شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۹
کد خبر: ۸۰۲۶۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
نشست خبری نخستین سوگواره خمسه با حضور دبیر و دبیر اجرایی در محل مرکز مشارکت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدا مجید رفیعی به عنوان دبیر سوگواره و رییس فرهنگسرای ابن‌سینا ضمن قدردانی از حضور خبرنگاران و ذکر این نکته که هنوز خود را همکار آنها می‌داند؛ گفت: بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی این سوگواره طی 13 روز در دهه دوم محرم برگزار شد. بخش صحنه‌ای و خیابانی نیز به زودی و تا پایان ماه صفر در فرهنگسراها و بوستان‌های شهر اجرا می‌شود.
 
وی در تشریح آثار رسیده و نهایی دو بخش صحنه‌ای و خیابانی اظهار داشت: 14 نمایش به بخش صحنه‌ای سوگواره راه یافتند که از این تعداد، 12 اثر در بخش مسابقه با هم رقابت می‌کنند و دو اثر نیز خارج از مسابقه قرار داده شدند. در بخش فضای باز(خیابانی) نیز 45 اثر به دبیرخانه رسیده بود که از این تعداد، 8 اثر با رأی هیأت انتخاب نهایی شدند. مرحله نهایی داوری آثار این بخش در فرهنگسرای اندیشه انجام خواهدشد؛ اما نمایش‌ها، در پارک های سراسر شهر اجرا می‌شوند تا توزیع این کالای هنری به طور عادلانه‌ شکل گرفته باشد و همه مردم بتوانند از آن بهره ببرند.

رئیس فرهنگسرای ابن‌سینا ضمن تأکید بر بضاعت کم مالی این سوگواره و لزوم بهترشدن آن در سال‌های آینده، تصریح کرد: قطعاً هر حرکتی با مشکلات و کمبودهایی مواجه است به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم دو سمینار آسیب‌شناسی سوگواره با حضور خبرنگاران، هنرمندان و اصحاب فن برگزار کنیم تا بتوانیم در سال‌های آینده بیشترین بازدهی فرهنگی هنری را داشته باشیم.

مجید رفیعی سوگواره را بسیار جوان ذکر کرد و گفت: اکثر شرکت‌کننده‌ها خصوصاً در بخش تعزیه جوانان زیر 30 سال هستند که این موضوع، نشان‌دهنده استقبال این طیف و رده از سوگواره و ائمه اطهار است.

امیرحسین شفیعی، هنرمند و دبیر اجرایی سوگواره نیز توجه به هنرمندان پیشکسوت را لازمه هر حرکت هنری دانست و عنوان کرد: ما قصد داریم به طور نمادین، قبل از شروع آثار صحنه‌ای سوگواره، با عیادت از محمدعلی کشاورز، تندیس این حرکت هنری را به وی تقدیم کنیم.

این کارگردان نمایش خیابانی همچنین اظهار داشت: در این رویداد، شهرام کرمی مدیر مرکز نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مجید رفیعی از این هنرمند که اتفاقاً در منطقه دو شهرداری، جایی که فرهنگسرای ابن‌سینا قرار دارد، ساکن هستند و از این لحاظ هم، عیادت مدیران سوگواره مناسبت دارد.

وی از شیوه نوین و منحصر به این سوگواره یاد کرد و تصریح کرد: این سوگواره، نگاه ضربتی و گذرا به نمایش و برگزاری آن نداشت و ندارد؛ به همین دلیل سعی کردیم از شیوه نوینِ اجرای عموم و رقابت استفاده کنیم. شرکت‌کنندگان، با داشتن 4 تا 8 اجرا، هم به اجرای عموم اثر خود دست پیدا می‌کنند و هم این امکان فراهم شده تا آخرین اجرای آنها داوری شود تا وقت کافی برای تغییرات داشته باشند.

شفیعی با اشاره به گستردگی اجراهای خیابانی، گفت: گستردگی اجراها در سطح شهر با نیت استفاده همه مردم از نمایش‌ها صورت گرفت. حوزه هنری، تالار محراب، فرهنگسرای ابن‌سینا، فرهنگسرای بهمن، فرهنگسرای انقلاب، خانه فرهنگ فدک و ... از جمله فضاهایی هستند که میزبان نمایش‌های صحنه‌ای سوگواره خواهند بود.

وی اجرای همزمان گروه‌های خیابانی در روز اربعین را ادای احترام به شهیدان راه راستی قلمداد کرد و عنوان داشت: همه گروه‌های نمایشی اجرای یکپارچه و همزمانی در روز اربعین خواهند داشت و همه، سرِ ساعت مقرری، این حرکت هنری را رقم می‌زنند.

شفیعی مراسم اختتامیه را روز 7 دی‌ ساعت 17:30 اعلام کرد و گفت: ما نه در برگزاری سوگواره و نه در برگزاری اختتامیه عجله نکردیم و هم به خودمان، هم به گروه‌های نمایشی فرصتِ اجرای بدون استرس، را دادیم. اختتامیه هم از الان برنامه‌ریزی شده و جزییات آن به زودی اعلام می‌شود.

جلسه نیز با نوید پرداخت قسط اول کمک هزینه گروه‌های نمایشی که سقف آن 4 میلیون تعیین شده است، به پایان رسید.

مطالب مرتبط
نظر شما