شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۳
کد خبر: ۸۰۴۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
در ویژه برنامه معراج نامه خوانی مطرح شد:
ویژه برنامه «معراج نامه خوانی» با سخنرانی استادان و پژوهشگران موسیقی نواحی ایران و اجرای هنرمندانی از استان‌های هرمزگان، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی و کردستان، شب گذشته 17دی به مناسبت میلاد باسعادت پیامبرگرامی اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهردار تهران، هوشنگ جاوید، دبیر این ویژه برنامه دو روزه در این مراسم اظهارداشت: معراج نامه خوانی بخشی از موسیقی ایران است و موضوعات دینی و آیینی ما موجب گسترش فرهنگ موسیقی ما پس از اسلام شده است.

وی افزود: حکایت معراج پیامبر در قرن سوم به بعد در شعر شاعران ایرانی دیده می شود، و دراین زمینه شاهد سرایش منظومه های بسیاری از شاعران درباره معراج هستیم و بخش ارزشمند آن وجود این معراج نامه ها به زبان و گویش های گوناگون هستیم.

ایرج نعیمایی از استادان برجسته موسیقی و خوشنویسی کشورهم در این مراسم با بیان این که هرانسان معراجی دارد و این اعتلا و علو درجه کمال انسان است، گفت: پیغمبر در معراج مرحله به مرحله بالا می رود و در این سیر انسان از ویژگی های مشترک بین آدمی و حیوان فاصله می گیرد و به تعالی روح و کمال انسانی می رسد و در این بین پیامبر گرامی اسلام (ص) کامل ترین انسان هاست.

وی افزود: معراج یکی از مفاهیم بسیار مهم و متعالی در فرهنگ اسلامی است و تاثیر و مظاهر آن در فرهنگ و هنر ایران به ویژه نگارگری متبلور است.

نعیمایی تصریح کرد: معراج نامه خوانی یکی از مهمترین موضوعاتی است که به گویش های مختلف و در تمام نقاط کشور آوای آن را از گذشته تا امروز شنیده ایم.

این استاد دانشگاه علت اهمیت و توجه بسیار به معراج در هنر ایرانی را موضوع آن درباره کمال انسانی و اهمیت معراج در فرهنگ اسلامی دانست و اظهارداشت: کمال انسانی از مفاهیمی است که موجب ایجاد هنجار در آدمی می شود و سیری از باطل به حق و از زشتی به زیبایی است.

در ادامه این مراسم عبدالصمد شریفی راد و محمد رحمانی از استان هرمزگان و از جزیره قشم، موسیقی از پیوند مولودی خوانی و معراج نامه خوانی برای حاضران اجرا کردند.


معراجی کمال انسانی است

اجرای معراج نامه خوانی توسط عاشیق شیخ حسین اسکندری و علی کریمی از دیگر بخش های جذاب این مراسم در فرهنگسرای اندیشه بود که پیش از این اجرا سفیدگر شفانقی پژوهشگر موسیقی به بیان نکاتی از ویژگی های معراج نامه خوانی در ادبیات ترکی پرداخت.

در ادامه این مراسم، جمشید پورعطایی پژوهشگر موسیقی خراسان جنوبی و فرزند استاد فقید غلامعلی پورعطایی به همراه غفور محمدزاده از خطه جنوب خراسان ، معراج پیامبرگرامی اسلام را با نوایی زیبا روایت کردند.

حسینی از دیگر پژوهشگرانی بود که چکیده از مقاله خود را در مورد معراج نامه خوانی در ادبیات کردستان برای حاضران قرائت کرد و در ادامه هنرمندان کرد به اجرای معراج نامه خوانی پرداختند.

ویژه برنامه معراج خوانی امروز پنجشنبه 18دی ساعت 17:30 در فرهنگسرای اندیشه با سخنرانی استادان و پژوهشگران موسیقی نواحی ایران و اجرای هنرمندانی از استان‌های گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی ادامه دارد.


مطالب مرتبط
نظر شما