سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۳۱
کد خبر: ۸۰۲۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
تجلیل از 4 دهه سخنرانی، پژوهشگری و نویسندگی در راه اهل بیت(ع)
در آیین تجلیل از حاج مهدی آصفی، مداح، شاعر و نویسنده از آخرین کتاب وی، با نام «غدیر در آینه شعر فارسی» رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هجدهمین پرده عشاق به همت فرهنگسرای امید عصر یکشنبه 16 آذر در مجتمع فرهنگی رفاه برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام طباطبایی، حجت الاسلام شجاعی، حجت الاسلام زائری، حجت الاسلام خوانساری از خطبا، حاج علی آهی، غلامرضا سازگار، یدالله بهتاش، علی انسانی، ماشالله عابدی، مهدی سماواتی، احمد چینی، جواد هاشمی، حیدر توکل، ذیبح الله ترابی از مداحان و ذاکران اهل بیت، حسن بیادی، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن مجلس، ذاکری شهردار منطقه 13، مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از دوستداران اهل بیت حضور داشتند. 
 
رسالت بوذری اجرای مراسم را بر عهده داشت و بعد از قرائت قرآن توسط کریم منصوری، حجت الاسلام شجاعی در رابطه با اهمیت شعر در اسلام سخنرانی کرد.
  
همه معصومین ما شاعر بودند
حجت الاسلام ابوالقاسم شجاعی با اشاره به واقعه غدیرخم گفت: در آن روز، رسول اکرم از یکی از شعرای عرب درخواست کرد آن واقعه را به شعر بیان کند. در حال حاضر نیز، شعر در منبرها، سخنرانی ها و مداحی ها نقشی خاص دارد به طوری که علاوه بر سخنرانی ها و نصایح، شعر تاثیر مضاعفی در پیشبرد نشر معارف اسلامی دارد.
 
حجت الاسلام شجاعی ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید افزود: آیات قرآن موزون است و به نوعی شعر است و این موزون بودن است که در مخاطب تاثیر ویژه ای می گذارد. از پیامبر اکرم تا امام حسن عسگری(ع)، از همه معصومین اشعار زیادی به جا مانده و شعر در نشر معارف اسلامی ممدوح است. اما نکته مهم این است که شاعر باید جنسش هم شاعر باشد. حاج مهدی آصفی مداح، شاعر و آگاه به اخبار است و جنس و طبع ادبی دارد.
 
وی در پایان سخنانش، از حاج غلامرضا سازگار و حاج علی انسانی و حاج مهدی آصفی به عنوان شخصیت های برجسته ادبیات آیینی یاد کرد و گفت: به حاج مهدی آصفی تبریک می گویم که هم می تواند شعر بگوید، هم سخنرانی کند و هم می تواند چاشنی ادبی به سخنانش اضافه کند و با این کار، جامعه را به مبانی اسلام نزدیک تر کند.
 
خلوص، ادب و صداقت؛ عوامل ماندگاری حاج مهدی آصفی
حاج غلامرضا سازگار نیز در سخنانی کوتاه گفت: بیش از 40 سال است که من حاج مهدی آصفی را می شناسم و در این مدت با ایشان جز در مورد شعر حرفی نزدم. در تمام این سال ها هیچ کس روضه بی پایه و یا ضعیفی از ایشان نشنیده و همواره از روی مقتل و مستند روضه می خوانند. حاج مهدی، همه عمرش را صرف نوکری اهل بیت(ع) کرده و در این راه قلم زده، از خدا می خواهیم کارهایش را بپذیرد. 
 
حاج یدالله بهتاش، از پیرغلامان اهل بیت هم آخرین سخنران مراسم بود. وی با اشاره به سه عامل ماندگاری حاج مهدی آصفی گفت: اول خلوص در عمل و نیت خالص داشتن است، همانطور که پیامبر اسلام فرمود مسجد ضرار را خراب کنید چرا که نیت خوبی برای ساختش وجود ندارد. دوم ادب به اهل بیت که می بینیم برخی روضه خوانان و مداح ها، ادب مداحی را مراعات نمی کنند و هیچگاه ماندگار نمی شوند. و سوم صداقت است که تا به حال کسی از حاج مهدی آصفی، روضه دروغ و ضعیف نشنیده است.
 
شعر خوانی جواد هاشمی و غلامرضا سازگار شعرای آئینی، پخش کلیپ پرده عشاق هفدهم و تجلیل از حاج قاسم سجاسی، و کلیپ حاج مهدی آصفی و روضه خوانی سیدعلی سادات رضوی از دیگر بخش های این مراسم بود. 
 
در این مراسم، از چهار دهه شاعری، نویسندگی، سخنرانی، پژوهشگری و مداحی «حاج مهدی آصفی» در راه اهل بیت و آل الله، با اهدا یادبود «پرده عشاق» تجلیل شد. علاوه بر هدیه سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران، هدیه ویژه لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به همسر حاج مهدی آصفی نیز به وی اهدا شد. همچنین هدایایی از سوی شهردار منطقه 13، هیئات محب الرضا(ع) و فاطیمون، خانه مداحان ایران، کانون مداحان تهران، انتشارات منیر، انتشارات جمهوری، انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان، و شعرا و ذاکران شهر مشهد مقدس به حاج مهدی آصفی تقدیم شد.

 
مهدی آصفی بعد از دریافت یادبود «پرده عشاق» گفت: از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و شخص حجت الاسلام شهاب مرادی تشکر می کنم. ان شا الله بتوانم لطف تمام شعرا و ذاکران و همه کسانی که در این مراسم شرکت کردند را جبران کنم. در دعاهایم، به یادتان هستم و التماس دعا دارم.
 

همچنین در پایان هجدهمین پرده عشاق، از کتاب «غدیر در آینه شعر فارسی» نوشته حاج مهدی آصفی رونمایی شد. ویژه برنامه پرده عشاق عصر دوشنبه 17 آذر در پردیس سینمایی رازی و با تجلیل از چهارپایه خوانان بازار ادامه پیدا کرده و عصر سه شنبه در فرهنگسرای بهمن با تجلیل از حاج اصغر زنجانی به پایان می رسد.

نظر شما