دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۳
کد خبر: ۸۰۰۳۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
اولین کتابخانه صوتی منطقه 19 به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با هدف ارتقاء فرهنگ مطالعه از سوی کتابخانه خانه فرهنگ تلاش به صورت رسمی راه اندازی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مسئول کتابخانه خانه فرهنگ تلاش با اعلام این خبرگفت :کتاب های صوتی متن کتابی است که توسط يک يا چند گوينده خوانده می ‌شود و بصورت فايل صوتی در می‌آيد. کتاب هايی که با هدف نياز نابينايان ارايه شد اما با گذر زمان و پيشرفت تکنولوژی از يک سو و گرفتاری های زندگی بشری از سوی ديگر ترويج اين کتاب ها افزايش يافته است.


فاطمه تیموری در ادامه گفت : وجود سرگرمی های جديد، ميل به درآمد بيشتر به دنبال ترويج مصرف گرايی و در نتيجه کاهش اوقات فراغت و مسايلی مانند آن باعث شد تا سرانه خواندن کتاب کاهش يابد. اما سرعت رشد تکنولوژي و ايجاد سرگرمی نو را نمی‌توان منفی ديد چراکه به کمک همين تکنولوژی، کتاب‌های شنيداری که به کتاب‌های گويا هم شناخته شده‌اند جای خود را پيدا کرده است و برای کسانی که حمل کتاب، نداشتن وقت، را بهانه می کنند جای حرفی برای نخواندن نگذاشته است.اين كتاب‌ها از طريق mp3 player و ضبط خودرو يا نصب بر روی گوشی‌های همراه قابل استفاده است و شهروندان می‌توانند به راحتی در زمان‌های مرده و غير مفيد مانند قرارگرفتن در ترافیک، در اتوبوس و مترو و غيره از آن استفاده كنند. همچنين نابينايان و كم‌سوادان كه از ديگر مخاطبان اين كتاب‌ها به شمار می روند می ‌توانند به زبان ساده و قابل فهم و درك از آنها بهره‌مند شوند.


این کتابدار به تعداد کتاب های صوتی موجود در کتابخانه اشاره کرده و گفت :کتاب های صوتی در فضای مجازی جایگاه خود را تا حدودی یافته اند. اما اختصاص فضایی به منظور استفاده از کتاب های صوتی آنچنان رواج نیست .کتابخانه تلاش با گردآوری 1200 نسخه کتاب صوتی در کنار هم توانست کتابخانه مجهز صوتی را راه اندازی کند.کتابهای صوتی و شنیداری با عناوین و موضوعات مختلف از قبیل ادبیات و شعر معاصر ،تاریخ ،هنر،مذهبی، روانشناسی و...تهیه و خریداری شده تا هر نوع سلیقه ای را اشباع کند.


کسانی که امکان مطالعه مستقیم کتاب برایشان وجود نداردو یا افرادی که برایشان مطالعه سخت است و یا کسانی که به خاطر کهولت سنی نمی توانند ارتباط مستقیم با کتاب برقرار کنند از جمله مخاطبان بالقوه کتابخانه صوتی اند.


علاقمندان جهت استفاده از این کتابخانه صوتی می توانند به خانه فرهنگ تلاش به آدرس بلوار میلاد ،خیابان شهرداری مراجعه کنند.
نظر شما