يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۳
کد خبر: ۸۰۳۶۶
|
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲
نشست ادبی «عصر بیداری» به مناسبت گرامیداشت حماسه 9 دی با حضور جمعی از شاعران جوان و انقلابی دوشنبه 8 دی در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست پس از پخش کلیپی از حضور پر شور مردم در حماسه 9 دی 88 و بیانات مقام معظم رهبری در دیدارهای گوناگون با اقشار مختلف مردم و مسئولان محمد هاشم پور از شاعران انقلابی به شعرخوانی با موضوع برنامه پرداخت.

در بخش دیگری از این نشست مهدی وکیل پور رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات ضمن خوشامدگویی به حضار به سخنرانی در مورد حماسه 9 دی پرداخت. وی گفت: مقام معظم رهبری وضع واژه "حماسه " را برای 9 دی اطلاق کردند و اینکه این وضع در ادبیات حاوی یک سری تفسیرها و یک سری نکات و موضوعات اساسی است که باید به آن توجه کرد. در طی سالهای اخیر درگفتمان رهبران انقلاب چه حضرت امام خمینی (ره)و چه حضرا آیت ا... خامنه ای واژه هایی  مطرح شده است و در پس آن یک مبانی نظری و ادبیات خاصی تولید شده است.

وکیل پور گفت: "حماسه" اطلاق به شجاعت و دلاوری است و ارتباط آن  در فرهنگ  واژگان ما به شکلی است که می تواند روح انسان ها را به هیجان وادارد و شجاعت و دلاوری را از خودش نشان دهد. من از معنای "حماسه" استفاده می کنم و یک ارتباط با موضوع جلسه برقرار می کنم. محفلی که شعرا جمع شده اند تا در موضوع "حماسه 9 دی "شعر سرایی کنند.

توجه مقوله "حماسه" در حوزه شعر و ادبیات است که می تواند آن را تکمیل کند . یک واقعه با آن عظمت اتفاق می افتد که اطلاق "یوم ا..."به آن داده می شود. اگر به تاریخ انقلاب از خرداد 42 تا الان نگاه کنیم می بینیم که اطلاق "یوم ا.. ها" به چه روزهایی بوده است. روزهایی بوده است که باعث اتفاقات بزرگ در انقلاب ما شده است. انقلاب اسلامی در هر برهه زمانی از این "یوم ا... ها" یک رشد صعودی و یک روند رو به رشد داشته است. از :یوم ا... پانزده خرداد "گرفته تا"17 شهریور" و "22 بهمن" و آخرین در زمان حضرت امام که "13 آبان "بود و به انقلاب دوم تعبیر شد . بعد از آن می بینیم که در 9 دی 1388 رهبری از حضور مردم  اطلاق" یوم ا...  9دی" را کرده است.بنابراین اطلاق واژه "حماسه" به خاطر عظمت رویداد و آن اتفاق بود و این اتصال و این ارتباط است که سازمان فرهنگی در فرهنگسراها برنامه های  " عصر بیداری" را برگزار کرده است.

هر وقت روح حماسی از ما دور بوده است دچار آفت شده ایم.روح حماسی شاعران می تواند تاثیر بسیار زیادی در جوانان ما داشته باشد. شهید مدرس سیاست و دیانت را قرین هم می دانستند و مقام معظم رهبری نیز به این نکته تاکید دارند که ما در حوزه فرهنگی باید از کسانی استفاده کنیم که به اسلام سیاسی آشنا باشند. و وظیه شاعران است که روح "حماسه "را در ادبیات خلق کنند.

وی در پایان به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شاعران که در شهریور سال 88 و در همان جریانات  فتنه اتفاق بود اشاره کرد و گفت: " در اینجا شاعر چه نقشی دارد؟ مرد هنری و مرد فرهنگی-مرد شامل زنها هم می شود-یعنی انسان هنری و انسان فرهنگی، در این صحنه چه وظیفه ای دارد؟ به نظر من وظیفه خیلی سنگین است، خیلی بزرگ است.مهمترین وظیفه هم تبلیغ و تبیین است؛« الذین یبلغون رسالات الله و یخشون احد الا الله»؛ این یک معیار است؛ حقیقتی را درک می کنید، آن را تبیین کنید.کسی انتظار ندارد برخلاف آنچه می فهمید حرف بزنید.نه، آنچه را می فهمید، بگویید.البته برای اینکه آنچه می فهمید درست و صواب باشد، باید تلاش و مجاهدت کنید؛ چون در حوادث فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مدافع دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است. اگر بنا باشد یک شاعر هم مثل دیگران گول بخورد، فریب بخورد و بی بصیرتی به سراغش بیاید، این خیلی دون شان یک انسان هنری و یک انسان فرهنگی است.پس باید حقیقت را فهمید؛ بعد هم باید همان حقیقت را تبلیغ کرد.

در ادامه برنامه احمد علیخانی، فیروز فرزین فر و مریم فرخی به شعر خوانی در مورد " حماسه 9 دی" پرداختند.

مطالب مرتبط
نظر شما