دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۸
کد خبر: ۸۰۰۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
مراسم اختتامیه و اهدای جوایز دومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب،عصر دیروز دوشنبه 26 آبان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم اختتامیه و اهدای جوایز دومین دوسالانه بین‌‌المللی کارتون کتاب عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور خانه ایران، سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه، حجت‌الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی، لاله افتخاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام دعایی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جشنواره درباره نحوه برگزاری این دوسالانه گفت: دومین دوسالانه کارتون کتاب با بهره‌گیری از تجربه نخستین دوره آن و جایگاهی که در دنیا کسب کرد به عنوان جشنواره‌ای که توانست به تمامی اهداف خود در نخستین دوره دست پیدا کند شناخته شد.

وی درباره موضوعات جشنواره گفت: موضوعات جشنواره عبارت بودند از کتاب و کتابخوانی، همه کتاب بخوانیم، کتاب بخریم، با کتاب بزرگ شویم، کتاب یا کتابخانه دیجیتال، کتابخانه بسازیم بودند.

دبیر دومین دوسالانه کارتون کتاب همچنین درباره جایگاه کارتون افزود: کارتون هم اینک حرکتی به سوی جهانی شدن دارد. جهانی شدن مفاهیمی که مخاطبان بی‌شماری دارد. مخاطبینی که نیازی به یادگیری زبان همدیگر احساس نمی‌کنند. زیرا این زبان زمان ملیت نیست بلکه زبان اندیشه انسانی است و این زبان در کارتون زبان تصویری است. اندیشه‌ای که در کارتون مطرح می‌شود زبان طنز است.

وی در ادامه افزود: در واقع برگزاری دوسالانه کارتون کتاب توجه بیشتر به مقوله فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. زبان کارتون از سوی هنرمندان دنیا تفسیر شده است و تعریفی که از کارتون ارائه شده است آن را زبان تصویری همگانی می‌شمارند که باید دارای ایده خاصی باشد و مخاطب را به تفکر وادارد و به او چیزی بیاموزد.


سجاد نوروزی، رئیس فرهنگسرای اندیشه هم در اختتامیه دوسالانه بین المللی کارتون کتاب با بیان این که امیدواریم کاریکاتورها به مثابه تذکرات فرهنگی باشند،گفت: فرهنگسرای اندیشه در دوره جدید فعالیت میزبان اینگونه برنامه ها شده است که این جای خوشبختی است و برنامه امروز اختتامیه نیست بلکه افتتاحیه ای بر فعالیت های فرهنگی پیرامون کتاب و فرهنگ مکتوب است.

نوروزی اظهار داشت: امیدواریم بر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سربازی باشیم که فعالیت های مفید و موثری را در این عرصه انجام دهیم.

بنابراین گزارش بخش دیگر این مراسم پخش مستند از راننده‌ای به نامن «جعفر صادق عباس‌نژاد» بود که وی با دغدغه ترویج کتابخوانی، در تاکسی خود خواندن کتاب‌های مفید را به مسافرانش توصیه می‌کرد. ضمن اینکه تعدادی از کتاب‌ها را که در خودرو داشت به مردم نیز برای مطالعه می‌داد. این راننده حتی صفحاتی از کتاب‌ها را کپی گرفته و در قالب یک جزوه برای مطالعه در اختیار مسافران قرار می‌داد. در بخشی از این مراسم از این راننده قدرانی شد.


در این مراسم محمود آزادنیا  به عنوان نفراول، علیرضا پاکدل به عنوان نفر دوم ، سعید فرهنگیان به عنوان نفر سوم دومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب معرفی شدند.

مهدی عزیزی و محمود نظری از ایران ، جوانا واسیاک  از لهستان، یوگوسلاو ولاهویچ از صربستان،والنتین گئورگیس از بلغارستان شایسته تقدیر شناخته شدند.

دراین دوره از رقابت هنری به نفر اول 2000 دلار به نفردوم 1500 دلار به نفرسوم 1000 دلار و 5 هنرمند شایسته تقدیر 500 دلار به همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره اهداء شد.

نظر شما