دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۱
کد خبر: ۸۰۰۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
افتخاری در افتتاحیه سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی:
لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه مراسم افتتاحیه سوگواره آیین های عاشورایی اقوام ایرانی گفت: عاشورا علاوه بر اینکه بیدارگر، هویت بخش و الهام بخش انقلاب اسلامی ایران است، برای اقوام و ملیت‌های مختلف وحدت آفرین است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، لاله افتخاری عملکرد فرهنگسرای فردوس در معرفی آیین های عاشورایی اقوام مختلف ایرانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این گونه برنامه ها در احیای آیین های سنتی سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تاثیرگذار است.
 
وی افزود: عاشورا علاوه بر اینکه بیدارگر، هویت بخش و الهام بخش انقلاب اسلامی ایران است، برای اقوام و ملیت‌های مختلف وحدت آفرین است و از همین رو نباید نسبت به آن بی‌توجه بود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آیین‌های مذهبی و سنتی اقوام مختلف ایرانی هر دو از دل برخواسته و با یکدیگر پیوند خورده است، دینداری یک نیاز فطری است که از دیر باز در جان مردم ایران زمین نفوذ کرده و قابل زدودن هم نیست.
 
افتخاری ادامه داد: عاشورا مانند نخ تسبیح بین اقوام مختلف ایرانی وحدت ایجاد می‌کند، این فرهنگ ارزشی ملیت‌های مختلف، نسل‌ها و جنسیت های مختلف را در خدمت هدف مقدسی که‌‌ همان سوگواری برای سید و سالار شهیدان است، قرار می‌دهد و این امر بسیار ارزشمند است.
 
وی گفت: امروزه شاهد آن هستیم که در روز عاشورا مردم هند که بیشتر بودایی و هندو هستند به احترام سالار شهیدان کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند، این امر نشان از هم بستگی تعریف نشده‌ای دارد و حاکی از آن است که حول محور عاشورا بین مردمی که صدای سالار شهیدان را شنیده‌اند، وحدت شگفت انگیزی شکل گرفته و این چیزی است که در دنیای امروز، ما و همه آزادگان دنیا به آن نیازمند هستند.

افتخاری گفت: در جهان امروز به واسطه ماهواره و امکاناتی که فضای مجازی در اختیار قرار می‌دهند، دشمنان اسلام به سرکردگی صهیونیست‌ها، تلاش می‌کنند حلقه وحدت آفرین عاشورا را بشکنند، آن‌ها درصدد تحریف عاشورا یا کمرنگ کردن این فرهنگ ارزشی هستند؛ می‌خواهند که این گوهر گران مایه اسلام را در پوسته و ظاهر نگاه دارند، به همین دلیل است که امروز بیش از هر زمان دیگری به توجه و احیا آیین‌های سنتی و مذهبی نیاز داریم.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه امروز به واسطه آیین «سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی» شاهد بودیم که چند نسل، از پیشکسوتان، کودکان و جوانان برای تحقق هدف واحدی در کنار یکدیگر حضور دارند، آن‌ها برای سوگواری سالار شهیدان گردهم آمدند و همه تلاش خود را در جهت این هدف مقدس به کار گرفته‌اند.
  
وی گفت: موجب خرسندی است که اقوام ایرانی آیین‌های سنتی عزاداری حسین (ع) را به خوبی حفظ کرده و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند.
 
«سوگواره عاشورایی اقوام ایرانی» با هدف معرفی تاثیرگذارترین آیین‌های سوگواری در قالب هنرهای وزین و فاخر از سوی اقوام مختلف سراسر کشور به مدت 3 روز (24، 25 و 26 آبان ساعت 15) در فرهنگسرای فردوس اجرا می‌شود.

نظر شما