يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۲
کد خبر: ۷۹۸۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۷
جشنواره بین‌المللی آوای غدیر برگزار شد
جشنواره بین‌المللی آوای غدیر با اجرای قطعه «حقیقت‌نامه» و استقبال گرم مردم در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عصر یکشنبه 20 مهر همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیر عاشیق‌های کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و گرجستان رپرتوار «حقیقت نامه» روایتی از غدیر را در فرهنگسرای ارسباران اجرا کردند.
 
بابک ربوخه مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: این برنامه تفاوت مشخصی با دیگر برنامه‌های مشابه دارد و آن هنرنمایی همزمان گروه‌های عاشیق چهار کشور در اجرای قطعه «حقیقت نامه» است که این قطعه موسیقی در بین عاشیق‌های محدوده ایران روایت‌ واحدی دارد و موضوع ولایت و غدیر خم محور این قطعه است.
 
«جشنواره آوای غدیر» گامی عملی در تقویت غدیریه خوانی
در ادامه این مراسم هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی با شاره به اینکه همواره به دنبال وجه مشترکی با کشورهای همسایه بوده‌ایم، گفت: شاخه‌های موسیقی مذهبی ایران آنقدر قوی و جامعه ساز است که در باور انسان نمی گنجد، ما در این موسیقی مذهبی اشتراکات زیادی با کشورهای همسایه داریم که همواره از نظر دستگاه‌های فرهنگی مغفول مانده است.
 
جاوید در ادامه افزود: هنوز برای ارائه تعریف موسیقی مذهبی دچار مشکل هستیم در صورتی که جهانیان به ارزش این موسیقی پی برده اند و پژوهش‌های گسترده‌ای در این زمینه انجام داده‌اند. متاسفانه این روزها از زبان برخی می‌شنویم که از موسیقی راک و رپ دفاع می‌کنند و می‌خواهند این موسیقی را به خورد جامعه دهند در صورتی که در سال‌های گذشته از داشته‌های خود غافل بوده‌ایم.
 
این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: غدیریه سرایی از قرن چهارم در میان شاعران آغاز شد و تا کنون 180 شاعر زبان پارسی از یک تا پنج غدیریه سرودند؛ جالب توجه است که از قرن 11 هجری قمری تعداد شاعران غدیریه سرا افزایش می‌یابد و تا پیش از قاجار این هنر رونق دارد؛ اما در دوران قاجار و پهلوی فقط در روستاهای و فرهنگ بومی می‌توان غدیریه خوانی را مشاهده کرد.
 
وی افزود: در هنر غدیریه خوانی، موسیقی به دنبال شعر حرکت می‌کرد. در واقع پس از سرایش غدیریه هنرمندان سرایش‌ها را با لحن‌های موسیقی می‌خواندند. اما با وجودی که در قرن حاضر 60 شاعر غدیریه سرا داریم حتی یک بیت از این سروده‌ها را از زبان هیچ خواننده‌ای نشنیده‌ایم. چه کسی مسئول تشویق و هدایت این جریان بوده است؟ دستگاه‌های فرهنگی باید نسبت به این مساله پاسخگو باشند.
 
این پژوهشگر موسیقی در ادامه بیان کرد: برای مثال در میان شاعران معاصر اخوان ثالث نیز غدیریه سروده است «غدیری کرد بی‌همتا، چنان چون بی کران دریا/ لبالب از رحیق حق، جهان را زو مشامی خوش/ از این دریا دل آماده، غدیری ایزدی باده/  خوش آن رندی کزین مشرب کند، شرب مدامی خوش.» و یکی از بهترین غدیریه های معاصر را دکتر قاسم رسا سرده است: «آسمان بر خاك افتاده است خواهد چون زمین،   بوسه بر پاى على داماد پیغمبر زند /  گفت جبریل امین را حق كه بعد از مصطفى    سكه شاهى به نام حیدر صفدر زند» اما متاسفانه هیچکدام از این شعرها به مرحله غدیریه خوانی نرسیده است.
 
هوشنگ جاوید با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره آوای غدیر افزود: این جشنواره رویداد مهمی برای موسیقی مذهبی است و سازمان فرهنگی هنری گامی عملی در این زمینه برداشته است که جای قدردانی دارد.
 
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به توجه ویژه این سازمان به زمینه‌های مختلف هنری گفت: رییس سازمان با نگاه حرفه‌ای به دنبال مقولات هنری است و در اینجا جا دارد از حجت الاسلام شهاب مرادی برای حمایت از هنرمندان تشکر کنم. 
وی با تجلیل از جایگاه هنری عاشیق‌ها افزود: عاشیق‌ها بار دیگر گرد هم آمده اند تا بار دیگر ولایت را عاشقانه روایت کنند و در این لحظه با شکوه باید با حضور علاقمندان حضرت علی (ع) هنر آن‌ها را قدر می‌نهیم.
 
در پایان این مراسم از هنرمندان جشنواره بین‌المللی موسیقی آوای غدیر تقدیر شد. عاشیق كوثرعلی شهبازی، عاشق شهباز سلیمانی از ایران، موسی نبی اوغلو، عاشیق علی تاپدیق اوغلو، عاشیق اشرف قریب اوغلو، آقا مراد اسرافیل اف و رشاد علی یو از آذربایجان، عاشیق ترمثیخان سعدی اوغلو و عاشیق شاخباز ممداف از گرجستان و عاشیق ماکسوت کوجا فریادی و عاشیق احمد کایهان جمال از ترکیه از جمله هنرمندانی بودند که در جشنواره بین المللی آوای غدیر آثار خود را اجرا کردند.
نظر شما