دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۹۷۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد:
سومین دوره جشنواره تئاتر شهر از یازدهم تا هجدهم مهر ماه در مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای تهران برگزار می شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، داستان حمید بهمنش امروز شنبه ساعت 19 در فرهنگسرای سرو در قالب نمایشنامه ای در سومین جشنواره تئاتر شهر خوانده می شود.

کاراکتر"حمید بهمنش"الهام گرفته از شخصیت حمید هامون در فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی است.

روزبه اختری کارگردان نمایشنامه خوانی "داستان حمید بهمنش" با اشاره به ظرفیت های جشنواره در اجرای نمایشنامه خوانی، گفت : تلاش کرده ام تا با استفاده از موسیقی زنده و طراحی مختصر، تنوع بصری مناسبی ایجاد کنم.

وی افزود : کتابی می خواندم که نهایتا پس از چند ماه من را به خلق شخصیت حمید بهمنش رساند، با خودم فکر کردم که اگر حمید هامون امروز زنده بود چه شخصیتی پیدا می کرد. 

اختری ادامه داد : البته هماهنگی بین دو شخصیت نمی توان گفت که صد در صد کامل است اما به هر حال ارتباط ها و نسبت هایی می توان بین دو شخصیت یافت. 

محمد پاکدل، علی پاکزاد، امید ستوده، نگار بیگ زاده، مهران عرفی، ساناز سعیدی، آوا جمالی، پرنیان رحیم زاده و علی فرهند بازیگران این نمایشنامه خوانی هستند.احتمالا روزبه اختری نیز نقشی را در این کار ایفا کند.حسین سلیمی سازنده موزیک این نمایشنامه است.

جشنواره تئاتر شهر بستری مناسب برای اجرای ایده‌های نو

نمایش «قایق کاغذی» نوشته و کار زهرا مریدی با تاکید بر شناسایی توانایی کودک در سومین جشنواره تئاترشهر اجرا می شود.

نمایش «قایق کاغذی» در فضای فانتزی و آرامش بخش به مخاطب کودک کمک می کند تا اگر به جای شخصیت اصلی این قصه که کودکی واقعی است قرار می گرفت چه می کرد.

کارگردان نمایش «شهر عجیب» ادامه داد: همذات پنداری بین شخصیت واقعی نمایش و دنیای فانتزی که خلق شده کودک را به فکر وامی دارد که گاهی هم به توانایی های خود فکر کند و در مواقع لزوم از آن ها استفاده کند. توانایی کودکان امروز به دلیل دنیای ساکن و بی حرکت محدود است.

وی افزود: عروسک های «قایق کاغذی» میله ای و تن پوش اند که ابعاد آن ها جذابیت ویژه ای به اجرا می بخشد.

در نمایش «قایق کاغذی» در اثر حادثه ای پسری از کشتی به اقیانوس افتاده و سر از جزیره ای در می آورد که انسان های بدوی در آن زندگی می کنند. در تلاطم زندگی در جزیره سرانجام به کمک دوستان جدید قایقی ساخته و به کشتی خود بازمی گردد.

مریدی همچنین تاکید کرد: جشنواره تئاتر شهر بستری مناسب برای تولید و ارایه آثاری است که شاید به نوبه خود بتوانند ایده ای نو را برای پویایی برگزیند. به ویژه دنیای کودک و نوجوان و آثاری که برای کودکان انتخاب و اجرا می شود به کودک این اطمینان را می دهد که ما برای تو بهترین ها را برگزیده ایم.

محسن قصری و هوتن آزادی بازیگران نمایش هستند. المیرا پارسا، زهره قاسمی، سیدحامد عربانیان، حمید فض اله و هستی عاشقی عروسک گردان «قایق کاغذی» اند. 

طراحی عروسک و ماسک به عهده سارا دبیری و زهرا مریدی است و ساخت عروسک نیز کار سارا دبیری و زهره قاسمی محسوب می شود.

طراح لباس هایده حسین زاده، طراح صحنه هانیه زحمت کش و الهه میرزایی و آهنگساز و نوازنده امیرمحمد انصافی است. طرح و ایده نمایش نیز از سجاد بهره مند است.

نمایش قایق کاغذی روز سه شنبه 15 مهر در فرهنگسرای خاوران روی صحنه می رود. ساعت اجرای این نمایش 16 و 18.30 اعلام شده است.

