يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۴۳
کد خبر: ۸۰۱۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران:
عضو شورای شهر تهران گفت: با برگزاری برنامه پرده عشاق و تجلیل و تقدیر از کسانی که عمر خود را در خدمتگزاری و مداحی امام حسین (ع) گذرانده اند، می توان به نقاط موفقیت این افراد و نحوه عرض ارادت به محضر امام حسین (ع) هم پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران، ضمن تقدیر از برگزاری همایش پرده عشاق در راستای تجلیل از مفاخر و پیرغلامان حسینی، بزرگ داشتن کسانی که سرآمد جامعه هستند را نوعی الگو دادن به جامعه دانست و گفت: آحاد مردم جامعه ما به این الگوهایی که در برنامه های گوناگون معرفی و یا تجلیل می شوند، توجه دارند.
 
شاکری ادامه داد: یکی از این گروه ها که اتفاقاً نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر فرهنگ دینی مردم و آشنایی آن ها با ماجرای تاریخ اسلام و زندگی امامان معصوم علیهم السلام دارد، مداحان و ستایشگران اهل بیت علیهم السلام هستند که تقدیر و ادای احترام نسبت به پیرغلامان این عرصه یکی از مسئولیت های جامعه اسلامی محسوب می شود.

او ادامه داد: از زمانی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اقدام به برگزاری برنامه پرده عشاق کرده و طی این برنامه مفاخر و پیرغلامان امام حسین (ع) را مورد تقدیر قرار داده، جایگاه و اهمیت این قشر از جامعه بیشتر از پیش مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است.
 
شاکری با مثبت خواندن اقدام سازمان فرهنگی هنری در برگزاری برنامه پرده عشاق، اظهار داشت: در طول سال در سطح کشور ما برنامه های گوناگونی از این دست برگزار می شود. به عنوان مثال جشنواره فیلم برتر سال و یا کتاب سال هم از این گونه اقدامات هستند. اما یکی از موضوعات مهم درباره برگزاری این نوع همایش ها آن است که معرفی و یا تقدیر از فرهیختگان هر رشته ای جنبه الگویی داشته باشد و به نوعی شخصیت برگزیده معرفی شود که فعالان در آن عرضه بتوانند از او الگو برداری کنند.
 
این عضو شورای شهر برگزاری مراسم پرده عشاق و تجلیل از مفاخر حسینی را زمینه ای برای تشویق قشر جوان به عرضه مداحی اهل بیت علیهم السلام دانست و اظهار عقیده کرد: خوب است در این عرصه به قشر جوان جامعه اجازه داده شود تا نواهای آئینی جدیدی را شکل داده و وارد جامعه کنند. به این معنا که در کنار بهره بردن از نواها و موسیقی های آئینی قدیمی، نواهای آئینی جدیدتری هم توسط قشر جوان جامعه ایجاد شود و این حرکت زمینه ای برای تشویق آنها به عرصه ستایشگری ائمه اطهار علیهم السلام است.
 
شاکری این گونه مراسم را زمینه ای برای جلوگیری از آسیب های مداحی اهل بیت علیهم السلام دانست و ادامه داد: با برگزاری برنامه پرده عشاق و تجلیل و تقدیر از کسانی که عمر خود را در خدمتگزاری و مداحی امام حسین (ع) گذرانده اند، می توان به نقاط موفقیت این افراد و نحوه عرض ارادت به محضر امام حسین (ع) هم پرداخت.
 
شاکری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مقتل خوانی صحیح، گفت: بسیاری از پیرغلامان حضرت سیدالشهدا(ع) که در این برنامه و برنامه های دیگر مورد تقدیر و تجیل قرار می گیرند، آداب خدمتگزاری را می دانند. به همین دلیل می توان در طی برگزاری برنامه پرده عشاق به این رهنمود مقام معظم رهبری هم جامه عمل پوشانید که مقتل خوانی این پیرغلامان حسینی از روی مقاتل صحیح از جمله نفس المهموم انجام شده است.
 
به گفته شاکری، این رویکرد می تواند تأثیر بسیار مهمی در میان جمع مداحان کشور داشته باشد تا آنها هم از گفتن مطالب بی اساس در هیئت ها و مجالس دینی خودداری کرده و برای مقتل خوانی به منابع رجوع کنند.
 
نظر شما