اسلام جنگ را اداره کردند، وی در جایگاهی قرار داشته که از همه تحریم‌های ایران و حمایت‌ها جهانی از عراق در آن زمان مطلع بوده است و این شکل دفاع مقدس را کالبد شکافی می‌کند. 
 
عشق به ائمه رمز پیروزی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است
وی با تاکید بر اینکه رمز پیروزی جبهه ایرانی‌ها در احساس‌های مذهبی و پرچم برافراشته یا حسین(ع) در خط مقدم نهفته است، افزود: در تمام خط مقدم پرچم‌های یا زهرا، یا علی، یا امام رضا(ع) و نام ائمه را می‌بینیم، این رمز هشت سال دفاع مقدس است و همین لایه‌های عشق به دین عده‌ زیادی را مانند پروانه در ایران جمع کرد.
 
حجت الاسلام رجبی در توصیف شهید کمال کورسل گفت: زمانی که در قم با شهید همدرس بودیم، شاهد بودم که وی در ساعت‌های انتظار در زیر آفتاب می‌نشست و زیر سایه نمی‌رفت چرا که می‌گفت رزمنده‌ها در گرما هستند و من نمی‌خواهم در سایه باشم.
 
وی با اشاره به اینکه شهید کورسل در گلزار شهدای شهرستان قم دفن است، تصریح کرد: شهید کورسل قرآن خواندن را دلیل مسلمان شدن خود عنوان می‌کرد و عشق این شهید به ائمه وصف ناشدنی بود و عاشقانه برای امام زمان احساس نشان می‌داد.
 
حجت الاسلام رجبی با بیان اینکه شهید کورسل از هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای برخوردار بود تصریح کرد: وی با استعداد بالای خود زبان‌های عربی و فارسی را فراگرفته بود و در حوزه علمیه قم طلبگی می‌خواند و دیگر طلبه‌ها از توانایی وی در دریافت و درک مسائل و احساس او نسبت به اسلام و علاقه فراوان او به امام خمینی (ره) در تعجب بودند.

وی در پایان تصریح کرد: رزمندگان اروپایی دیگری نیز در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند که برخی از آن‌ها امروز جانباز شیمیایی هستند. باید گفت در جذبه یا حسین(ع) فرانسوی و آلمانی مطرح نیست افراد می‌آیند خود را فدای نام حسین(ع) می‌کنند. امروز نیز این روند ادامه دارد و ما در قم شاهد هستیم که برای مثال خانمی آلمانی برای زندگی به قم آمده است و فرزندش از مداحان خوب است.
 
غفلت از معرفی شخصیت‌هایی مانند شهید کمال کورسل 
در ادامه این مراسم شفیع آقا محمدیان از فیلم سازان دفاع مقدس گفت: در سال 61 در قالب آخرین گروه دوره قبولی امتحان زبان برای تحصیل به خارج اعزام شدیم، بعد از ویزا ندادن امریکا به فرانسه رفتیم و در آنجا همراه دوستان مرکزی با عنوان کانون فرهنگی دانشجویان مسلمان ایران راه انداختیم که در این بین با دوستداران ایرانی و غیر ایرانی آشنا شدیم که کمال کورسل هم یکی از این افراد بود.
 
وی با اشاره به اینکه کمال کورسل از ذاتی سالم و پاک برخوردا بود، تصریح کرد: این شهید بزرگوار متفاوت با دیگران بود و بصیرت جدی داشت و با ولع به دنبال دریافت مفاهیم بود. کمال کورسل برداشتی بسیار متفاوت داشت، وی از پدری تونسی و مادری فرانسوی و همواره تشنه دانستن بود و به همین دلیل برای طلبگی به ایران آمد. شهید کورسل چند پله از دیگران جلوتر بود و اگر دعای کمیل می‌خواند همزمان آن‌را درک می‌کرد.
 
این فیلم ساز با اشاره به اینکه پرداختن به شخصیت‌هایی مانند کمال کورسل در سال‌های گذشته مغفول مانده است، افزود: کارگردانان بسیاری به دنبال ساخت فیلم از چهره‌هایی مانند شهید کورسل بودند و پژوهش‌های مناسبی نیز در این زمینه انجام شده است اما متاسفانه به دلایل امنیتی اجازه ساخت چنین فیلم‌هایی داده نشده است. امیدوارم اگر امروز در شرایطی هستیم که می‌توان راجع به این شهیدان بزرگوار سخن گفت امکان این کار برای سینما که بهترین ابزار انتقال این مفاهیم است داده شود.
 
وصیت شهید کمال کورسل فرانسوی برای دفن در قم
در ادامه این برنامه عبدالحافظ اسالم از همرزمان شهید کورسل گفت: شهید کورسل معمولا به سپاه بدر می‌آمد که متشکل از مجاهدین عراقی بود و به دلیل آشنایی که در دوران تحصیل در مدرسه حجتیه داشتم با وی در ارتباط بودم.
 
وی افزود: به خاطر دارم زمانی که اتوبوس‌ها در قم روبه‌روی حرم برای اعزام ایستاده بودن با گریه از راننده درخواست می‌کرد تا اندکی صبر کنند تا او کیفش را بیاورد همراه آن‌ها به جبهه ملحق شود، در همان اعزام وقتی به اتوبوس رسید با خنده و روحیه بالا همراه ما شد و در نهایت با اصرار فراوان به گردان صدر پیوست و در عملیات مرصاد همراه گردان با هواپیما به پشت منافقین منتقل شدند و به مبارزه پرداختند و در این عملیات شهید شد. کمال کورسل پیش از اعزام به کرمانشاه در وصیت نامه خود به فارسی و عربی نوشته است که اگر شهید شوم من را در قم دفن کنید. 

وی با بیان اینکه بیش از 200 مجاهد عراقی در این عملیات شهید شدند، افزود: از خانواده من پنج برادر بودیم که به عشق جمهوری اسلامی ایران از کویت به ایران آمدیم و سه برادر من در جنگ شهید شدند و امروز در قطعه 17 گلزار شهدای قم بیش از 532 نفر شهید عراقی در قم دفن هستند.

در پایان این مراسم از کتاب «کمال کورسل» رونمایی شد و محمدجواد حیدری‌پور رییس فرهنگسرای ملل به رسم یادبود تندیسی با نام شهید کمال کورسل به  سید محمد صادق حسینی مقدم نویسنده کتاب و همرزمان شهید کورسل اهدا کرد.
نظر شما