شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۵۷
کد خبر: ۸۰۲۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
در آیین گشایش نمایشگاه عکس چهل‌ترین و تصویر عاشقان حسینی مطرح شد
سه نمایشگاه عکس چهل ترین، تصویر عاشقان حسینی و راه بهشت همراه با رونمایی از از کتاب «چهل ترین» و تقدیر از برگزیدگان مسابقه تصویر عاشقان حسینی در موزه امام علی(ع) گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز گذشته آیین گشایش سه نمایشگاه عکس چهل ترین، تصویر عاشقان حسینی و راه بهشت در موزه امام علی(ع) با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری و مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسعود زنده روح کرمانی، توکلی قائم مقام موسسه شیعا برگزار شد.
 
هنرهای تصویری در روایت‌گری واقعه عاشورا جلودارند
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: پس از واقعه عظیم عاشورا که با خون رقم خورد، جان های شیفته همواره روایتگر این واقعه بوده اند. این روایتگری در طول تاریخ با زبان و شکل های متفاوت تکرار شد تا به روزگار ما رسید. طبیعتا هنرمندان هم در این روایت گری سهیم شدند، اگر در روزگار کهن تنها ادبیات و کلام مکتوب این بار را به دوش می کشید، در ادامه سایر هنرها روایتگر حماسه کربلا شدند.
 
وی افزود: در این زمینه هنرهای تصویری همیشه جلودار بودند. پوستر، تصویر سازی، نقاشی، عکاسی از جمله هنرهایی هستند که مضامین مذهبی را روایت کردند و در میان هنرها عکس از همه جلوتر بود چرا که در قالب یک تصویر بر مخاطب تاثیر می گذارد و تصاویری را ثبت و ضبط می کند که شاید دیگر قابل تکرار نباشد و مخاطب با عکس بدون توضیح و تفسیر پیام را درک می کند.
عبدالحسینی با بیان اینکه هدف از حضور و برگزاری این سه نمایشگاه ادای دین به سید شهیدان با هنر است تصریح کرد: این نمایشگاه از چند منظر ارزشمند است، اینکه سه نمایشگاه متفاوت اما مرتبط در یک موضوع است و ادای دین هنرمندان به سید و سالار شهیدان و ارج نهادن به ارزش های والا است و برای پاسداشت خون سرور آزادگان جهان شکل گرفته که طبیعتا با خود معنویت به همراه دارد.
 
گزینش صد اثر از میان 22 هزار عکس برای نمایشگاه چهل‌ترین
مسعود زنده روح کرمانی در گزارشی درباره برگزاری نمایشگاه عکس چهل‌ترین گفت: از زمانیکه امریکایی ها از عراق بیرون رفتند، راهپیمایی اربعین که بین عزاداران امام حسین(ع) سال ها مرسوم بوده است بسیار مردمی تر با جمعیت بیشتر روی می دهد و و باید گفت که بزرگترین رویداد مذهب شیعه است.
 

این هنرمند عکاس افزود: مردم از سراسر جهان در این پیاده روی حضور دارند و به عشق راه‌پیمایی و زیارت امام حسین(ع) می آیند و مسلما این حضور چشمگیر تبدیل به پایگاه شده است که با ثبات و برقراری امنیت عکاسان راحت تر توانستند این رویداد را به تصویر بکشند.
زنده روح کرمانی با بیان اینکه تعداد عکاسان بسسیاری این مراسم را به تصویر کشیدند گفت: از عکاسانی که به حمایت موسسه فرهنگی هنری شیعا در پیاده روی اربعین حضور داشتند، از تلاش مسعود زنده روح کرمانی، سعید محمودی ازناوه، علی صولتی، سجاد مختارزادگان، جاسم غضبانپور، منصوره معتمدی 22 هزار عکس دریافت شد. و در نهایت برای نمایشگاه 100 قطعه را انتخاب کردیم که سعی کردیم این نمایشگاه را در موزه امام علی(ع) به شکل روایی نمایش دهیم. همچنین بخشی از این نمایشگاه در زیرگذر چهارراه ولیعصر به نمایش درآمده است.
 