فرید یوسف پور: "هیچ کس" روایتگر زندگی جانبازان است

"هیچ کس" عنوان نمایشی درباره زندگی یک جانباز اعصاب و روان است که دکترها از او قطع امید کرده اند و فرزند او سعی دارد تا او را از فراموشی نجات دهد...

فرید یوسف پور درباره تکنیک اجرای این نمایش، گفت: قصه این نمایش رئال است و بسیار ساده و صریح اجرا می شود. 

این کارگردان افزود: از دیگر ویژگی های این نمایش اجرای زنده موسیقی بر روی صحنه است.

یوسف پور در ارتباط با حضور خود در جشنواره تئاتر شهر گفت: برای اولین دوره است که در این جشنواره حضور دارم و تلاش های برگزارکنندگان را مشاهده کرده ام اما در بخش کمک هزینه ها متاسفانه با مشکلاتی روبرو شدیم که روند آماده سازی اجرای ما را کند کرد.

"هیچ کس" به نویسندگی رویا افشار و بازی روح الله کمالی و میرنادر مظلومی روز شنبه 12 مهر در نوبت های 17 و 19 سالن اصلی تالار محراب به صحنه می رود.

از دیگر عوامل این نمایش ، مدیر تولید کاظم کامور، دستیاران کارگردان باران حیدری و پرستو عباسی، منشی صحنه نوشین نامی، طراح دکور امیر حسینی، طراح لباس مهتاب نوری و طراح گریم رضا عربی هستند. 

نوازنده های نمایش "هیچ کس" اسماعیل شجاعیان و امیرعلی میرزاییان هستند.  مسعود انعامی عکاس و آیدا محمدی نیز اجرای گریم را بر عهده دارند.

آشنایی با دو بنای معروف در تئاتر خیابانی

محمدهادی عطایی، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی، می گوید: تماشاگر با دیدن نمایش «فارغ التحصیل بدشناس» که هم زمان با سومین جشنواره تئاترشهر اجرا می شود با ساختمان و معماری دو برج معروف ایرانی نیز آشنا خواهد شد.

عطایی توضیح داد: نگاهم به تئاتر خیابانی آموزشی است و سعی دارم بهترین آموزش فرهنگی را با این نوع نمایش برای تماشاگر به اجرا بگذارم. 

وی با بیان این که مخاطب با تماشای «فارغ التحصیل بدشناس» با دو بنای معروف «عمارت شمس العماره» و «برج میلاد» آشنا می شود، اظهار داشت: بسیاری از مردم با کاخ و عمارت های معروف و تاریخی کشور آشنایی ندارند که در این نمایش درباره زمان و شرایط ساخت دو بنای مهم اطلاع رسانی و شرایط ساخت آن ها مقایسه می شود.

کارگردان «سفر کرده» ادامه داد: معماری داخلی ساختمان شمس العماره ایرانی است با ترکیب نقاشی و گچ کاری. معماری بیرونی آن تلفیقی از دو معماری خارجی و داخلی است.  شمس العماره نخستین ساختمان بلند ایرانی است که در دوره قاجار ساخته شد و برج میلاد در دوره معاصر این مقام را دارد.

کارگردان «مسافران» با این توضیح که نمایش با تکنیک صحنه در صحنه به شکل فانتزی اجرا خواهد شد، تصریح کرد: نخست گذری به دوره قاجار داریم سپس به روزگار حال می رسیم.

نمایش «شمس العماره» درباره یک فارغ التحصیل خبرنگاری است که با بروز اتفاقاتی عذر او را از خبرگزاری محل کارش می خواهند و او به اجبار به کارهای کاذب روی می رود.

محمدهادی عطایی طراح، کارگردان و بازیگر نمایش است و مهدی ضیاییان پور در بازی او را همراهی می کند. این نمایش خیابانی یکشنبه 13 مهر ساعت 16 در فرهنگسرا شفق به اجرا در می آید. روز سه شنبه نیز دو اجرا در فرهنگسراهای اندیشه و سرو دارد.

سومین دوره جشنواره تئاتر شهر از یازدهم تا هجدهم مهر ماه در مراکز فرهنگی و فرهنگسراهای تهران برگزار می شود.

نظر شما