سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۴۵
کد خبر: ۸۰۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
در همایش «شبکه‌های مجازی، تهدیدها و فرصت‌ها» مطرح شد:
کارشناس جرايم سایبری پلیس فتا گفت: بیشترین کاربران «وایبر» که سرور مرکزی آن در سرزمین های اشغالی فلسطین قرار دارد، ایرانی ها هستند که 11.4 درصد از کاربران این شبکه اجتماعی مجازی را تشکیل می دهند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداري تهران، همایش «شبکه‌های مجازی، تهدیدها و فرصت‌ها» در مرکز مشارکت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور دکتر مداحی از استادان مبحث جنگ نرم، سرهنگ آذرخش کارشناس جرايم سایبری پلیس فتا، دکتر خیامی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما و سیدعلی احمدی رییس فرهنگسرای رسانه توسط انجمن علمی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی ۱۳ تهران  وبا مشارکت فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این همایش که با هدف بررسی ابعاد مختلف شبکه‌های مجازی برگزار شد، دکتر خیامی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما به بررسی فرصت های شبکه‌های مجازی و سرهنگ آذرخش کارشناس جرايم سایبری پلیس فتا به بررسی ابعاد، تهدیدهای این شبکه ها پرداختند.

خیامی در این همایش شبکه های اجتماعی را ابزاری را برای ترویج خلاقیت فردی عنوان کرد و افزود: این فضاهای مجازی، محلی مناسب برای ارزشیابی افراد و گرفتن نبض سلیقه های مختلف در جامعه است.

وی با اشاره به استفاده شرکت های تجاری و بنگاه های اقتصادی از شبکه های مجازی برای سنجش سلیقه مخاطبان و مشتریان شان،گفت:  این شبکه ها اکنون ابزاری اقتصادی هم محسوب می شوند به نحوی که درحال حاضر شرکت های تجاری از این طریق با ارزیابی وسنجش نظرات و سلایق مشتریان در شبکه های اجتماعی مجازی، محصولات مشارکتی به بازار عرضه می کنند.

رئیس مرکز نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما، کارکردهای آموزشی و پیوند نسل ها را از دیگر فرصت های این شبکه ها دانست و افزود: این ابزارهای مجازی توانسته اند،فردگرایی و جمع گرایی را با یکدیگر ترکیب کنند و وجود این شبکه ها موجب شده تا بازنگری در نظریه های جامعه شناسی و ارتباطات و انباطق آن با واقعیت های موجود امروز،ضروری به نظر برسد.

وی با اشاره به نظریه «یورگین هابرماس» اظهارداشت: شبکه های اجتماعی مجازی می توانند،بخش زیست جهان را توسعه دهند و بین زیست جهان و نظام تعادل جدیدی ایجاد کنند.

سرهنگ آذرخش هم در این همایش گفت: بیشترین کاربران «وایبر» که سرور مرکزی آن در سرزمین های اشغالی فلسطین قرار دارد، ایرانی ها هستند که 11.4 درصد از کاربران این شبکه اجتماعی مجازی را تشکیل می دهند.

وی در ادامه به اعلام هشدارها و توصیه هایی در مورد استفاده ازاینترنت،شبکه های اجتماعی مجازی و عابربانک ها، پرداخت و افزود: در هنگام استفاده از شبکه مجازی «وایبر» سیستم موقعیت یاب تلفن همراه خود و این برنامه را روشن و قابل دسترس قرار ندهید و با توجه به دسترسی این اپلیکشن به اطلاعات مخاطبان تلفن ما، نام افراد را در گوشی هایمان به صورت اختصاری سیو کنیم و سواستفاده های امنیتی از این اطلاعات را در نظر داشته باشیم.

وی 60درصد جرایم سایبری را از نوع جرایم مالی (phishing) اعلام کرد و گفت: در این نوع جرم افراد با ایجاد سایت های تقلبی اطلاعات کارت های بانکی را شما را سرقت کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب شما می کنند که برای پیشگیری از این موضوع، باید به صحت آدرس سایت و وجود https  در ابتدای آدرس سایت دقت کنند.بسیاری از کلاهبرداران با ایجاد سایت هایی با آدرس های شبیه سایت اصلی اقدام به  کلاهبرداری می کنند.

نظر شما