وی با اشاره به اینکه این عکس ها به دشواری گرفته شده است، افزود: سختگیری‌ها و محدودیت های بسیاری همچنان برای عکاسان وجود دارد با این وجود همه عکاسان این نمایشگاه در کربلا هستند تا برای سال آینده عکس های دیگری را به تصویر بکشند. من به نمایندگی از عکاسان از معاون هنری سازمان فرهنگی هنری تشکر می کنم و امیدوارم این نمایشگاه سرآغازی باشد تا سال آینده نمایشگاه چهل ترین مطلوب تر و فراگیرتر در سطح کشور اجرا شود.

مشورت با 20 شاعر برای نام «چهل ترین»
توکلی، قائم مقام موسسه فرهنگی هنری شیعا در معرفی فعالیت های این موسسه گفت: هدف ما تمرکز بر فرهنگ مادی تشیع است؛ دو فرهنگ مادی و معنوی بر اساس نظام های پدیدار شناسی تعریف می شود. فرهنگ معنوی که به اعتقادات و باورها باز می گردد و ملموس نیست، اما فرهنگ مادی بخشی از فرهنگ است که با حواس پنجگانه قابل لمس است، فرهنگ خوراک، لباس، آیین های مانند پیاده روی جزو فرهنگ مادی حساب می شود و به تعبیری آنچه که همه می بینند همین بخش است. 
 

وی افزد: تمرکز بر این فرهنگ به جهت پژوهشی و هنری را دنبال می کنیم. برون دادهای یک فرهنگ است که باعث ارزیابی آن هنر می شود و باید دست هنرمندان را بوسید که به آن فرهنگ هویت دادند و می دهند. علم فرهنگی دست هنرمندان است، و هیچ کس دیگر چه مدیر چه پژوهشگر نمی تواند این کار را انجام دهد.
 
توکلی در توضیح عنوان نمایشگاه چهل ترین گفت: برای انتخاب نام نمایشگاه با بیش از بیست شاعر آیینی که سلیقه معاصر دارند، جلسات مشورتی داشتیم و به این مساله رسیدیم که اگر قرار است رویدادی باشد باید واژه سازی شود و باید واژه خلق شود و در نهایت به واژه «چهل ترین» رسیدیم تا این واژه با همین عکس ها کم کم معرفی شود.
 
دریافت 700 عکس مسابقه عکس عاشقان حسینی
مژگان طریقی رییس موزه عکسخانه شهر در توضیح مسابقه عکس عاشقان حسینی گفت: این نمایشگاه برگزیده 70 عکس از میان 700 اثر ارسالی به دبیرخانه مسابقه عکس عشاقان حسینی است که به همت موزه عکسخانه شهر و روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار ‌شد.
 
 وی افزود: این مسابقه در دو بخش «قاب خاطرات محرم»، مربوط به عکس‌های قدیمی هیئت‌ها که در نزد مجموعه‌داران یا صاحبان عکس‌ها قرار داشت و «قاب محرم 93» مربوط به عکس‌های دسته‌جمعی هیئت‌های عزاداری به همراه ارکان هیئت‌ها در محرم امسال بر گزار شد و عکس‌های این نمایشگاه، آثاری از دوران قاجار و پهلوی تا سال‌های اخیر است.
 

رییس موزه عکسخانه شهر هدف از برگزاری این نمایشگاه را ثبت و گردآوری این یادگارهای معنوی و همچنین مستندسازی بخش مهمی از سنت‌های عزاداری بر سالار شهیدان در روزگار معاصر عنوان کرد و افزود: امیدواریم این مسابقه در سال‌های آینده و در دوره های آتی با جا افتادن موضوع برای مخاطبان با کیفیت مطلبوتری برگزار شود.
 
رونمایی از کتاب چهل ترین و اهدا جواز  مسابقه عاشقان حسینی
رونمایی از کتاب «چهل ترین» که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و در144 صفحه تمام رنگی از عکس‌های نمایشگاه منتشر شده است. و اهدای جوایز مسابقه تصویر عاشقان حسینی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در این مسابقه داوران از مجید خالقی مقدم،  سید احسان باقری، احمدرضا کریمی  به عنوان نفرات برتر تقدیر کردند همچنین حامد سوداچی به عنوان رتبه سوم، رضا فلاحی مطلق رتبه دوم و محمد حسین مداحی رتبه نخست این مسابقه معرفی شدند.


این نمایشگاه تا پنجم دی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برپاست.

نظر شما